شارك مع اصدقائك

04 أكتوبر 2012

برنامج اون تيوب تقديم رامى رضوان و حلقة الاربعاء 3 اكتوبر 2012 من قناة ONTV يوتيوب كاملة و مظاهرات الألتراس و ضرب حواجز قوات الأسد و مقاومة قوات حمد و في كوريا Gangnam Dance


نشاهد اليوم

برنامج اون تيوب
ON Tube
و الذى يذاع على قناة ONTV


تقديم رامى رضوان


برنامج اون تيوب برنامج يقوم علي الصحافة الشعبية التي بدات في الانتشار حيث اصبحت بديلا هاما للاعلام الرسمي و يساعد علي انتشارها الشبكات الاجتماعية لذلك يهتم اون تيوب بعرض محتويات اللقطات التي يصورها المواطنون بأنفسهم كما يهتم البرنامج بمساعدة المواطنين الراغبين في توثيق لحظات بعينها و نشرها علي الانترنت بل و عرضها علي شاشة اون تي في لايف


شارك الخبر مع اصدقائك على الفيس بوك و تويتر و جوجل +1 من اعلى الصفحة

مع تمنياتى بمشاهدة ممتعة

و لنبداء

برنامج اون تيوب تقديم رامى رضوان و حلقة الاربعاء 3 اكتوبر 2012 من قناة ONTV يوتيوب كاملة

ONTube: مظاهرات الألتراس

نبدا من مصر .. و تحديدا من امام مقر وزارة الرياضة في ميت عقبة .. وفيديو لوقفة التراس النادي الاهلي .. اللي نظموها عصر امس .. مطالبين بالغاء مسابقة الدوري العام للموسم الجديد.
و نظم الالتراس هذه المظاهرة .. للرد علي الوقفة الاحتجاجية اللي قام بيها بعض الشخصيات الرياضية المعروفة وموظفين القطاع الرياضي .. للمطالبة بعودة مسابقة الدوري العام.
بنشوف في الفيديو التالي لقطات من المظاهرة .. اللي حرص الالتراس فيها علي الهتاف بهتافات تنفى تهمة البلطجة عن أنفسهم والدفاع عن حقوقهم .. وحقوق شهداء مجزرة بورسعيد. ورددوا ايضا شعارهم الشهير الخاص بالمجزرة (لابس تى شيرت أحمر ورايح بورسعيد .. راجع وكفنى أبيض وفبلدى بقيت شهيد).



ONTube: ضرب حواجز قوات الأسد

من مصر نروح لسوريا .. اللي بتشهد سلسلة من المعارك الطاحنة بين قوات الجيش النظامي الموالي للرئيس بشار الاسد .. و قوات الجيش السوري الحر المعارض. هزت اليوم سلسلة من التفجيرات الدامية وسط مدينة حلب .. وأسفرت عن سقوط 48 قتيل على الأقل .. بحسب تقديرات المرصد السوري لحقوق الانسان .. أغلبهم من القوات النظامية. و أشار المرصد إلى احتمالية ارتفاع عدد القتلى .. بسبب وجود نحو 100 جريح أكثرهم في حالة خطرة.
الفيديو التالي من مدينة تلبيسة بمحافظة حمص .. اللي القتال فيها ما بيختلفش كتير عن حلب. و بنشوف في الفيديو احد عناصر كتيبة ( لواء سلمان الفارسي) التابعة للجيش الحر .. في احد المعارك الليلية .. وهو بيقوم بقصف بعض تحصينات الجيش النظامي .. باستخدام قذائف الهاون.



ONTube: مقاومة قوات حمد

الي البحرين .. فيديو بيظهر فيه الاشتباكات اللي وقعت امس بين محتجين بحرينيين و قوات الأمن في بلدة صدد. ألقى المحتجين قنابل حارقة وحجارة على شرطة مكافحة الشغب .. لما حاولت تفريقهم أثناء مسيرتهم لتشييع جثمان (محمد مشيمع) .. وهو رجل شيعي كان بيبلغ من العمر 23 عام .. و كان تم سجنه لدوره في احتجاجات العام الماضي.
و قالت هيئة شئون الاعلام .. إن(مشيمع) دخل المستشفى منذ أغسطس الماضي .. وتوفي إثر مضاعفات مرض فقر الدم. بينما إتهم المحتجين السلطات البحرينية بالتسبب في وفاة مشيمع يوم الاثنين الماضي .. بسبب حرمانه من العلاج الملائم .. على حد قولهم.
وقال (محمد المسقطي) .. رئيس جمعية شباب البحرين لحقوق الإنسان .. ان نظرا لحالة (مشيمع) الصحية .. حاول محاموه أكثر من مرة ضمان الرعاية الطبية الملائمة له .. لكن سلطات السجن لم تقدم هذا الاهتمام.



ONTube: حراك اليمن الجنوبي

من البحرين الي اليمن .. لنتابع لاخبار الحراك الجنوبي هناك. خرجت مساء امس مظاهرة جماهيرية غاضبة في مدينة المنصورة بعدن .. ورفع المتظاهرين خلالها صور الشهداء الجنوبيين .. وذلك تمهيدا لمرحلة جديدة من تصعيد الحراك الجنوبي تحت شعار (الشهيد هو القائد).
الفيديو اللي جاي بيظهر فيه أبناء الجنوب في ساحة الشهداء بالمنصورة .. اللي صرحوا بان (رفع صور شهداء الجنوب فقط في مختلف فعالياتهم ومظاهراتهم .. يعد رسالة واضحة .. تؤكد أن شباب الجنوب لن يسمحوا أبدا بضياع التضحيات الكثيرة .. التي قدمها الشهداء والجرحى والمعتقلين) .. حسب تصريحاتهم.
و صرح المشاركين في المسيرة ايضا .. انه من الان شعارهم هو (الشهيد هو القائد) .. ولذلك صور الشهداء وحدها سترفع في الساحة وفعالياتها المختلفة .. حتى يعرف الجميع أن شباب الجنوب يدركون جيدا عدالة قضيتهم الجنوبية .. وأنهم متمسكين بيها حتى آخر نفس.
المظاهرة انطلقت من ساحة الشهداء .. وتوجهت ناحية منطقة (حاشد).. اللي بيقع فيها ملعب المنصورة .. اللي بيشهد أعمال المؤتمر الأول للمجلس الأعلى للحراك الجنوبي للتحرير والاستقلال.




ONTube: الإحتفالات تحتاج جورجيا

و من الاخبار العربية نروح لبعض الاخبار العالمية. من جورجيا فيديو بيظهر فيه الالاف من انصار المعارضة هناك .. وهم بيحتفلوا بفوز الائتلاف المعارض (الحلم الجورجي) في الانتخابات البرلمانية.
ودعا امس زعيم تحالف المعارضة الفائز فى الانتخابات .. الملياردير( بيدزينا ايفانشفيلى) .. دعا الرئيس الجورجى (ميخائيل ساكاشفيلى) إلى تقديم استقالته.
وقال (ايفانشفيلى) .. اللى هيتولى على الأرجح رئاسة الحكومة .. أن (القرار الجيد الوحيد الآن سيكون الاستقالة).
وكان ساكاشفيلى اعترف امس بهزيمة حزبه فى الانتخابات .. اللي فاز فيها .. على خلاف كل التوقعات .. ائتلاف المعارضة (الحلم الجورجى) بزعامة ايفانشفيلى.



ONTube: إحتجاجات شمال أفريقيا

نروح لجنوب افريقيا .. اللي يبدو انهم ايضا عندهم ازمة في قطاع النقل و المواصلات. فمن مدينة (جوهانسبورج) .. فيديو بيظهر فيه مظاهرة خرج فيها مئات العاملين والسائقين بقطاع النقل .. اعلنوا خلالها عن استمرار اضرابهم .. اللي بيدخل اسبوعه التاني.
و صرح اتحاد نقابات عمال النقل فى جنوب أفريقيا .. إن موظفى النقل والشحن .. بيطالبوا بزيادة أجورهم بنسبة 12 بالمائة .. فيما عرض أصحاب العمل من قبل زيادة نسبتها .. 8.5 بالمائة .. و هو ما لم يكن مرضي للعاملين و الشائقين بالقطاع.



ONTube: جولة في أخبار تويتر وفيسبوك اليوم 03/10/2012

ده كان أخر فيديو معانا .. قبل مانروح لفاصل .. هنروح لأحمد عبد الحميد من وكالة اونا عشان نشوف معاه أخر التويتس و الهاش تاجز و الأخبار بصفة عامة اللي إنتشرت على المواقع الإجتماعية خلال اللحظات القليلة الماضية.
مساء الخير أحمد إيه الجديد عندك ؟



ONTube: في كوريا Gangnam Dance

كنا عرضنا علي حضراتكم الاسبوع اللي فات..اغنية كوري اسمها (جاجنام ستايل)..و قلنا انها انتشرت بسرعة البرق بين المشاهدين..و كمان وقت ما عرضناها كان نسب مشاهدتها 270 مليون..النهاردة الصراحة بقت 355 مليون.
لكن بعيدا عن الارقام..يظهر ان اصداء الاغنية دي و رقصتها اللي طبعا بقت مشهورة ..سريعا كده بدات تظهر قرق استعراضية تقلدها..ففي الفيديو التالي بنشوف (رقصة الجاجنام) بياديها حوالي 670 راقص من مختلف الفرق الاستعراضية في العالم ..و هم لابسين ازياء الدول اللي بينتموا ليها ..بس بيرقصوا (رقصة جاجانام).



ONTube: تحرك موكب الرئيس الأمريكي من نيفادا إلى كلورادو

لقطات لتحرك موكب الرئيس الأمريكي من نيفادا إلى كلورادو



أخر زفير غداً في ONTube

اخر فيديو معانا النهاردة..هو لاغنية بدا يتداولها ناس كتيير جدا من فترة .. و هي لباند اسمه أخر زفير .. واللي هيكون بكرة معانا منهم في أون تيوب المطرب باسم صايغ .. في أول ظهور لفريق أخر زفير على شاشة مصرية. فمتفوتوش حلقة بكرة.
أسيبكوا مع أغنيتهم " أخرته لحن حزين".



ONTube: مرسي ميتر .. مؤشر برنامج الرئيس

عيش .. حرية..عدالة اجتماعية .. شعارات زلزلت الأرض من أقَل من سنتين. ملايين الناس نزلوا الي شوارع مصر .. ومفيش في دماغهم غير الطلبات اللي بالنسبة لشعوب تانية بتعتبر أساسيات. وكان من المنطقي إن بعد تواجد اول رئيس منتخب .. يبقى العيش والحرية والعدالة الاجتماعية على اولويات اهتماماته. ودلوقت وبعد مرور 95 يوم على توليه الحكم .. لا يتبقى سوى 5 أيام على نهاية فترة وعود ال100 يوم .. اللي وعد بيها الشعب.
هيكون معانا حالا على سكايب عَمرو صبحي .. أحد مؤسسي موقع وتطبيق مرسي ميتر .. عشان نشوف العداد وصل لحد فين .. وهو أصلا المؤشر كان معتمد على إيه.



ONTube: مسلسل أزمة الوقود

من أهم المشاكل اللي ظهرت في مصر وبقوة في الفترة الاخيره .. كانت مشكلة الوقود. وعلى حسب موقع مرسي ميتر .. في إنجاز 1 من أصل 5 اللي إتنفذ .. وهو وقف عمليات التهريب .. واللي ناس كتير شايفة إنه ماينفعش يعتبر إنجاز .. معللين ده بسببين .. أولا إنه المفروض من الطبيعي أن يتم التصدي لعمليات التهريب .. و ثانيا .. إنه اللي تم ضبطهم .. هل هما دول بس المهربين .. ولا دول نقطة في بحر؟
هيكون معانا حالا على الهاتف دكتور مهندس حسام عرفات .. رئيس الشعبه العامه للمواد البترولية باتحاد الغرف التجارية ..




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق