شارك مع اصدقائك

30 نوفمبر 2011

برنامج بلدنا بالمصرى تقديم ريم ماجد على قناة ONTV حلقة الاربعاء 30 نوفمبر 2011 يوتيوب كاملة- محاولة لموقعة جمل جديدة بميدان التحرير- تكهنات حكومة الجنزوري المرتقبة-الطيارون يغلقون المجال الجوي .. عايزين وزير مدني-عمرو موسى والعوا يلتقيان المشير طنطاوي -صائد العيون سلم نفسه والتحقيق معه-موظفوا الجمارك رفضوا دخول قنابل الغاز-انتبهوا .. جرائم إبادة جماعية للمتظاهرين-جمعة رد الاعتبار .. لشهداء ومصابي الثورة-الثورة والتحرير والانتخابات - أهداف سويف-سلام مربع للعرس الديمقراطي-مجند يترك الخدمة وينضم للمتظاهرين-تأجيل إعلان نتيجة المرحلة الأولى من الانتخابات-فرز أصوات المرحلة الأولى للانتخابات-آخر مؤشرات لنتائج الانتخابات بالأسكندرية-آخر مؤشرات لنتائج الانتخابات بكفر الشيخ............

نشاهد اليوم
برنامج بلدنا بالمصرى
تقديم ريم ماجد
على قناة OTV
يوتيوب كاملة
شارك الخبر مع اصدقائك على الفيس بوك و تويتر و جوجل +1
اتمنى مشاهدة ممتعة
و نبدا


برنامج بلدنا بالمصرى تقديم ريم ماجد على قناة ONTV حلقة الاربعاء 30 نوفمبر 2011 يوتيوب كاملة


بالمفتشر: سلام مربع للعرس الديمقراطي


يسعد مساكم وحلقة جديدة من بلدنا بالمصري هنبداها بتعظيم سلام لأهالي المحروسة الكرام الجدعان ولاد البلد اللي بصموا بالعشرة سواء قدام الصناديق أو في الميادين أو من الميادين للصناديق رايح جاي إنهم لا بيكلوا ولا بيملوا ولا بيخافوا واللي بيتهيأله إنه يقدر يضحك عليهم او ياكل بعقلهم حلاوة لسة ماجبتوش ولادة.. وإنهم بعون الله - ورغم المحنة ومر الكاس ورغم الفقر والقهر والجهل والمرض_ قادرين_بروح شابة زي الورد ووعي عجوز من سالف العصر والأوان_ يفرزوا ما بين الطيب والردي.. واللي ييجي عليهم خسران، يودوه البحر ويرجعوه عطشان بنأب على شونة وبإيد ورا وإيد قدام ولو بعد حين.. تعظيم سلام لشعب أراد الحياة وبيدفع تمنها غالي، والقدر مالوش حجة ولا عنده حيلة إلا إنه يستجيب وويقول له شبيك لبيك، إن عاجلاً أو آجلاً..
في اليومين اللي فاتوا احتفلنا باللي يستاهل نسميه لأول مرة وبقلب جامد"العرس الديمقراطي" بالرغم من شوية مخالفات على تجاوزات على انتهاكات ما يصحش ولا يجوز نطنشها ونصهين عليها بحجة "احنا كنا فين وبقينا فين" وما يصحش ولا يجوز إلا إننا نقف عندها ونكشفها ونقطع عليها طريق اللي جاي بالوعي بيها وبالقانون لو أمكن.. ومع ذلك والحق يتقال إن التجاوزات والانتهاكات ديه ما وصلتش لدرجة إنها تنغص الفرحة، اللي يمكن تكون هونت على بعضنا _من غير ما تنسيهم_ دم قلبنا ونور عينينا اللي اتدفعوا عربون للفرح.




بلدنا: مجند يترك الخدمة وينضم للمتظاهرين



وإذا كنا بدأنا بتعظيم سلام.. ففيه تعظيم سلام مربع ما يصحش برده ولا يجوز إنه يتوه مننا في زحمة الفرح.. سلام مربع للمواطن المجند ابن الصعيد اللي ماهانش عليه يطخ ولاد بلده بحجة إنهم "أعداء الوطن"





بلدنا: تأجيل إعلان نتيجة المرحلة الأولى من الانتخابات



وأهم خبر كنا مستنيينه النهاردة بفارغ الصبر هو إعلان نتايج المرحلة الأولى للانتخابات البرلمانية، إلا إن اللجنة العليا للانتخابات أعلنت إنه تم تأجيل الإعلان عن النتيجة لبكرة بالليل، في مؤتمر صحفي هيعقده رئيس اللجنة المستشار عبد المعز إبراهيم في مقر الهيئة العامة للاستعلامات في مدينة نصر.. واللي هيتم الإعلان عنه هو أسماء الفائزين عن المقاعد الفردية وأسماء اللي هيخوضوا انتخابات الاعادة، دة بالنسبة للفردي، أما بالنسبة للقوائم فهيتم الإعلان عن عدد الصوات اللي حصلت عليها كل قايمة حزبية على حدة، بدون الإعلان عن الفايزين من القوايم بمقاعد في البرلمان اللي لا يمكن تحديدهم إلا في نهاية المراحل التلاتة.





بلدنا: فرز أصوات المرحلة الأولى للانتخابات



كيف سارت وتسير عمليات فرز أصوات المرحلة الأولى من الانتخابات في محافظاتها التسع .. في تقرير بلدنا بالمصري





بلدنا: آخر مؤشرات لنتائج الانتخابات بالأسكندرية



آخر مؤشرات لنتائج انتخابات المرحلة الأولى بمحافظات مصر .





بلدنا: آخر مؤشرات لنتائج الانتخابات بكفر الشيخ




بلدنا: آخر مؤشرات لنتائج الانتخابات بالصعيد





بلدنا: الإعتداء على طاقم ONtv بمدرسة جلال إبراهيم



الاعتداء على طاقم أون تي في بمدرسة جلال إبراهيم بشبرا ومنعهم من مزاولة عملهم





بلدنا: محاولة لموقعة جمل جديدة بميدان التحرير



صحيح إن التجاوزات والانتهاكات اللي حصلت أثناء سير العملية الانتخابية ما نغصتش علينا أوي الفرحة، لكن اللي نغصها بصحيح اللي حصل امبارح على آخر الليل في ميدان التحرير وكان على وشك يقلب علينا مواجع معركة الجمل.





بلدنا: رأي المعتصمين بالتحرير في الانتخابات



قبل ما نبعد عن الميدان وعن الصندوق اللي هنرجع لهم اكتر من مرة وفي اكتر من سياق خلال حلقتنا، خلونا نوصل تاني لحد الميدان نجس نبض المعتصمين فيما يخص الانتخابات هم ضدها ومش راجعين إلا لما يوقفوا المراكب السايرة ولا بالعكس.





بلدنا: تكهنات حكومة الجنزوري المرتقبة



أما عن آخر أخبار الحكومة المكلف بتشكيلها الدكتور/ كمال الجنزوري، فحسب وكالة أنباء الشرق الأوسط، الدكتور كمال الجنزورى لسة ما بدأش لقاءاته مع المرشحين للحقائب الوزارية، ومع ذلك المشاورات لتشكيل الحكومة المفروض تتم قبل نهاية الأسبوع، ويمكن يتم الإعلان عنه بكرة.





بلدنا: الطيارون يغلقون المجال الجوي .. عايزين وزير مدني



أول بشاير الاحتجاجات_غير طبعاً الاحتجاجات في الميادين_ ومن قبل حتى ما يتم الإعلان عن التشكيل الجديد للحكومة، ظهرت وبانت من نقابة الطيارين المدنيين اللي أعلنت النهاردة في بيان رسمي عن نيتها إغلاق المجال الجوى بكرة من من الساعة 6 للساعة 10 الصبح، اعتراضا على عدم تولى وزير مدني وزارة الطيران المدني من ساعة ما تم إنشائها وبيطالبوا بعدم تعيين العسكريين في منصب الوزير. في نفس الوقت، الفريق لطفي مصطفى كمال وزير الطيران المدني، اكد إن الموضوع كله حالياً في إيد الدكتور كمال الجنزوري.





بلدنا: عمرو موسى والعوا يلتقيان المشير طنطاوي



المشاورات بخصوص تشكيل المجلس الاستشاري اللي قرر المجلس الأعلى للقوات المسلحة تشكيله لمساعدة المجلس العسكري وحكومة الدكتور الجنزوري في إدارة المرحلة الانتقالية، مازالت مستمرة.. وكان آخرها النهاردة لقاء جديد جمع بين المشير حسين طنطاوي والفريق سامي عنان، وبين عدد من رؤساء الأحزاب والشخصيات العامة وعدد من المرشحين المحتملين للرئاسة وهم بالتحديد: الدكتور محمد سليم العوا والسيد عمرو موسى.. وغاب عن الاجتماع الدكتور عبد المنعم أبو الفتوح والدكتور محمد البرادعي والأستاذ حمدين صباحي اللي سبق واعتذروا عن حضور الاجتماع السابق يوم الحد اللي فات.





بلدنا: صائد العيون سلم نفسه والتحقيق معه


بعد ما أعلن وزير الداخلية منصور العيسوي أول امبارح عن هروب الملازم أول محمود وحيد الشناوي الشهير بقناص العيون أو ب"جدع يا باشا" في قول آخر، النهاردة، صرح "مصدر أمني رفيع المستوى" لوكالة انباء الشرق الأوسط، غنه سلم نفسه النهاردة وفي انتظار إن النيابة تبدأ التحقيق معاه في التهم المنسوبة ليه.





بلدنا: موظفوا الجمارك رفضوا دخول قنابل الغاز



من ضمن الأخبار اللي تاهت مننا في وسط زحمة اليومين اللي فاتوا، خبر شحنة القنابل المسيلة للدموع المستوردة من أمريكا اللي وصلت مينا الأدبية في السويس يوم 24 نوفمبر ورفض عدد من موظفين الجمرك استلامها





بلدنا: انتبهوا .. جرائم إبادة جماعية للمتظاهرين



من ناحية تانية، مركز النديم نشر النهاردة بيان على صفحته على فيس بوك عنوانه: " انتبهوا أيها المواطنون إنها جرائم إبادة جماعية للمتظاهرين" نصه كالاتي:





بلدنا: جمعة رد الاعتبار .. لشهداء ومصابي الثورة



لجل عيون كل الشهدا والمصابين من أول 25 يناير ولحد امبارح هتكون جمعة "رد الاعتبار" يوم الجمعة اللي جاية في كل ميادين التحرير.. الدعوة عامة لكل مصري ولكل مصرية الدم عندهم غالي ولا يمكن يرخص او يهون أو يروح هدر.. الدعوة أصلاً موجهة من ناس عادية لا ليها انتماء سياسي ولا ليها مصلحة غير إنهم ياخدوا على نفسهم عهد غالي إن حق الشهدا امانة في رقبتهم عمرهم ما هيفرطوا فيه.. لكن دة ما يمنعش غن فيه حوالي 23 حركة وائتلاف وحزب سياسي مشاركين في الدعوة.. وصاغوها في البيان الآتي:





بلدنا: الثورة والتحرير والانتخابات - أهداف سويف



الهام والعاجل الآن: ألا نسمح بتصوير التحرير على أنه عدو الديمقراطية والاستقرار، ولا على تصوير الانتخابات على أنها عدوة الثورة والتغيير. طب نعمل إيه ونتصرف إزاي من وجهة النظر الأديبة والكاتبة الصحفية: أهداف سويف


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق