شارك مع اصدقائك

20 يناير 2012

برنامج بلدنا بالمصرى تقديم ريم ماجد على قناة ONTV حلقة الخميس 20 يناير 2012 يوتيوب كاملة - رفض طعن أحمد دومة .. التهمة الأصلية ثائر - محاكمة الثوار ضمن مخطط إجهاض الثورة - شهادة صاحبة فيديو طارق شمس الدين - ميثاق شرف لضوابط 25 يناير 2012.......

نشاهد اليوم

برنامج بلدنا بالمصرى

تقديم ريم ماجد

على قناة ONTV


يوتيوب كاملة

تقديم ريم ماجد



يأتيكم من الأحد للخميس في الساعة 8:30 مساءا
الإعلامية المتميزة صاحبة الرؤية الثاقبة ريم ماجد تقدم برنامج بلدنا بالمصرى الذى يمزج السياسة بالقضايا الاجتماعية … يناقش القضايا التى تهم المصريين بوجهة نظر مصرية خالصة و يعبر عن رأى رجل الشارع … البرنامج يعيش مشاكل الشارع المصرى و يتكلم بلسانه، يشاغب الضيوف و يحاورهم و يجادلهم و يعبر عن رأى كل المصريين …ريم تكشف المستور من خلال فقرة كلام فى سركم و تقتحم الاسلاك الشائكة لعالم السياسة و تناقش الكبار … بلدنا بالمصرى … لسان المصريين


شارك الخبر مع اصدقائك على الفيس بوك و تويتر و جوجل +1

اتمنى مشاهدة ممتعة

ونبدا


برنامج بلدنا بالمصرى تقديم ريم ماجد على قناة ONTV حلقة الخميس 20 يناير 2012 يوتيوب كاملة

فريد الديب يطالب ببراءة مبارك وإعادته إلى الجيش


يسعد مساكم.. وقبل أي حاجة كل سنة وكلنا طيبين بمناسبة عيد الغطاس وبعودة علينا اليام بخير.. حلقة النهاردة من بلدنا بالمصري هنبدأها كالعادة بآخر اخبار بلدنا وبعدها هيكون معانا الدكتور/ هشام شيحة وكيل أول وزارة الصحة للطب العلاجي واعتقد ان عنده يمكن بشرة خير لمصابين الثورة اللي داخلين على سنة أهوه وفيه لسة كتير منهم محتاجين للعلاج وأشياء آخرى..

وفقرتنا الأخيرة هتكون عن حجة الغايب عن مبادرة المسئولية الوطنية وتحديداً أحزاب المصريين الأحرار والوفد والتحالف الديمقراطي من أجل مصر وعلى رأسه حزب الحرية والعدالة.

أما آخر أخبار بلدنا فهنبدأها بمحاكمة الرئيس المخلوع اللي تم تأجيلها النهاردة لجلسة يوم السبت.. العنوان العريض النهاردة لمرافعة محامي الدفاع الأستاذ فريد الديب هنقتبسه من موقع مصراوي: "ولما كانت المرافعة الثالثة: طالب الديب ببراءة مبارك وأعاده الى الجيش" بحكم القانون العسكري وبرتبة فريق.



بلدنا: رفض طعن أحمد دومة .. التهمة الأصلية ثائر


أحمد دومة من النشطاء السياسيين السوابق أرباب السجون.. بمعنى انه متعود على الحبس من قبل الثورة ومن بعد الثورة باتهامات معلنة مختلفة، لكن التهمة الأصلية غير المعلنة قبل الثورة: "ناشط سياسي" وبعد الثورة التهمة "ثائر".. أحمد دومة محبوس حالياً على ذمة قضية احداث مجلس الوزرا بتهمة حرق المنشآت العامة.. والنهاردة كان النظر في الطعن المقدم منه ومن 9 متهمين اخرين على ذمة القضية.. محكمة جنايات القاهرة رفضت الطعن وايدت استمرار حبسهم.





بلدنا: محاكمة الثوار ضمن مخطط إجهاض الثورة


اتحاد شباب الثورة أعلن النهاردة في مؤتمر صحفي إن اللي بيحصل لشباب الثورة والشخصيات الوطنية، أمر غير طبيعى، فى دولة حدثت فيها ثورة شهد لها العالم وان اعتقال ومحاكمة شباب الثورة بتهم ليس لها أى أساس من الصحة، وإطلاق حملات لتشويهم هو نتيجة طبيعية لمخطط إجهاض الثورة.




شهادة صاحبة فيديو طارق شمس الدين في بلدنا بالمصري


أما طارق شمس الدين بقة فلا هو ناشط سياسي ولا يحزنون، هو مجرد مواطن مصري شارك في الثورة من أولها.. قالوا عليه عاطل وهو مش عاطل.. وقالوا انه تم القبض عليه مع انه هو اللي راح برجليه يفهم ليه الأمن بيتحرى عنه، فاتحول لمتهم في قضية احداث مجلس الوزرا والاتهامات ما بين حرق وتخريب المجمع العلمي واعتداء على قوات الأمن.. والأصل في الموضوع فيديو اتنشر على الانترنت لمحاولات اطفاء حريق هيئة الطرق والكباري ظهر فيه طارق.. خلونا الأول نفتكر بس جزء من الفيديو.احنا من اول يوم وبناءاً على طلب من ام اولاد طارق شمس الدين واحنا بندور على صاحبة الفيديو عشان تدلي بشهادتها عن اللي شافته بعينيها لا أكثر ولا اقل.. والنهاردة بس لقيناها وشهادتها قدام جهات التحقيق هي نفسها اللي هتقولهالنا وبما يرضي الله في بلدنا بالمصري




بلدنا: ميثاق شرف لضوابط 25 يناير 2012


ائتلاف شباب الثورة فاعلن النهاردة عن ميثاق شرف للضوابط اللي هيلتزم بيها الكل يوم 25 للحفاظ على عبقرية الثورة والأصل فيها سلميتها ودة نفس اللي اكدوا عليه امبارح في مؤتمرهم الصحفي. (تقرير)




بلدنا: طنطاوي قال لكارتر فيديو تعرية الفتاة مفبرك


الرئيس الأمريكي السابق جيمي كارتر، سجل شهادته على رحلته الأخيرة لمصر ونشرها اول امبارح على موقع "مركز كارتر" واتكلم فيها عن الأهداف المختلفة للرحلة وعن اللقاءات اللي أجراها مع المسؤولين المصريين في المجلس العسكري وفي الحكومة ولقاءاته مع رؤساء الاحزاب وممثلين عن المجتمع المدني وناشطين سياسيين وغيرهم من اللي وصفهم بالفاعلين على الساحة السياسية المصرية.. واتكلم عن الانتخابات واكد ان بالرغم من بعض التجاوزات والانتهاكات الا ان نتايجها معبرة بالتاكيد عن ارادة الشعب المصري واتكلم عن موضوعات تانية كتير لها علاقة بالوضع الاقتصادي ومستقبل التحول الديمقراطي في مصر وبدا الى حد كبير متفائل لكن تفاؤل حذر.. بس الظاهر والله اعلم انه حصل سوء تفاهم أو الرئيس الامريكي السابق فهم جزء من كلام المشير طنطاوي غلط، لإنه بيقول بالحرف في شهادته إن المشير اكد له ان الفيديوهات اللي انتشرت واللي بتصور جنود من الجيش بيعتدوا على المتظاهرين وبيعروا فتاة مصرية، كلها متفبركة وان الجنود كانوا بيساعدوها تلبس هدومها.. ودة بالتأكيد مش معقول ومش منطقي لإن اللوا عادل عمارة عضو المجلس الاعلى للقوات المسلحة اعترف في المؤتمر الصحفي العالمي ان الواقعة ديه حصلت فعلاً حتى بامارة ما قال: "اسألوا الظروف"!!! فاكيد فيه سوء تفاهم من جانب الرئيس الامريكي السابق.





بلدنا بالمصري: اللي استشهد مماتش .. المجد للشهداء



اللي استشهد ما ماتش، حي يرزق عند ربه وعلى الأرض هو الغايب الحاضر.. وفي السما او على الارض "المجد للشهداء"






بلدنا بالمصري: بشرة خير لمصابي ثورة 25 يناير



بشرة خير لمصابين الثورة اللي داخلين على سنة أهوه وفيه لسة كتير منهم محتاجين للعلاج وأشياء آخرى.. مع الدكتور/ هشام شيحة: وكيل أول وزارة الصحة للطب العلاجي وبشرة خير لمصابين الثورة





بلدنا بالمصري: لماذا غابوا عن مبادرة الوفاق الوطني



التحالف الديمقراطي من أجل مصر وعلى رأسه حزب الحرية والعدالة زائد أحزاب الوفد والمصريين الأحرار غابوا عن مبادرة الإعلان المصري والمؤسسة المصرية للمسئولية الاجتماعية.. وبالتأكيد كل غايب منهم حجته معاه.

المؤسسة المصرية للمسئولية الاجتماعية هي مبادرة أهلية الهدف منها ضمن أهداف تانية: تحقيق نوع من الرقابة الشعبية على البرلمان، شارك في اطلاقها عدد من القوى الوطنية ما بين مستقلين وأحزاب سياسية ونواب في البرلمان وجمعيات أهلية.. وكلمة السر في المبادرة "الوفاق الوطني" بجد وبحق وحقيقي مرة من نفسنا مع التأكيد على ان المبادرة مش موجهة ضد أي حد ولا ضد أي تيار لا في البرلمان ولا في المجتمع.. ديه حجة أصحاب المبادرة والداعين ليها والمشاركين فيها، ما عدا، الوفد والمصريين الاحرار والتحالف الديمقراطي وعلى راسه الحرية والعدالة، وبالتأكيد كل غايب منهم حجته معاه هنعرفها من ضيوفنا النهاردة:

- أ. أمين اسكندر: عضو مجلس الشعب وأمين عام حزب الكرامة (أحد أحزاب التحالف الديمقراطي من أجل مصر)
- أ. عصام شيحة: عضو الهيئة العليا لحزب الوفد
- د. هاني سري الدين: عضو المجلس الرئاسي لحزب المصريين الأحرار





بلدنا - الأبنودي: ملعون أبوها الحمامة أم غصن زيتون



قصيدة لقية للعظيم عبد الرحمن الابنودي لكل درويش ومغرم صبابة بعشق البلد ديه.


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق