شارك مع اصدقائك

19 مارس 2013

برنامج مانشيت حلقة الاثنين 18/3/2013 ONTV يوتيوب كاملة: البورصة تهبط لأدنى مستوى خلال 3 شهور..المقطم رمز الصمود يتحول إلى ساحة حرب..مرسي في باكستان 5 اتفاقات.. وزلزال



نشاهد اليوم

برنامج مانشيت

تقديم جابر القرموطى

و الذى يذاع على قناة ONTV
تقديم جابر القرموطي


يأتيكم من الأحد للخميس في الساعة 7:10 مساءا
هو برنامج يومي يقوم بجولة حول الصحافة اليومية ويستعرض عناوين الأخبار. يستضيف مذيع البرنامج الصحفي جابر الأرموطي زملاؤه في الميدان الصحفي و الاعلامي ليعلقو على الأخبار و يدلو بارائهم . ويستضيف أيضا شخصيات من أعلام المجتمع من مفكرين وكتاب, رجال أعمال و وزراء, مثقفين و خبراء.


شارك الخبر مع اصدقائك على الفيس بوك و تويتر و جوجل +1

ONtv Livestreaming - البث الحي




اتمنى مشاهدة ممتعة.


و لنبدأ

برنامج مانشيت حلقة الاثنين 18/3/2013 ONTV يوتيوب كاملة



مانشيت: البورصة تهبط لأدنى مستوى خلال 3 شهور

البورصة تهبط لأدنى مستوى خلال 3 شهور



مانشيت: المقطم رمز الصمود يتحول إلى ساحة حرب

الوطن بكره

الوفد بكره : المقطم

الوفد بكره : بلاك بلوك

الوفد بكره : بكار

الشروق بكره

المصريون بكره

الدستوربكره



مانشيت: مرسي في باكستان 5 اتفاقات.. وزلزال

المصري اليوم بكره

التحرير بكره

الوطن بكره

الوفد بكره

اليوم السابع بكره

الشروق بكره

الحريه والعداله بكره :استقبال

الحريه والعداله بكره : التقي

الاهرام



مانشيت: الجيش يجري مناورة الأزياء

الجيش وتغيير ملابسه في الصحافة المصرية



مانشيت: 120 مصاباً بالثورة تلقوا عرضاً للعلاج في إسرائيل

120 مصاباً بالثورة تلقوا عرضاً للعلاج في إسرائيل



مانشيت: قناة الحافظ تغلق 15 إبريل القادم

إغلاق الحافظ 15 إبريل ومالك القناة أعتذرنا لـ إلهام شاهين



مانشيت: ضبط 17 فتاة يعملن في 7 قنوات جنسية في مصر

الوطن بكره : قناوات اباحيه



مانشيت: العنف مالي البلد .. والريس في باكستان

العنف مالي البلد وتمثيل للجثث وقتل ودماء .. والريس في باكستان



مانشيت: مصر وحماس في مقالات الصحافة المصرية

الكلام كتر أوي في صحف النهاردة عن حماس والعلاقة مع حماس خصوصا بعد ما الجيش كشف رسميا للمرة الأولى عن تهريب زيه لغزة ... وتغيير الجيش الثالث في السويس الزي الرسمي للجيش ... السؤال دلوقتي الغزوية بيعملوا أيه بزي الجيش والشرطة المصرية ... ليه تهريب الزي الرسمي لقوات الجيش والشرطة لغزة وليه الناس بقت بتنظر بريبة لحماس ... لو حضراتكوا فاكرين إن حماس أيام مبارك كانت علاقتها بالنظام سيئة لكن الناس كانوا متعاطفين معاهم باعتبارهم مقاومة دلوقتي العالقة سمن على عسل بس فيه ريبة من الناس تجاه حماس ...يا ترا أيه السبب... وليه لما اتهام بيتوجه لحماس الإخوان على طول يستدعوا القضية الفلسطينية اللي هيا أكبر من أي فصيل فلسطيني ... فلسطين فيها حماس وفتح والجبهة الشعبية والجبهة الديمقراطية وحركة الجهاد ... أشمعنى لما نقول حماس يقولوا أعداء فلسطين والقضية الفلسطينية ... ليه لما يتقال إن فيه معلومات عن تورط حماس في قتل الجنود المصريين في رفح نلاقي على طول اتهامات بدعم المخطط الصهيوني والتماهي مع كلام إسرائيل ومحاولة ضرب المقاومة مع إن حماس مش هيا بس المقاومة ومع إن فيه أدلة رسمية على تورط فلسطينيين من قطاع غزة في قتل الجنود وعلى فكرة الكلام دا مش من دماغي ... دا المجلس العسكري هو اللي أعلن الكلام دا تاني يوم المجزرة ... بيان المجلس العسكري تاني يوم المجزرة قال إن فيه 35 واحد هاجموا الجنود وإن "الهجوم تزامن معه قيام عناصر من قطاع غزة بالمعاونة، من خلال أعمال قصف بنيران مدافع الهاون على منطقة معبر كرم أبو سالم"... دا نص البيان ... يعني كان فيه ناس في قطاع غزة بتضرب معبر كرم أبو سالم الإسرائيلي بالهاون علشان تشتت القوات الإسرائيلية وتغطي على عملية اختراق مدرعة الجيش اللي اتسرقت للحدود وتنفيذ عملية في إسرائيل ... مين بقا العناصر اللي في غزة دي .. علما بإن القطاع بتسيطر عليه حماس... وبعدين هيا فين أصلا المقاومة الفلسطينية دي.

ابراهيم عيسى بيسأل في التحرير هيا كل الدماء الفلسطينية اللي سالت كانت ثمن حكم حماس لقطاع غزة ... وبيفكرنا إن حماس لم تطلق رصاصة واحدة فى عملية مقاومة ضد إسرائيل منذ سنوات حين تمكنت من السلطة والحكم ... وبيقول ابراهيم عيسى إنه لا أحد فوق الشبهات بخصوص قتل الجنود المصريين في رفح لأن حماس مش منظمة مقدسة ولا إلهية



مانشيت: صفوت حجازي رايح غزة يشتم المصريين

شوفوا بقا كم المغالطات في الكليب دا ... أولا صفوت حجازي بيقولك إن عبد الرحمن عز ساب 6 أبريل لما لقيها انحرفت عن النهج ... أي نهج ... نهج الكذب والتضليل والتراجع عن الوعود ولا نهج تحرير القدس وعلى القدس رايحين شهداء بالملايين وفي الآخر نقول عزيزي شيمون بيريز .... ثانيا بيقولك إن هتاف يا فلسطيني يا فلسطين دمك دمي ودينك ديني كان هتاف الميدان أيام الثورة ... مع كل الاحترام لفلسطيني وقضيتها الثورة المصرية لم تقم بسبب القضية الفلسطينية ولا هو دا الكلام اللي يبيع في غزة ... ثالثا مش مسموح إن حضرتك توصف الصحفيين بإنهم كلاب وتقول "لو أن كل كلب عوى ألقمته حجرا لثار مثقال الحجر دينارا" وانا ممكن ارد عليك ببيت للمتنبي اتيك مذمني من ناقص فهي الشهاده لي بأني كامل ... دا بيت شعر للمتنبي أراد منه صفوت حجازي إنه يقول كبروا دماغكوا من اللي بيقولوا إن حماس متورطة في قتل الجنود المصريين لأنهم كلاب ولو كل كلب هوهو رميته بحجر لاتباعت الحجارة بالفلوس .. يعني الكلاب كتير .. مش مسموح يا بتاع على القدس رايحين إنك تشتم المصريين في غزة ... بدل ما تشتم استفسر عن سبب تهريب الزي العسكري المصري لغزة ولا انتوا عارفين السبب وعارفين حماس هتعمل أيه بالزي دا ... خلي عندك غيرة على زي جيشك .. دا لأول مرة الجيش يغير زيه في السويس بسبب تهريب الزي لغزة ... مزعلتوش أوي على الجنود اللي ماتوا وما طلبتوش حماس بإنها تسلم الناس اللي ممكن يكونوا متورطين ودمكوا فار لما الناس قالت إن فيه في غزة من تورط في قتل جنود مصريين ساعة الإفطار ... لا حماس هيا القضية الفلسطينية ولا غزة هيا فلسطين .... القضية شالها وهيشلها مجاهدين أبرار شهداء وأسر ونساء ضحت بالغالي والنفيس مش شعارات وكوفية بتتلف على الرقبة وهتاف يسخن القعدة وكلمتين يترموا للناس يفرحوا بيهم وكان الله بالسر عليم.



مانشيت - رشوان: سنسلك الطرق القانونية ضد صفوت حجازي

ومعنا عبر الهاتف ضياء رشوان نقيب الصحفيين



مانشيت: الصحافة المصرية النهاردة 18/03/2013

قراءة في الصحافة المصرية المطبوعة والإلكترونية مع جابر القرموطي



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق