شارك مع اصدقائك

10 يناير 2013

برنامج من جديد حلقة الاربعاء 9 يناير 2013 تقديم شريهان ابو حسن من قناة ONTV يوتيوب كاملة عبد الرازق: الانتخابات القادمة ليست تحت إشراف قضائي و عمرو هاشم: تقسيم الدوائر بها خلل خطير و الجولة السابعة من جلسات الحوار الوطني



نشاهد اليوم

برنامج من جديد

و الذى يذاع على قناة ONTV


تقديم شريهان أبوحسن

برنامج سياسي يومي يعرض على قناة اون تي في لايف, هدفه الرئيسي هو زيادة الوعي السياسي عند الجمهور المصري من خلال عرض وجهة نظر مختلفة, أيضًا سيقوم البرنامج بقراءة الأخبار المختلفة والتي ليست مرتبطة ببعضها البعض وذلك لكشف جميع الحقائق ووضعها امام المشاهدين , ويهدف البرنامج أيضًا إلى ان يكون له موقف اجابي في معالجة المسائل.



شارك الخبر مع اصدقائك على الفيس بوك و تويتر و جوجل +1 من اعلى الصفحة

مع تمنياتى بمشاهدة ممتعة

و لنبداء

برنامج من جديد حلقة الاربعاء 9 يناير 2013 تقديم شريهان ابو حسن من قناة ONTV يوتيوب كاملة

عبد الرازق: الانتخابات القادمة ليست تحت إشراف قضائي

السلام والتحية على حضراتكوا اهلا بيكو معانا، خلاص العجلة تدور باتجاه اجراء الانتخابات البرلمانية حسب الخطة الموضوعة وحسب الاعلان الدستوري وحسب الدستور الجديد.. خلاص احنا رايحين لانتخابات حتجرى في شهر ابريل وحيتفتح ليها الباب الشهر الجاي.
الكلام ده بيحصل ولسه معندناش قانون انتخابات من المفترض إن مجلس الشورى ابتدى يناقشه لسه وبالطريقة ديه يبقى احنا قدام قانون بيتم سلقه تجرى بيه الانتخابات لمصلحة فريق واحد هو فريق الاهل والعشيرة ويبقى لكلام عن منافسه حقيقة ده كلام للاستهلاك الاعلامي..
حسب الدكتور ياسر علي، المتحدث الرسمي باسم رئاسة الجمهورية، فإن إجراءات عقد الانتخابات البرلمانية المقبلة حتبدأ وفقًا للدستور خلال شهرين، من تاريخ استحقاق الدستور في 24 ديسمبر الماضي، بعنب في حدود 25 فبراير المقبل.
الدكتور ياسر علي وحسب تصريحات أشار إلى أن قرار المحكمة الدستورية بشأن قانون الانتخابات حيستغرق 45 يومًا، وأكد أن الدستور ينص على بدء الإجراءات خلال شهرين.
يا ترى هل فيه تخوف من القوى السياسية من عقد الانتخابات وتحديد معاهدها قبل ما ننتهي من القانون ده اللي حنعرفه من حسين عبد الرازق عضو المجلس الرئاسي بجزب التجمع .



من جديد - عمرو هاشم: تقسيم الدوائر بها خلل خطير

معنا عمرو هاشم ربيع رئيس وحدة دعم الديمقراطية بمركز الدراسات السياسية والاستراتيجية بالأهرام .. للتعليق على قانون الانتخابات الجديد .



من جديد: الجولة السابعة من جلسات الحوار الوطني

النهاردة بدأت الجولة السابعة من جلسات الحوار الوطني اللي دعا ليها الدكتور محمد مرسي رئيس الجمهورية وتم خلال جلسة الحوار مناقشة المواد الخلافية في الدستور الجديد من أجل التوافق عليها وعادا وثيقة بتعديلها وعرضها على مجلس النواب المقبل بعد انتخابه زي ما كان تعهد الدكتور محمد مرسي ... ياترى اية تاني تم مناقشته وتوصلوا لأية وياترى جبهة الإنقاذ حضرت الإجتماع المرة دي زي ما كان قال المستشار محمود مكي نائب رئيس الجمهورية المستقيل ولا لاء ؟؟ .. معانا هشام المياني الصحفي بالأهرام .




من جديد: الدكتور يونس مخيون رئيساً لحزب النور

نروح لأخبار حزب النور واللي النهاردة عقد جمعية عمومية لأنتخاب رئيس جديد للحزب بعد استقالة عماد عبد الغفور اللي أسس حزب الوطن ... والنهاردة حزب النور انتهت الجمعية العمومية بأختيار بفوز الدكتور يونس مخيون لرئاسة الحزب بالتزكية ... تفاصيل اكتر عن الجمعية العمومية .. معانا علي عبد العال الصحفي المتخصص في شئون الحركات الإسلامية .



من جديد: الطقس السيئ .. بنغرق في شبر ميه

من امبارح بليل وجميع محافظات مصر بتشهد طقس سيء جدا بردوة شديدة وامطار غزيرة ادت لشلل مروري تام في بعض المحافظات وبعض احياء وشوارع العاصمة وعجزت بالوعات الصرف الصحي عن تصريف مياة الأمطار ... كمان حركة مترو الأنفاق اتأثرت بالأمطار الغزيرة وتوقفت بعض خطوط المترو لعدة مرات ... كمان حركة السفر بالطائرات تأثرت بسوء الأحوال الجوية



من جديد: مبادرة 6 إبريل لحل الأزمة الاقتصادية

6 ابريل الجبهة الديمقراطية عقدت النهاردة مؤتمر صحفي أعلنت فيه عن مبادرة لحل الأزمة الأقتصادية وطرحت الحركة 3 مشاريع مشروع للاكتفاء الذاتى من السكر والثانى لإصلاح الغاز الطبيعى والثالث مشروع لنقل طمى النيل من خلف السد العالى، واعلنت مشاركتها في تظاهرات 25 يناير ... تفاصيل المباردة اللي اعلنتها اية تعالوا نشوف التقرير اللي جاي .



من جديد: حفل تأبين وذكرى أربعين جابر صلاح

اما 6 ابريل اللي بيترأسها أحمد ماهر فنظمت النهاردة حفل تأبين وإحياء ذكرى الأربعين للشاب جابر صلاح الشهير بـ"جيكا" شهيد أحداث العنف فى الذكرى الأولى لأحداث محمد محمود بحضور عدد من رموز العمل السياسى والشخصيات العامة وشباب الثورة وأسرة الشهيد جيكا بمقر نقابة الصحفيين ...



من جديد: ضبط تشكيل عصابي متخصص فى تهريب الأسلحة النارية

النهاردة أعلنت وزارة الداخلية ان الإدارة العامة لمكافحة المخدرات نجحت في توجيه واحدة من أقوى الضربات الأمنية ضد تجار ومهربى السلاح بعد ما اتمكنت مباحث المخدرات من ضبط تشكيل عصابي متخصص فى تهريب الأسلحة النارية .. معانا اللواء طارق إسماعيل مدير الإدارة العامة لمكافحة المخدرات .



من جديد: مؤتمر صحفي لوزارة الصحة حول أسعار الدواء

النهاردة عقدت وزارة الصحة مؤتمر صحفي للرد على الكلام اللي كان اثير حوالين رفع اسعار الدوا واللي وصل لحوالي 500 نوع وزارة الصحة اكدت ان اللي اترفع سعرها بس 38 دوا مع التأكيد على ان لسه سعر الدوا في مصر هو الارخص على مستوى العالم.



من جديد: أين المريض من رفع أسعار الدواء - د. محمد فؤاد

معانا الدكتور محمد فؤاد المدير التنفيذي بالمركز المصري للحق في الدواء .. للتعليق على رفع أسعار الدواء .



من جديد: الداعية السعودي يعقد مؤتمر بالأزهر الشريف

النهاردة الشيخ محمد العريفي الداعية السعودي اللي بيزور مصر حاليا عقد النهاردة مؤتمر بالأزهر الشريف وبعث برسالة للتيارات السياسية المختلفة في مصر مضمونها تطاوعوا ولا تختلفوا التزموا بالأسلوب الملتزم للخلاف، وابتعدوا عن كل ما يسىء للإسلام والمسلمين واشاد بدور الأزهر الشريف ...وقال ان مصر الآن تخطت مرحلة الخطر وانها تسير الآن على طريق أخضر .



إستعدادات ومطالب القوى الثورية لمظاهرات 25 يناير

من جديد أهلا بحضراتكوا خلاص اقتربنا للذكري التانية لثورة 25 يناير .. كلها أيام ويكون مر سنتين على الثورة.. هل دى مصر اللى كنا بنحلم بيها وقت الثورة؟ طب هل فى أمل نكون أفضل من الأول؟ طيب هل الشباب اللى خرجوا من سنتين كده كانوا يتوقعوا أن النتيجة هتكون الظروف اللى إحنا فيها دى وإن التغيير هيوصل بينا للحال ده .. سوء الأحوال الاقتصادية وغياب الأمن والانقسام الحاد اللى حصل للمجتمع بين تيار الإسلام سياسي والتيار المدني الليبرالي، خلي كتير يقول "مش دي نتائج الثورة اللى خرجنا عشانها من سنتين" ودعوا للنزول تانى فى الذكري الثانية للثورة ، هنعرف النزول التاني ده لضبط خط السير، أم لوضع خط سير جديد.. الناس بتسأل هو هيحصل إيه يوم 25 يناير.. الشارع وصله إنها هتكون أعمال عنف والحركات الشبابية و6 أبريل وجبهة الإنقاذ نازلين يولعوا البلد؟ وكل مانسأل حد منهم يقولنا دى مظاهرات سلمية زى اللى خرجت قبل كده "أنا أعرف أن الحركات دى مالهاش فى العنف ولا دعت لعنف قبل كده".. بس هي إيه المطالب اللي نازلين عشانها وإيه سيناريو يوم 25 يناير ؟ ده اللى هنحاول نفهمه من ضيوفنا انهارده .. محمود عفيفي المتحدث الرسمي باسم حركة شباب 6 أبريل .. وعصام الشريف منسق حركة شباب الجبهة الحرة للتغيير السلمي .





ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق