شارك مع اصدقائك

14 أكتوبر 2012

برنامج من جديد تقديم شريهان ابو حسن و حلقة الاحد 7 اكتوبر 2012 من قناة ONTV يوتيوب كاملة قالك مفيش أخونة لمؤسسات الدولة و تعليق العمل بالنيابة الإدارية ٣ أيام و وقفة في الذكرى الأولى لأحداث ماسبيرو



نشاهد اليوم
برنامج من جديد
و الذى يذاع على قناة ONTV
تقديم شريهان أبوحسن

برنامج سياسي يومي يعرض على قناة اون تي في لايف, هدفه الرئيسي هو زيادة الوعي السياسي عند الجمهور المصري من خلال عرض وجهة نظر مختلفة, أيضًا سيقوم البرنامج بقراءة الأخبار المختلفة والتي ليست مرتبطة ببعضها البعض وذلك لكشف جميع الحقائق ووضعها امام المشاهدين , ويهدف البرنامج أيضًا إلى ان يكون له موقف اجابي في معالجة المسائل.

شارك الخبر مع اصدقائك على الفيس بوك و تويتر و جوجل +1 من اعلى الصفحة
مع تمنياتى بمشاهدة ممتعة
و لنبداء

برنامج من جديد تقديم شريهان ابو حسن و حلقة الاحد 7 اكتوبر 2012 من قناة ONTV يوتيوب كاملة



من جديد: قالك مفيش أخونة لمؤسسات الدولة


السلام والتحية على حضراتكو واهلا بيكو معانا "أخونة مؤسسات الدولة " هذه الكلمة اللي بقت على كل لسان .. وبقينا كتير جدا بنسمعها من ساعة انتخاب الرئيس مرسي بشكل خاص من قبل معارضي جماعة الإخوان المسلمين واللي ديما بيأكد أعضاءها بعدم وجود اي مخطط لديهم بالسيطرة على أي من مؤسسات الدولة وبيأكدوا ديما ان مفيش خاجة اسمها أخونة المؤسسات أو أخونة الدولة أي غيرها ... وما بين أصحاب اللفظ ده وما بين جماعة الإخوان بنقف نتفرج ونشوف تشكيل المؤسسات بيتم ازاي ومين هما الأشخاص اللي بيتم اختيارهم على رأس هذه المؤسسات والأشخاص دول بينتموا لأية ولمين عشان نقدر نقول اذا كان فعلا في أخونة للدولة ومؤسسات الدولة ولا مفيش الكلام دا خالص وانه من نسخ خيال الصحافة والإعلام زي ما بيتقال ..

احنا بنقول الكلام دا لأن النهاردة المجلس القومي لحقوق الإنسان برئاسة المستشار حسام الغرياني اللي هو في نفس الوقت رئيس الجمعية التأسيسية لوضع الدستور . اجتمع النهاردة لأعتماد تشكيل اللجان .. لجان المجلس وجاء التشكيل كالآتي اختيار محمود غزلان عضو مكتب الإرشاد بجماعة الإخوان للجنة مشروع نشر ثقافة حقوق الإنسان ومحمد طوسون القيادي بالجماعة للجنة وحدة الدعم والتطوير التشريعي عبد المنعم عبد المقصود محامي الجماعة رئيسا لمكتب الشكاوى ود. صفوت حجازي وحدة الرصد والتوثيق لانتهاكات الفلسطينيين والمصريين بالخارج، ومحمد الدماطي وحدة الانتخابات ، كما استحدث المجلس وحدة لحقوق ذوي الاحتياجات الخاصة، وتولاها الناشط أحمد حرارة، وتولى د. عبد الخالق فاروق لجنة الحقوق الاقتصادية واللي هيكون ضيفنا النهاردة في فقرتنا، وحديثنا حيكون عن خطاب الرئيس مرسي امبارح واللي اقر فيه بانه ما حققشي اللي وعد بيه وقال في كلمته امبارح بمناسبة الاحتفالات بـ6 أكتوبر ما تحقق غير كاف طبعا ولكن ما تحقق بمعايير مهنية حوالي 70 في المئة مما استهدفنا في هذه المئة يوم،




من جديد: تعليق العمل بالنيابة الإدارية ٣ أيام


بس بعد ما نشوف مصر حصل فيها ايه النهاردة اولها إعلان رئيس نادي مستشاري النيابة الإدارية في مؤتمر صحفي عن تعليق العمل بهيئة النيابة الإدارية بشكل كامل بكافة النيابات والمحكام لمدة 3 أيام اعتبارا من يوم الثلاث اللي جاء اعتراضا على محاولات تفكيك الهيئة في الدستور الجديد والمطالبة بالنص بالدستور على كافة الهيئات القضائية والمساواة التامة بين كافة أعضاء الهيئات القضائية دون أى تمييز بينهم من أى وجه.




من جديد: وقفة في الذكرى الأولى لأحداث ماسبيرو


احداث ماسبيرو كانت حلقة من سلسلة الأحداث اللي شهدتها مصر عقب ثورة 25 يناير واللي وهيا الأحادث اللي راح ضحيتها عشرات من القتلى والمصابين خصوصا من الأقباط اللي كانوا معتصمين أمام ماسبيرو والنهاردة اتحاد شباب الثورة عقد مؤتمر للاعلان عن تفاصيل احياء الذكرى الأولى لأحداث ماسبيرو وأكدوا أن 35 من الحركات والئتلافات والأحزاب اعلنوا عن مشاركتهم في احياء الذكرى بعد بكرة .




من جديد: عودة عماد عبدالغفور لرئاسة حزب النور


نروح لأزمة حزب النور واللي نقدر نقول انها على وشك الإنتهاء .. دا بعد ما قرر امبارح سيد مصطفى خليفة الأعتذار عن عدم القيام بمهمة رئيس الحزب وعودة الدكتور عماد عبد الغفور لمنصبه فى الحزب، وقررت الهيئة العليا للحزب بعد التوصل إلى اتفاق للمصالحة بين الدكتور عماد عبد الغفور من جهة والهيئة العليا للحزب من جهة أخرى عقد جمعية عمومية يوم الخميس المقبل ١١ أكتوبر والنهاردة الدكتور عماد عبد الغفور رئيس الحزب وسيد خليفة اللي خلاص فضل نائب رئيس الحزب اتوجهوا إلى مقر لجنة شئون الأحزاب لسحب القرارات المتضاربة اللي كانت بين الجبهتين لإنهاء التنازع على رئاسة الحزب..




من جديد: مواصلة سماع دفاع متهمين موقعة الجمل


اما في قضية موقعة الجمل فالمحكمة النهاردة واصلت الأستماع لمرافعة دفاع المتهمين واستمعت النهاردة لمرافعة محامي رجب هلال حميدة عضو مجلس الشعب السابق عن الحزب الوطني المنحل واللي اكد ان موكله كان من معارضي النظام السابق ووصف اللواء حسن الرويني عضو المجلس الأعلى للقوات المسلحة السابق بالكاذب لأنه لم يقر بالحقيقة في شهادته اللي قدمها ادام المحكمة في جلسة ماضية ... كمان استمعت لمرافعة دفاع رجل الأعمال ابراهيم كامل .




من جديد: تأجيل محاكمة علاء وجمال في التلاعب بالبورصة


من ناحي تانية النهاردة محكمة جنايات الجيزة المنعقدة في أكاديمية الشرطة قررت تأجيل محاكمة كلا من علاء وجمال نجلي الرئيس السابق حسني مبارك في قضية الأستيلاء على أموال البنك الوطني والمعروفة بقضية التلاعب بالبورصة لجلسة بعد بكرة لاستكمال شمعا الشهود في القضية .. معانا عمر حسانين وحنسأله عن القضية الجديدة بتاعة أراضي الدولة المتهم فيها 24 قيادي في الحزب الوطني المنحل.




من جديد: ٢٥ عاماً على تشغيل مترو الأنفاق


النهاردة وزارة النقل بدات احتفاليتها بمناسية مرور 25 عام على تشغيل مترو الأنفاق اللي خلال الفترة ديه نقل حوالي 13 مليار راكب في 6 مليون رحلة، وبقى تقريبا خمس المواطنين اللي بيستخدموا المواصلات العامة بيعتمدوا بشكل أساسي على مترو الأنفاق.




من جديد: قراءة في خطاب مرسي في ذكرى نصر أكتوبر


من جديد أهلا بحضراتكوا .. خطاب جديد يضاف لقائمة خاطابات الرئيس مرسي، لكنه خطاب مختلف بعض الشئ، سواء في محتواه، أو مكان القائه باستاد القاهرة ، أو حتى في طول مدته واللي تقريبا يعتبر الخطاب الأطول للرئيس لانه استمر قرابة الساعتين ، الخطاب مجرد عرضه اثار ردودر فعل كبيرة، بين مؤيد ومعرض، ناس شايفين انه خطاب متميز وصريح وقدم الرئيس من خلالة كشف حساب للقضايا الخمس الكبري اللى كان بالانتهاء منهم في اول مائة يوم لحكمه .. ناس تانية شايفين ان الرئيس في خطابة ماشي على خطى مبارك بالقاء الخطاب وسط انصاره من جماعة الاخوان المسلمين ، دا غير انه تناول ارقام مغلوطة ومش معبرة عن الواقع ... على اي حال احنا هنحاول في لقاءنا النهاردة نشرح ونحلل خطاب الرئيس مرسي سواء سياسيا او اقتصاديا ، ونشوف هل فعلا قدم الخطاب جديد للشعب، ام انه تكرار للخطب الماضية .. بنرحب بضيوفنا الاستاذ جمال فهمي وكيل نقابة الصحفيين ، والاستاذ عبد الخالق فاروق الخبير الاقتصادي وعضو المجلس القومي لحقوق الانسان .. اهلا بيكم في من جديد



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق