شارك مع اصدقائك

02 نوفمبر 2012

برنامج اون تيوب تقديم رامى رضوان و حلقة الاربعاء 31 اكتوبر 2012 من قناة ONTV يوتيوب كاملة سمك القرش في شوارع نيويورك و إعصار ساندي في هايتي و جولة في أخبار تويتر وفيسبوك اليوم و الرقص في الظلام




نشاهد اليوم

برنامج اون تيوب
ON Tube
و الذى يذاع على قناة ONTV


تقديم رامى رضوان


برنامج اون تيوب برنامج يقوم علي الصحافة الشعبية التي بدات في الانتشار حيث اصبحت بديلا هاما للاعلام الرسمي و يساعد علي انتشارها الشبكات الاجتماعية لذلك يهتم اون تيوب بعرض محتويات اللقطات التي يصورها المواطنون بأنفسهم كما يهتم البرنامج بمساعدة المواطنين الراغبين في توثيق لحظات بعينها و نشرها علي الانترنت بل و عرضها علي شاشة اون تي في لايف


شارك الخبر مع اصدقائك على الفيس بوك و تويتر و جوجل +1 من اعلى الصفحة

مع تمنياتى بمشاهدة ممتعة

و لنبداء

برنامج اون تيوب تقديم رامى رضوان و حلقة الاربعاء 31 اكتوبر 2012 من قناة ONTV يوتيوب كاملة

ONTube: سمك القرش في شوارع نيويورك

من البحرين نروح للولايات المتحدة الامريكية .. عشان نتابع تداعيات اعصار (ساندي) اللي اجتاح الساحل الشرقي للبلاد. بتشير الاحصائات الاولية ان الاعصار تسبب في وفاة 22 شخص .. الى جانب 45 مليار دولار خسائر مادية . وتداول العديد من الناشطين اليوم على تويتر .. ان فيه مواطنة مصرية بتعيش في مدينة نيو يورك .. و هي د/ مي سعيد العربي إنضمت الى قائمة الوفيات.
انتشرت فيديوهات عديدة للاعصار و اثاره. الفيديو اللي هنشوفوا دلوقتي من شارع بنيويورك .. وبنشوف فيه احد المواطنين وهو بيصور سمك بيعوم في المياه بين البنايات .. يشبه سمكة القرش. والحقيقة إن بعد إنتشار بعض الصور المفبركة لمشاهد من النوع ده .. حصل جدل حول الفيديو .. على مدى مصدقيته.



ONTube: إعصار ساندي في هايتي

ومازلنا بنتابع اعصار (ساندي)وتاثيره .. و طبعا معظم وسائل الاعلام وجهت انظارها لما يحدث في الولايات المتحدة فقط .. بالرغم من ان الإعصار ضرب دول اخري في الساحل الغربي للمحيط الاطلنطي.
الفيديو التالي من دولة (هاييتي) .. وبنشوف فيه اثار الدمار اللي تسبب فيها إعصار ساندي .. واللي أدى الي مقتل 52 شخص هناك .. بالإضافة إلى تشريد العديد من المواطنين بهذا البلد .. اللى مازال بيعيش فيه نحو370 ألف شخص فى مراكز إيواء .. فى أعقاب الزلزال المدمر اللى ضرب البلاد عام 2010.



ONTube: جولة في أخبار تويتر وفيسبوك اليوم 31/10/2012

ده كان أخر فيديو معانا .. قبل مانروح لفاصل .. هنروح لابراهيم سعيد عشان نشوف معاه أخر التويتس و الهاش تاجز و الأخبار بصفة عامة اللي إنتشرت على المواقع الإجتماعية خلال اللحظات القليلة الماضية.
مساء الخير ابراهيم إيه الجديد عندك؟


ONTube: فن صنع غزل البنات

طول عمرنا بنشوف الراجل اللي بيبيع غزل البنات في مصر..وهو ماشي ماسك الاكياس ..و معاه ربابة عمال ينفخ فيها و ينادي علي غزل البنات.
نفس الفكرة بس بطريقة مختلفة شويتين حنشوفها في الفيديو اللي جاي ..من احد الدول الاجنبية..بس الشاب اللي بيبيع الغزل..عمال يرقص مع تراك موسيقي .و عمال يرقص و هو بيعمل الغزل..ف طبعا حاجة تفتح النفس .



ONTube: الرقص في الظلام

العروض الراقصة..لازم دايما يكون فيها جديد ..سواء كان في شكل الاستعراض او الاضاءة او الملابس..لكن لما الاضائة و الملابس يستخدموا عشان يخلوا الواحد يشوف عرض حي علي مسرح..بس من شدة الاتقان اللي فيه..تحس انه (متمنتج)..مش حقيقي.
الفيديو الللي جاي جزء من عرض راقص..متصور على مسرح مظلم..و الراقصين بس بينوروا بسبب ملابسهم اللي ساعدت جدا في خروج العرض ده بشكل مبهر.



ONTube: Beatboxing

نسمع شوية (بيت بوكس)..قبل ما نخلص الحلقة النهاردة..و البيتبوكس ..بالنسبة للي ميعلرفهوش هو فن لاخراج اصوات الات موسيقية ..باستخدام الفم .
الفيديو من احد شوارع لندن..لاحد فناني (البيت بوكس)..و قام الفنان بالعزف الحر في الشارع..وده طبعا اذهل كل اللي كانوا ماشيين في الشارع..ووقفوا يسمعوه.





ONTube: تقديم أوراق حزب مصر القوية

اول فيديو معانا من مصر. قدم إنهارده حزب (مصر القوية) أوراق تأسيسه للجنة شئون الأحزاب السياسية .. بحضور الدكتور (عبد المنعم أبو الفتوح) .. المرشح السابق لرئاسة الجمهورية ومؤسس الحزب .. الى جانب وكلاء المؤسسين والمئات من أعضاء الحزب .. اللي توافدوا من كافة أمانات الحزب بالقاهرة ومختلف المحافظات .. من الساعة عاشرة صباح اليوم.
هنشوف في الفيديو التالي د/ ابو الفتوح اثناء دخوله دار القضاء العالي .. متجها لمقر لجنة شئون الاحزاب السياسية لتقديم اوراق الحزب .. وسط تصفيق شديد من الحاضرين. وسلم وكلاء مؤسسى حزب مصر القوية لجنة شئون الأحزاب عدد 8500 توكيل للأعضاء المؤسسين للحزب .. بفارق 3500 توكيل عن عدد التوكيلات المطلوبة .. والمقررة بقانون الأحزاب السياسية. وكان بين الحضور المحامى الإسلامى (مختار نوح) .. وعدد من الشخصيات البارزة بالحزب .. والكاتب (محمد عبد القدوس) مقرر لجنة الحريات بنقابة الصحفيين.



ONTube: هتافات التراس مصر القوية

من قدام دار القضاء العالي ايضا .. فيديو أخر لمظاهر الاحتفال بتقديم اوراق حزب (مصر القوية). وبنشوف فيه تجمع المئات من أعضاء الحزب وألتراس مصر القوية .. احتفالا بتقديم أوراق الحزب .. مرتدين تشيرت عليها اسم وشعار حزب مصر القوية .. والبعض الأخر كان بيرتدي تشيرت أحمر بيحمل شعار (ألتراس الحزب) .. ده غير رفعهم عدد من الأعلام اللي بتحمل شعار الحزب.
وردد أعضاء الحزب والألتراس هتافات .. منها (حرية) و ( نبنى مصر القوية) .. وكمان رددوا هتافات أخرى بتعبر عن استمرار الثورة وعزمهم مواصلة تحقيق أهدافها.



ONTube: منع نازحي سوريا

من مصر نروح لسوريا. وبعد ما فشلت هدنة عيد الاضحي .. ومات خلال اربع ايام العيد ما تعدى ال430 قتيل .. صرح مبعوث الامم المتحدة (الاخضر الابراهيمي) ..ان سوريا اتجهت الي الحرب الاهلية الكاملة.
ومازال القتلى بيتساقطوا يوميا بالمئات .. الى جانب إستمرار نزوح السوريين من اراضيهم الي حدود البلاد المجاورة. فوصل عدد اللاجئين السوريين في الاردن ولبنان و تركيا لاكثر من مليون لاجئ.
الفيديو التالي بنشوف فيه مجموعات من النازحين السوريين .. وهما بيحاولوا يعبروا الحدود التركية .. لكن قامت السلطات التركية بمنعهم .. واجبارهم على الرجوع الي الاراضي السورية .. اي الرجوع الي الهلاك. كان الله في عون الشعب السوري.



ONTube: إعتقال إمرأة فلسطينية

الي فلسطين المحتلة .. اللي بتشهد وبشكل يومي .. عدد من انتهاكات قوات الاحتلال الاسرائيلي لأبنائها .. اثناء حملات مداهمة منازل الفلسطينيين في الضفة الغربية ظلما وبدون وجه حق.
الفيديو التالي قام بنشره أمس مجموعة من نشاطء مدينة الخليل. وبيظهر فيه جنود الاحتلال الإسرائيلي .. وقسوة تعاملهم مع امرأة فلسطينية ثم إعتقالها .. خلال قيامهم بعملية مداهمة لمنزلها .. بهدف اعتقال ابنها.



ONTube: قمع مسيرة البحرين

نروح للبحرين. قررت السلطات البحرينية منع كافة التجمعات الاحتجاجية .. وسط تفاقم حدة الاشتباكات بالمملكة .. و مع إستمرار الإحتجاجات المتفرقة التي يقودها الشيعية" كما جاء في نص القرار. بينما لم يحدد الإعلان شكل الإجراءات اللى هتتخذ ضد أى احتجاجات جديدة. و بكده بيعيد هذا القرار فرض أحكام على شكل حالة الطوارئ في البحرين .. كما أشار البعض.
الفيديو التالي من المعامير .. فقبل إعلان القرار مساء أمس .. كان فيه مسيرة خرجت للتضامن مع الناشط واحد رموز الثورة البحرينية (المشيمع). وقمعت قوات الأمن المسيرة .. وقامت باغراق المشاركين فيها بالغازات المسيلة للدموع .. و أطلقوا عليهم الطلقات المطاطية.




رامي عاشور بطل الإسكواش المصري في ONTube

رامي عاشور .. لاعب اسكواش مصري .. فاز بأول لقب عالمي ليه سنة 2004، حصل وقتها على المركو الأول .. وقاد فريق مصر للوصول للمركز الثاني في نفس الموسم. مش بس كده .. إنما كمان في 2006 حقق نفس الإنجاز مرة تانية .. واصبح وقتها أول لاعب ناشئ في التاريخ .. يحصل على بطولة العالم للناشئين لمرتين متتاليتين. ومن تلات سنين .. وهو عنده 22 سنة .. إحتل المركز الأول في التصنيف العالمي.
من حوالي أسبوعين شارك رامي عاشور في بطولة امريكا المفتوحة للاسكواش .. اللي كانت مقامة بمدينة فيلادلفيا بولاية بنسلفانيا .. و حقق فيها فوز جديد بحصوله لقب البطولة.
لاعب الاسكواش المصري والمصنف حاليا الخامس عالميا رامي عاشور .. حيكون معانا حالا على سكايب .. لكن خلونا نشوف فيديو للمباراة النهائية في البطولة .. اللي كان بيلعبها ضد الفرنسي جريجوري جوتييه .. المصنف التالت عالميا .. واللي تغلب عليه فيها بتلات أشواط نظيفه .. في مباراه استغرقت 43 دقيقه.





ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق