شارك مع اصدقائك

25 ديسمبر 2012

برنامج اون تيوب حلقة الاثنين 24 ديسمبر 2012 تقديم رامى رضوان من قناة ONTV يوتيوب كاملة تهنئة قلبية بمناسبة إحتفالات عيد الميلاد و القبض على المعتدين على الزند و إشتباكات بين الجيش النظامي والحر


نشاهد اليوم

برنامج اون تيوب
ON Tube
و الذى يذاع على قناة ONTV


تقديم رامى رضوان


برنامج اون تيوب برنامج يقوم علي الصحافة الشعبية التي بدات في الانتشار حيث اصبحت بديلا هاما للاعلام الرسمي و يساعد علي انتشارها الشبكات الاجتماعية لذلك يهتم اون تيوب بعرض محتويات اللقطات التي يصورها المواطنون بأنفسهم كما يهتم البرنامج بمساعدة المواطنين الراغبين في توثيق لحظات بعينها و نشرها علي الانترنت بل و عرضها علي شاشة اون تي في لايف


شارك الخبر مع اصدقائك على الفيس بوك و تويتر و جوجل +1 من اعلى الصفحة

مع تمنياتى بمشاهدة ممتعة

و لنبداء

برنامج اون تيوب حلقة الاثنين 24 ديسمبر 2012 تقديم رامى رضوان من قناة ONTV يوتيوب كاملة

ONTube: تهنئة قلبية بمناسبة إحتفالات عيد الميلاد




ONTube: القبض على المعتدين على الزند

نبدأ من مصر. تدخلت العناية الإلهية لإنقاذ حياة المستشار أحمد الزند .. لكن أصيب وجهه بجرح وخدش بسيط .. بسبب إلقاء الحجارة والطوب عليه من قبل عدد من المتظاهرين .. اللي وقفوا أمام بوابة نادى القضاة .. لإعلان رفضهم لموقف الزند ونادى القضاة .. المعترضين على عملية الاستفتاء على الدستور الأخيره.
تصدى القضاة بشجاعه لأشخاص هاجموا الزند .. وأطلقوا الأعيرة النارية في إتجاهه . وتمكنوا ايضا من القبض على 3 متهمين .. اللي إكتشفوا إن اتنين منهم بيحملوا الجنسيه الفلسطينيه .
الفيديو التالي هنشوف فيه المتهمين اللي تم القبض عليهم و لحظة دخولهم سيارة الشرطة .. وسط هتافات عديدة من القضاة ضد هؤلاء المعتدين.



ONTube: إشتباكات بين الجيش النظامي والحر

من مصر نروح لسوريا. شن الطيران الحربى السورى اليوم هجمات على عدد من المناطق بريف دمشق .. اللى بتشهد اشتباكات بين القوات الأسديه والمقاتلين المعارضين. جائت الهجمات في محاوله من القوات المواليه للأسد قتل المزيد من الأرواح في كل المناطق السوريه .. رغم سقوط 60 قتيل امس في مجزرة وقعت فى بلدة (حلفايا) بمحافظة حماة .. اثر غارة جوية ايضا .. حسب ما أفاد المرصد السورى لحقوق الإنسان.
وقال المرصد ان الطائرات الحربية نفذت عدة هجمات على مدن وبلدات الغوطة الشرقية .. الى جانب غارتين على بلدة جسرين والمنطقة الواقعة بين بلدتى جسرين وكفربطنا. بينما تستمر الاشتباكات على الأرض بين الموالين والمعارضين .. فى مدن عربين والمعضمية وداريا.
الفيديو التالي من بلدة عربين .. وبنشوف فيه جزء من الاشتباكات اللي وقعت اليوم بين قوات الجيش السوري الحر .. والجيش النظامي الموالي لبشار الاسد.



ONTube: طرد السيبسي بتونس

والي تونس. تعرض اجتماع شعبي لحركة نداء تونس في جزيرة جربة جنوب البلاد .. إلى اعتداء نفذته مجموعات تطلق على نفسها إسم .. حماية الثورة .. مما أدى إلى إفشال الاجتماع .. اللي حضره زعيم حركة نداء تونس .. الباجي قائد السبسي .. وقيادات من أحزاب معارضة أخرى.
وفي تصريحاته عقب هذا الحادث .. رضا بالحاج .. الناطق الرسمي لـ (نداء تونس) .. اتهم حزب (النهضة) الحاكم بمسؤولية إفشال الاجتماع .. وهدده برفع قضية إلى محكمة الجنايات الدولية في لاهاي .
الفيديو اللي حنعرضه لحضراتكم دلوقتي .. حنشوف فيه العناصر اللي حاصرت وهاجمت مقر الاجتماع .. وهتافاتهم ضد السبسي.



ONTube: إستمرار مسلسل المواجهات في البحرين

الي البحرين .. وبالتحديد بلدة النويدرات .. وفيديو لجزء من الاشتباكات اللي وقعت هناك أمس .. بين معارضي نظام الملك حمد وقوات الامن. للأسف المشهد ده اصبح معتاد إننا نشوفه في البحرين .. واللي بيتخلله دائما قنابل مسيلة للدموع وطلقات رصاص الشزن من جانب قوات الأمن .. وفي المقابل بيستخدم المعارضين زجاجات المولوتوف. وبيسمتر تكرار هذا المشهد .. رغم المحاولات العديدة للتوصل الي اتفاق بين السلطة والمعارضة. لكن حتى الان لم تهدا الاوضاع في البلاد.
نتابع معا جزء من إشتباكات بلدة النويدرات.



ONTube: مسيرة جنوبية بعدن

الي اليمن .. وفيديو التقط خلال الفعاليات الاسبوعية للثورة الجنوبية السلمية في مخيم التحرير والاستقلال بمدينة القلوعة في عدن. وبنشوف فيه جزء من المسيرة الجماهرية اللي طافت شوارع المدينة أمس .. واللي رفع خلالها المشاركون اعلام دولة الجنوب وصور الشهداء والمعتقلين الجنوبيين .. الى جانب صور الرئيس الجنوبي السابق علي سالم البيض. ورددوا الشعارات الثورية الجنوبية الرافضة للحوار .. إلا على اساس دولتين .. وكذالك الشعارات اللي بتطالب بالتحرير والاستقلال.
وكان اقيم في المدينة معرض لصور شهداء مجزرة المعجلة .. اللي راح ضحيتها عشرات الشهداء من نساء واطفال وشيوخ .. نتيجة صواريخ تم اطلاقها من قبل القوات الامريكية .. اللي أكدت إنها كانت بتستهدف عناصر من القاعدة. لكن بيؤكد ساكني المعجلة .. أنه لا وجود لأي من عناصر القاعدة في منطقتهم .



ONTube: شغب في الهند

من الوطن العربي نروح للهند. قامت الشرطة الهندية امس الاول باستخدام الغازات المسيلة للدموع وخراطيم المياه .. لتفريق المشاركين فى مظاهرة حاشدة .. نظمت فى العاصمة نيو دلهى .. احتجاجا على تعرض طالبة لاغتصاب جماعى داخل حافلة عامة مؤخرا.
الفيديو التالي هنشوف فيه المتظاهرين .. اللي أغلبهم من طلاب وطالبات الجامعات .. واللي حاولوا يخترقوا الحواجز اللى أقامتها الشرطة .. من أجل الوصول إلى قصر الرئاسة. وحمل المتظاهرون لافتات بتطالب بالقصاص من الجناة .. كان مكتوب عليها شعارات زي (أنقذوا النساء)و(اشنقوا المغتصبين). لكن وقعت اشتباكات عنيفة بينهم وبين قوات الامن الهندي .. زي ما حنشوف في الفيديو التالي.




ONTube: جامعة النيل ومشروع مصر القومي للنهضة العلمية

زي ماحضراتكم عارفين وفاكرين .. ازمة جامعة النيل بقالها أكتر من سنة ونص. واحنا في أون تيوب كنا على طول بنحاول نتابع اللي بيحصل أول بأول .. من أول ماكنا مش فاهمين ليه راجل بحجم الدكتور أحمد زويل يرتضي إنه يبني مشروعه مكان جامعة بحثية قائمة .. وخرجت بالفعل مجموعة من الابحاث والإختراعات اللي بتتهافت عليها كبرى الجامعات والشركات العالمية.
المهم ده اللي حصل. ومن ساعتها بدأ طلبة جامعة النيل رحلة نضال من اجل حقهم في جامعتهم .. في حلمهم إنهم يشتغلو ويقدموا لبلادهم ابحاث وإخترعات .. ترجع مصر تاني على خريطة البحث العلمي .. ويحاولوا يساهموا في بناء نهضة حقيقية لبلادهم .. مش نهضة من بتوع الإنتخابات.
وبعد شهور من التظاهرات والاعتصام السلمي .. صدر حكم قضائي بتمكينهم من جامعتهم. ويومها كلنا فرحنا وقلنا إن القضاء نصفهم وإن عدل ربنا ظهر. واستنينا واستنوا يوم تنفيذ الحكم. لكن اليوم ده ماجاش .. لغاية النهارده الصبح لما شفنا كلنا القرار الجمهوري رقم 161 لسنة 2012 .. اللي بينص على إنشاء مشروع مصر القومي "للنهضة العلمية" .. في مدينة الشيخ زايد ب6 أكتوبر.
عشان منبقاش بنصدر احكام من غير أدلة .. هيكون معانا حالا مريم رياض الطالبة بجامعة النيل ..
وهيكون معانا الأستاذة أمال السيد .. وهي ولية أمر لطالب وطالبة بجامعة النيل .




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق