شارك مع اصدقائك

22 أكتوبر 2012

برنامج اون تيوب تقديم رامى رضوان و حلقة الاثنين 22 اكتوبر 2012 من قناة ONTV يوتيوب كاملة وقفة أمام وزارة الصحة و مسيرة بقيادة شوبير و إقتحام البرلمان الليبي




نشاهد اليوم

برنامج اون تيوب
ON Tube
و الذى يذاع على قناة ONTV


تقديم رامى رضوان


برنامج اون تيوب برنامج يقوم علي الصحافة الشعبية التي بدات في الانتشار حيث اصبحت بديلا هاما للاعلام الرسمي و يساعد علي انتشارها الشبكات الاجتماعية لذلك يهتم اون تيوب بعرض محتويات اللقطات التي يصورها المواطنون بأنفسهم كما يهتم البرنامج بمساعدة المواطنين الراغبين في توثيق لحظات بعينها و نشرها علي الانترنت بل و عرضها علي شاشة اون تي في لايف


شارك الخبر مع اصدقائك على الفيس بوك و تويتر و جوجل +1 من اعلى الصفحة

مع تمنياتى بمشاهدة ممتعة

و لنبداء

برنامج اون تيوب تقديم رامى رضوان و حلقة الاثنين 22 اكتوبر 2012 من قناة ONTV يوتيوب كاملة

ONTube: وقفة أمام وزارة الصحة

نبدأ من مصر. ومع هتاف (العيشة بقت مرة ..عايزين نقابة حرة).. نظم عدد من الأطباء وقفة أمام وزارة الصحة .. إمبارح الظهر .. اعتراضا على تجاهل الحكومة لمطالبهم .. واللي بيأتي على رأسها رفع الميزانية المخصصة للصحة إلى 15% .. وإقرار كادر عاجل خاص بيهم .. وتأمين المستشفيات.
بنشوف في الفيديو التالي قيام الأطباء بترديد عدد من الهتافات منها (آه يا وزارة الحرامية .. دايما بتبيعى القضية .. حامد قاعد فى التكييف والدكتور مش لاقى رغيف .. يا وزارة حسى على دمك .. إضراب ناجح غصب عنك .. أنا لا يسارى ولا كنت يمينى .. خيرى وحامد طلعوا عينى).
و قام 3 أطباء بكتابة كلمة (الإضراب) على جدران الوزارة بطريقة الجرافتى .. مع تعليق لافتات مكتوب عليها (إضراب مفتوح للأطباء ومستمرون فى الإضراب الجزئى). و كان الرد الوحيد عليهم من الوزارة .. قيامها بغلق أبوابها من الداخل.



ONTube: مسيرة بقيادة شوبير

و مازلنا في مصر .. وفيديو من شارع الميرغني للمسيرة اللي نظمها الرياضيين إمبارح العصر .. متجهين الي قصر الاتحادية .. بعد ما قاموا بحصار فندق البارون .. اللي كان متواجد فيه بعثة فريق صن شاين النيجيري .. قبل مباراته مع النادي الاهلي في نصف نهائي دوري الابطال الافريقي.
وقام عدد من الرياضيين المشاركين فى الوقفة الاحتجاجية أمام قصر الاتحادية للمطالبة بعودة الدورى العام .. قاموا بقطع الطريق بشارع الميرغنى .. وافترشوا الأرض أمام السيارات.
وشهدت الوقفة وقوع اشتباكات بالأيدى بين بعض اللاعبين وأحد أصحاب السيارات .. لإصراره على المرور واختراق الصفوف .. مما دفع المتواجدين إلى التعامل معاه بعنف.
وقبل ما يتوجه الرياضيين الى قصر الإتحادية .. كانت قد وقعت اشتباكات بينهم وبين اعضاء رابطة الالتراس اهلاوي في محيط فندق البارون.


ONTube: إقتحام البرلمان الليبي

من مصر نروح الي ليبيا .. وفيديو للاحداث اللي وقعت إمبارح امام البرلمان الليبي .. حيث اقتحم حوالي 500 شخص مجمع المؤتمر الوطني العام في ليبيا .. مطالبين بوقف العنف في بلدة بني وليد .. اللي بتتعرض للقصف من قبل ميليشيات مسلحة من مصراتة.
ميليشيات ليبية .. بينتمي كتير من افرادها الى مصراتة .. وبالتحالف مع وزارة الدفاع .. بيقوموا بقصف بلدة بني وليد من عدة ايام .. اللي بيقطنها 70 الف شخص. وقالت وكالة الانباء الليبية الرسمية إمبارح .. ان 22 شخص قتلوا .. واصيب 200 آخرين في الاشتباكات الأخيرة اللي شهدتها بلدة بني وليد.
وردد المحتجين هتافات كتير من بينها (لا إله إلا الله ومحمد المْقَرْيَف عدو الله).. في اشارة الى المْقَرْيَف رئيس البرلمان الليبي. وأطلق حرس البرلمان النيران في الهواء لتخويف المحتجين .. بينما عقد أعضاء المؤتمر الوطني اجتماعهم داخل المبنى.


ONTube: جولة في أخبار تويتر وفيسبوك اليوم 22/10/2012

ده كان أخر فيديو معانا .. قبل مانروح لفاصل .. هنروح لأسامة رمضان عشان نشوف معاه أخر التويتس و الهاش تاجز و الأخبار بصفة عامة اللي إنتشرت على المواقع الإجتماعية خلال اللحظات القليلة الماضية.
مساء الخير أسامة إيه الجديد عندك؟



ONTube: سيناريو الإحتجاجات بالمنطقة العربية

هنستكمل فقرتنا الإخبارية انهاردة لنتابع الأجواء الملتهبة في كل من لبنان والبحرين و الكويت .. و هنلقي نظرة قريبة عليهم .. لنتعارف على مستجدات الأوضاع في كل بلد منهم .. بعد ما اشتعلت الأجواء فيهم على مدار الأيام القليلة الماضية.
نبدأ من لبنان.
أكتر من 69 عائله لبنانية فقدت مسكنها .. ده طبعا إلى جانب أكتر من 70 مصاب 8 قتلي .. جراء الانفجار اللي شهاده حي الاشرافية بشرق بيروت يوم الجمعة اللي فات. بس هل الموضوع هيقف عند كده ? مراقبين كتير ابدو تخوفهم من إن الإنفجار ده ممكن يؤدي إلى حالة من العنف في لبنان .. وإن اطراف كتير مشتبه في تورطهم في الانفجار ده. الأخبار من لبنان لم تتوقف من يوم الجمعة. الوضع دلوقتي عامل إزاي هناك .. وإيه المتوقع خلال الأيام القادمة .. ده اللي هنعرفوا من الناشط والصحفي اللبناني محمد علي .. اللي هيكون معانا حالا على سكايب .. بعد ما نشوف الفيديو التالي .. وهو من قلب العاصمة بيروت. وبيظهر فيه العديد من عناصر المعارضة .. ومنهم مجموعة 14 اذار .. اثناء محاولتهم اقتحام مقر رئاسة الوزراء .. والدخول الي مكتب نجيب ميقاتي .. رئيس الوزراء اللبناني .. لمطالبته بتقديم استقالته .. محملينه مسئولية الانفجار اللي شهده حي الاشرافية.
وبيظهر في الفيديو الاشتباكات اللي وقعت بين المتظاهرين وقوات الامن .. اللي اطلقت عليهم القنابل المسيلة للدموع لتفريقهم..ومنعهم من الوصول الي مقر رئاسة الوزراء.
نروح إلى البحرين اللي .. الاحداث فيه لا تنتهي. على مدار أكتر من سنة .. الشارع البحريني بيشهد احتجاجات من قبل البعض .. ضد نظام الملك حمد بن عيسى أل خليفة و سياساته .. وبتواجه قوات الأمن هذه الاحتجاجات بعنف وقمع وحملات إعتقالات عديدة. ومن يوم الخميس .. الماضي بدأت القوات البحرينية في فرض حصارعلى قريه العكر .. ومنع دخول المواد الغذائية والطبية إلى هناك .. مما ادي إلى تدهور الحالة الانسانيه. وعليه قررت قوي المعارضة البحرينية تنظيم مسيرة لكسر الحصار .. اللي شبهوا البعض بحصار غزة .قوات الأمن تعاملت مع المسيرات بعنف شديد .. وقامت بإعتقال الكثير من النشطاء .. منهم زينب الخواجة. هيكون معانا حسن المرزوق .. نائب أمين عام جمعية التجمع الوطني الديمقراطي الوحدوي و رئيس مرصد الوحدوي الحقوقي بالبحرين. لكن في البداية هنشوف فيديو لقيام قوات الشرطة البحرينية بقمع مسيرة (فك الحصار عن العكر) .. اللي خرجت من بلدة المعامير متوجهة الي هناك. واستخدمت قوات الشرطة الطلقات المطاطية .. واغمرت المسيرة بالقنابل المسيلة للدموع .. وقنابل الغاز.
من البحرين نروح للكويت .. اللي شهدت امبارح أكبر تظاهرات في تاريخها .. شارك فيها حسب التقديرات حوالي 150 ألف مواطن .. اعتراضا على تَغيير قانون انتخابات مجلس الأمة بمرسوم أميري. المسيرة حملت إسم "كرامة وطن" .. وتعامل معها الأمن الكويتي بعنف غير مسبوق .. مما ادي إلى اصابة أكتر من 100 متظاهر.
هيكون معانا حالا الناشط الكويتي عبدالله الشلاحي .




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق