شارك مع اصدقائك

02 مارس 2012

برنامج بلدنا بالمصرى تقديم ريم ماجد على قناة ONTV حلقة الخميس 1 مارس 2012 يوتيوب كاملة - لماذا تنحى رئيس محكمة قضية التمويل الأجنبي - سفر المتهمين الأمريكيين وهيبة الدولة - محكمة الجنايات: 10 أعوام سجن لعاطف عبيد - زيارة سرية لمستشفى سجن طرة .. ليه؟ - اتهامات للعسكر بدفع الأمور لفوضى .........

نشاهد اليوم

برنامج بلدنا بالمصرى

تقديم ريم ماجد

على قناة ONTV


يوتيوب كاملة

تقديم ريم ماجد



يأتيكم من الأحد للخميس في الساعة 8:30 مساءا
الإعلامية المتميزة صاحبة الرؤية الثاقبة ريم ماجد تقدم برنامج بلدنا بالمصرى الذى يمزج السياسة بالقضايا الاجتماعية … يناقش القضايا التى تهم المصريين بوجهة نظر مصرية خالصة و يعبر عن رأى رجل الشارع … البرنامج يعيش مشاكل الشارع المصرى و يتكلم بلسانه، يشاغب الضيوف و يحاورهم و يجادلهم و يعبر عن رأى كل المصريين …ريم تكشف المستور من خلال فقرة كلام فى سركم و تقتحم الاسلاك الشائكة لعالم السياسة و تناقش الكبار … بلدنا بالمصرى … لسان المصريين


شارك الخبر مع اصدقائك على الفيس بوك و تويتر و جوجل +1

اتمنى مشاهدة ممتعة

ونبدا


برنامج بلدنا بالمصرى تقديم ريم ماجد على قناة ONTV حلقة الخميس 1 مارس 2012 يوتيوب كاملة



بلدنا: لماذا تنحى رئيس محكمة قضية التمويل الأجنبي



يسعد مساكم وحلقة جديدة من بلدنا بالمصري.. هنبدأها بآخر أخبار بلدنا وهنختمها بسلالم.. أو بمعنى أصح على حس فريق سلالم اللي بيغني من بعد الثورة ومن باب الهم اللي يضحك وشر البلية بس لو دققنا في غناهم هنلاقيه كلام موزون وليه معنى، بعد أخبار بلدنا انشاء الله وعليكوا خير..





بلدنا بالمصري: سفر المتهمين الأمريكيين وهيبة الدولة



أما الخبر التاني وهو خبر سفر المتهمين الأمريكيين فعلاً بعد رفع الحظر، هو الخبر الكثر اثارة للجدل ولعلامات الاستفهام والتعجب خاصة في ظل تضارب التصريحات حواليه اللي بيزيد الأمر غموضاً، على حد تعبير المستشار الخضيري رئيس لجنة الشؤون الدستورية والتشريعية في مجلس الشعب.. أما النائب اكرم الشاعر، رئيس لجنة الصحة فراح لأبعد من كدة وصرح ان المتهمين الأمريكيين سافروا امبارح على طيارة أمريكية من مطار القاهرة، ووصفه بانه تدخل مرفوض في القضاء والسياسة المصرية وضد هيبة الدولة واكد على ان البرلمان لازم يكون له وقفة.





بلدنا بالمصري - محكمة الجنايات: 10 أعوام سجن لعاطف عبيد



تم الحكم من محكمة جنايات الجيزة في قضية أرض الباياضية على عاطف عبيد و يوسف والي 10 أعوام و سعيد عبد الفتاح 3 أعوام حسين سالم 15 في عامأ





بلدنا بالمصري: زيارة سرية لمستشفى سجن طرة .. ليه؟



لجنة حقوق الانسان في مجلس الشعب، زارت النهاردة سجن ومستشفى طرة في سرية تامة.. الهدف من الزيارة ونتايجها هنعرفها من: النائب / محمود عامر عضو لجنة حقوق الأنسان بمجلس الشعب





بلدنا بالمصري: اتهامات للعسكر بدفع الأمور لفوضى



مع بداية العد التنازلي لفتح باب الترشح وبعد اعلان الجدول الزمني لانتخابات الرئاسة، الجمعية الوطنية للتغيير اصدرت بيان النهاردة اتهمت فيه المجلس العسكرى بدفع الأمور لمزيد من الفوضى والارتباك من خلال المسار اللي وضعه لإجراء الانتخابات الرئاسية هتؤدي حتماً حسب البيان للوصفته الجمعية بكوارث جديدة تزيد الوضع سوءًا والانهيار تفاقمًا





بلدنا بالمصري: م. يحيى حسين عبدالهادي مرشحاً للرئاسة



لكن رغم المسار الكارثي لانتخابات الرئاسة على الأقل من وجهة نظر الجمعية الوطنية للتغيير وحجتها معاها، لكن دة ما يمنعش ان لسة فيه مواطنين مصريين مصدقين انهم يمكن يقدروا يخدموا البلد ديه مهما كانت الظروف وآخرهم حتى الآن، المرشح المحتمل لرئاسة الجمهورية:المهندس يحيى حسين عبدالهادي.





بلدنا: طلاب جامعة الأزهر فرع أسيوط لليوم الخامس



أهالي المحروسة اللي ليهم نصيب النهاردة في بلدنا بالمصري، هم أعضاء هيئة التدريس والعاملين والطلبة في جامعة الأزهر فرع أسيوط المضربين عن العمل وعن الدراسة بقى لهم خمسة ايام دلوقتي.





بلدنا بالمصري: حال متظاهري مصر ميسرش عدو ولا حبيب



حال متظاهري مصر لا يسر عدو ولا حبيب وحالهم بعد الثورة ما يختلفش كتير عن حالهم قبلها دة اذا ما كانش أسوأ خصوصاً وان ريمة لسة على عادتها القديمة، دة تقريباً ملخص ما ذكر في المؤتمر الصحفي لجبهة الدفاع عن متظاهري مصر.




بلدنا بالمصري: معاناة أهل مصر في مستشفياتها الحكومية



المفروض ان أهالي المحروسة زيهم زي بقية مخاليق ربنا، حقهم في الصحة وفي العلاج حق أصيل ومكفول بالقانون وبالدستور، أما الواقع فحاجة تانية خالص.





بلدنا بالمصري: اليوم العالمي للحماية المدنية



النهاردة اليوم العالمي للحماية المدنية.. وزينا زينا بقية العالم احتفلنا بيه لكن بطريقتنا الخاصة.





بلدنا: افتتاح أكبر مركز للتدريب على القيادة الآمنة



الحلم ان المحروسة تبقى في العلالي وتبقى في المراكز الأولى في الديمقراطية في مكافحة الفساد في التعليم في البحث العلمي في الرياضة، في الحاجات الحلوة ديه اللي تشرح القلب وترفع الراس، لكن لحين اشعار آخر احنا في الصدارة في حاجات تانية خالص من نوع: تجارة الأعضاء، عدد المصابين بفيروس سي، توطن مرض اننفلوانزا الطيور وطبعاً حوادث الطرق.. لكن في محاولة لمنع "نزيف الأسفلت"، افتتحنا النهاردة اكبر مركز للتدريب على القيادة الآمنة وربنا يسلم طريق الجميع.




بلدنا بالمصري: حكاوى الثورة ببساطة كده


قبل الفاصل، خلونا نختم بحاجة كدة ترد الروح ونسمع حكاوي عن الثورة ببساطة كدة.




هم يضحك على أنغام سلالم في بلدنا بالمصري


معلشي أول كليب لفرقة سلالم اللي هانطلع معاهم سلمة سلمة و هما معانا النهاردة أريعة من أصل ستة و هم عز و جيمي و أسامة و محمد و اللي غايبين عنهم النهاردة هم عمرو الجيوشي و شريف نبيل .... و السؤال هنا ليه سلالم .. ؟


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق