شارك مع اصدقائك

29 ديسمبر 2012

برنامج اون تيوب تقديم رامى رضوان و حلقة الخميس 27 ديسمبر 2012 من قناة ONTV يوتيوب كاملة وقفة إحتجاجية للصحفيين و إحتجاجية أمام الشورى و قصف حمص اليوم


نشاهد اليوم

برنامج اون تيوب
ON Tube
و الذى يذاع على قناة ONTV


تقديم رامى رضوان


برنامج اون تيوب برنامج يقوم علي الصحافة الشعبية التي بدات في الانتشار حيث اصبحت بديلا هاما للاعلام الرسمي و يساعد علي انتشارها الشبكات الاجتماعية لذلك يهتم اون تيوب بعرض محتويات اللقطات التي يصورها المواطنون بأنفسهم كما يهتم البرنامج بمساعدة المواطنين الراغبين في توثيق لحظات بعينها و نشرها علي الانترنت بل و عرضها علي شاشة اون تي في لايف


شارك الخبر مع اصدقائك على الفيس بوك و تويتر و جوجل +1 من اعلى الصفحة

مع تمنياتى بمشاهدة ممتعة

و لنبداء

برنامج اون تيوب تقديم رامى رضوان و حلقة الخميس 27 ديسمبر 2012 من قناة ONTV يوتيوب كاملة

ONTube: وقفة إحتجاجية للصحفيين

نبدأ من مصر. نظم عشرات الصحفيين والنشطاء السياسيين وقفة احتجاجية مساء امس .. أمام نقابة الصحفيين .. بالملابس السوداء والشموع .. ضمن الفعاليات الأسبوعية لإحياء يوم اغتيال الشهيد الحسينى أبو ضيف .. والمقررانه يكون يوم الأربعاء من كل أسبوع .. للمطالبة بالقصاص من قتلة شهيد الصحافة .. اللى قتل بطلق نارى فى الرأس .. أثناء اشتباكات قصر الاتحادية.
الفيديو التالي حنشوف فيه الصحفيين وجانب من هذه الوقفة. ويذكر ان الصحفيين رددوا هتافات "الحسينى مات مقتول والمرشد هو المسئول" و " يا حسينى يا ولد .. دمك بيحرر بلد" و "يسقط يسقط حكم المرشد".. رافعين صور للشهيد .. عقب إصابته بطلق نارى فى الرأس .. وصور أخرى له أثناء تغطيته لأحداث مختلفة.



ONTube: إحتجاجية أمام الشورى

ولا زلنا في مصر..وفيديو اخر من امام مجلس الشورى .. بيظهر فيه مجموعة من اعضاء حركة شايفينكم .. اللي نظموا مظاهرة احتجاجية ضد الدستور .. هاتفين الدستور (باطل). وبتظهر إحدى الفتيات من المجموعة وهي بتهتف عدد من الهتافات ضد الدستور و ضد المرشد العام لجماعة الاخوان المسلمين .. وهتافات اخرى بتطالب بالقصاص للشهداء.
جدير بالذكر ان حركة شايفينكم هي احدي الحركات المدنية اللي كانت بتتابع الاستفتاء وبترصد حالات الانتهاكات اللي تخللتها.



ONTube: قصف حمص اليوم

الي سوريا .. وفيديو من منطقة الغنطو بمحافظة حمص .. بنشوف فيه وحده من المقاتلات الاسدية وهي بتقصف المنطقة.
على جانب اخر .. أفاد نشطاء سوريون بمقتل 35 شخص اليوم .. جراء انفجار سيارة مفخخة فى مخيم السبينة الفلسطينى بريف دمشق. وأفادت لجان التنسيق المحلية السورية بارتفاع حصيلة أعداد قتلى أمس على يد القوات الأسدية .. إلى 164 شخص .. معظمهم فى الرقة وإدلب وريف دمشق وحمص.



ONTube: أعمال شغب بمراكش

الي المغرب وبالتحديد من مدينة مراكش .. وفيديو أرسله لأون تيوب المستخدم مهدي يخلف .. وهو للاحداث اللي شهدها الحي الجامعي بمنطقة الدوديات والاحياء المجاورة له. حيث وقعت أعمال شغب خطيرة ومواجهات عنيفة .. كانت شرارتها الاولى عندما وقع خصام وتلاسن بين طالبة من إقليم قلعة السراجنة .. وأخرى من الاقاليم الجنوبية .. مما ادى لإندلاع أعمال الشغب بين اهالي الاقليمين.
الفيديو التالي بنشوف فيه جانب من الاشتباكات اللي وقعت في محيط الحي الجامعي بين اهالي الاقليمين .. والمحاولات الامنية المبذولة للسيطرة على الاوضاع .



ONTube: جولة في أخبار تويتر وفيسبوك اليوم 27/12/2012

نروح لوائل عادل عشان نتابع معاها ردود فعل مستخدمي المواقع الإجتماعية على ما تشهده مصرهذه الأيام.



ONTube: شيوخ الإعلام والتعليم

بقينا بنشوف شتايم والفاظ خادشه للحياء .. وتشهير بالناس .. والخوض في الأعراض .. بل واستخدام أيات وأحاديث من البعض .. في سياق خاطئ .. ليبرروا كل ماسبق.



ONTube: تعليق وجدي غنيم على إعصار ساندي

نروح لجزء تاني وهو إن احنا نشوف كارثة طبيعية في أي دولة .. ونقول إن ده غضب ربنا. هنروح نشوف الفيديو التالي لأحد الدعاه واللي فيه مش بس بيقول إن اعصار ساندي هو غضب من ربنا على الامريكان .. لأ ده كمان بيقول إن الرئيس الامريكي السابق جورج بوش اعلن مرة إنه هيقتل 20 مليون مسلم.



ONTube: تعاليم الشيخ أبو إسلام

الحقيقة الفيديو ده .. أنا مش هاقدر اكرر اللي في الفيديو .. ولكن هنشوفه مع بعض وأتمنى من حضرتك تقولنا التفسير الصحيح لما ورد فيه من ايات قرانية وأحاديث .. لأن الموضوع ده فتح أبواب نقاش كثيرا جدا على مواقع التواصل الاجتماعي .




ONTube: الخطاب الديني لدعاة وشيوخ إسلاميين

كلنا كبرنا واتربينا على إن الدين اساسه الاخلاق. مش بس بتكلم عن الدين الاسلامي .. لكن أي دين .. أي كتاب ربنا نزله على خلقه .. مافيش شك ان اساسه الاخلاق الحميده وقيم الخير والحق والعدل والجمال والمحبه. الرسول عليه الصلاة والسلام قال «اتق الله حيثما كنت، وأتبع السيئة الحسنة تمحها، وخالق الناس بخلق حسن» .. و قال صلاة الله وسلامه عليه «ليس المؤمن بالطعان ولا اللعان ولا الفاحش ولا البذىء». كما جاء في كتاب الله .. قوله تعالى: «وَلا تَسْتَوِى الْحَسَنَةُ وَلا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِى هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِى بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ»

في البداية مع ظهور القنوات الدينية بكل ماتحمله معظمها من خطاب .. يحض على الكراهية والعنصرية .. وفي بعض الأحيان تحريض وتهديد ووعيد للاخر .. قلنا ان شاء الله مسيرها تندثر. وعلى فكرة القنوات دي موجودة في الجانبين. ومع تطور المشهد السياسي في مصر .. وظهور تيار الاسلام السياسي .. واستخدام الدين في السياسة .. وتشويه الرموز المعارضة لمشروع اسلمة الدولة .. كنا شايفين إن استخدام الايات القرآنية وتفسيرها .. بيشبه طريقة صاحب محل العصير اللي بيكتب على الحيطة "وسقاهم ربهم شرابا طهورا". سموها زي مانتوا عايزين .. قله خبرة .. جهل متعمد أو غير متعمد .. أو محاوله للإستشهاد بكلمات من القرأن أو الأحاديث في سياق يخدم صاحبه فقط. في النهايه .. حسابهم عند ربنا.
إنما مؤخرا .. بقينا بنشوف شتايم والفاظ خادشه للحياء .. وتشهير بالناس .. والخوض في الأعراض .. بل واستخدام أيات وأحاديث من البعض .. في سياق خاطئ .. ليبرروا كل ماسبق.
الحقيقة أنا بعتذر لحضراتكم مقدما على الفيديوهات اللي هنشوفها خلال الجزء ده من الحلقة .. ولكنها ضرورية لتوصيل الرسالة اللي بنتمنى إنها توصل من خلال حلقتنا .. لكل من ضل الطريق.
بنرحب بـفضيلة الشيخ الدكتور عبداللة النجار عضو مجمع البحوث الاسلامية والأستاذ بـجامعة الأزهر.



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق