شارك مع اصدقائك

31 ديسمبر 2012

برنامج من جديد حلقة الاحد 30 ديسمبر 2012 تقديم شريهان ابو حسن من قناة ONTV يوتيوب كاملة عام 2013 .. والعيد الثاني لثورة يناير و قانون التظاهر من 7 صباحاً لـ 7 مساءاً و تطورات التشكيل الوزاري الجديد .. طلع فشنك




نشاهد اليوم

برنامج من جديد

و الذى يذاع على قناة ONTV


تقديم شريهان أبوحسن

برنامج سياسي يومي يعرض على قناة اون تي في لايف, هدفه الرئيسي هو زيادة الوعي السياسي عند الجمهور المصري من خلال عرض وجهة نظر مختلفة, أيضًا سيقوم البرنامج بقراءة الأخبار المختلفة والتي ليست مرتبطة ببعضها البعض وذلك لكشف جميع الحقائق ووضعها امام المشاهدين , ويهدف البرنامج أيضًا إلى ان يكون له موقف اجابي في معالجة المسائل.



شارك الخبر مع اصدقائك على الفيس بوك و تويتر و جوجل +1 من اعلى الصفحة

مع تمنياتى بمشاهدة ممتعة

و لنبداء

برنامج من جديد حلقة الاحد 30 ديسمبر 2012 تقديم شريهان ابو حسن من قناة ONTV يوتيوب كاملة

من جديد: عام 2013 .. والعيد الثاني لثورة يناير

السلام والتحية على حضراتكوا أهلا بيكو معانا، خلاص باقي يوم على انتهاء 2012 بحلوها ومرها ونبدأ عام جديد عام 2013 اللي بنتمنى انه يكون عام خير على مصر واحنا بداية من النهاردة حنكون معاكوا كل يوم من الحد للخميس من الساعة 8 ل10 إلا ربع ، قبل ما السنة تنتهي بيوم وبالرغم ان باقي أيام ونحتفل بالعيد التاني لثورة 25 يناير اللي كانت بتطالب بالعيش والحرية والكرامة الانسانية، فالحرية اللي كان الشباب بيطالبوا بيها وماتوا عشان حيتم تقيدها بقانون خاص بالتظاهر بتعده اللجنة التشريعية بمجلس الشورى اللي دوره دلوقتي هو التشريع لغياب مجلس الشعب، وبيعمل قوانين ولا أيام الحزب الوطني في عزه وقوته.



من جديد: قانون التظاهر من 7 صباحاً لـ 7 مساءاً

مشروع قانون «التظاهر والاعتصام» بيضمن 26 مادة، إلزام من يريد تنظيم اجتماع عام أو تجمع سلمى، بإخطار الجهات الإدارية المختصة قبلها بثلاثة أيام على الأقل، ويجوز لجهة الإدارة منع الاجتماع إذا رأت أنه «يترتب عليه اضطراب فى النظام أو الأمن العام»، ولرجال الشرطة دائمًا الحق فى حضور الاجتماع، ومن حقهم طلب حل الاجتماع لأسباب من بينها «خروج الاجتماع عن الصفة المعينة له فى الإخطار»، أو إذا «حدث صياح»، أو ألقيت خطب تتضمن «الدعوة إلى الفتنة» .. الواحد مش عارف يقول إيه ديه مجرد نقط بسيطة، من ضمن المصايب اللي موجودة كمان في القانون هي تلتزم كل محافظة بتخصيص مكان أو أكثر للتظاهر السلمى، ولا يجوز تنظيم المظاهرات قبل الساعة السابعة صباحاً ولا يجوز أن تتأخر بعد الساعة السابعة ليلاً .. مدى خطورة البنود ديه معانا حافظ أبو سعدة رئيس المنطمة المصرية لحقوق الإنسان .



من جديد: تطورات التشكيل الوزاري الجديد .. طلع فشنك

أما عن اخر التطورات للتشكيل الوزراري الجديد ومين خارج ومين داخل.. معانا منصور كامل الصحفي المتخصص بشئون مجلس الوزراء بالمصري اليوم .



من جديد: مبادرة اقتصادية تطلقها حكومة قنديل

الكلام على قانون التظاهر جه في مؤتمر صحفي لرئيس الوزراء اللي أعلن النهاردة عن إطلاق مبادرة لتنمية الاقتصاد المصري، وده معناه إن الدكتور هشام قنديل حيفضل مستمر في الحكومة، ومعنى كدة كمان ان غالبية المجموعة الاقتصادية مستمرة قبل ما نتكلم عن التشكيل الحكومي ، تعالوا نشوف المبادرة الاقتصادية اللي اطلقها الدكتور قنديل النهاردة.



من جديد: ندوة التعديلات المقترحة لقوانين الضرائب

النهاردة عقدت جمعية الضرائب المصرية ندوة تحت عنوان "التعديلات المقترحة لقوانين الضرائب المرحلة الراهنة"، برئاسة أحمد شوقي رئيس الجمعية الضرائب المصرية، عمر رئيس مصلحة الضرائب المصرية، حسن عباس رئيس مصلحة الضرائب العقارية، وياسر محارم أمين عام جمعية الضرائب المصرية، ياترى الضرايب حتتطبق ولا لا من اول يناير ده اللي حنعرفه في التقرير اللي جاي.



من جديد: السياحة .. والبحث عن سياح وزائرين

بمناسبة الاقتصاد وعودة عجلة الانتاج، من المفترض الأيام اللي الحنا فيها النهاردة ديه موسم للسياحة ومن المفترض ان الفنادق في شرم والغردقة وطابا بتكون كاملة العدد زي ما هو الحال دلوقتي في دبي، لكن المفاجأة الكبيرة هو اللي اعلنت عنه غرفة الفنادق باتحاد الغرف السياحية عن ان الحجوزات المستقبلية بالنسبة للمقصد المصري هي صفر أيوة صفر يعني مافيش حد جاي، ده بالرغم من ان الرئيس مرسي امبارح ارتفاع معدلات السياحة بالمقارنة مع 2011 .. يا ترى ده معناه ايه ده اللي حنعرفه من ناجي عريان نائب رئيس مجلس إدارة غرفة المنشأت الفندقية .



من جديد: الإتحاد المصرى في ذكرى حادث كنيسة القديسين

النهاردة عقدت منظمة الإتحاد المصرى لحقوق الإنسان، مؤتمر صحفى لإحياء ذكرى كنيسة القديسين بالإسكندرية، وطالبت المنظمة بالكشف عن الأسباب الحقيقية لعدم قيام الدولة بفتح الملف ده لغاية دلوقتي، وطالبت كمان بالكشف عن الجناة الحقيقيين فى المذبحة.



وفاة 2 مصريين في تفجير الكنيسة الأرثوذكسية بليبيا

النهاردة تعرضت الكنيسة المصرية الارثوذكسية في ليبيا لحادث تفجير استهدف الكنيسة في مصراتة وأدت لوفاة مصريين اثنين من التلاتة اللي اتصابوا في الحادث .. معانا معوض حبيب سكرتير الأنبا باخوميوس .



وزارتي الداخلية والرياضة تتفقان على عودة الدوري العام

امبارح بالليل اتفقت وزارة الداخلية مع وزارة الرياضة على عودة الدوري العام بدءا من شهر فبراير اللي جاي والنهاردة تلقت وزارة الرياضة خطاباً من وزارة الداخلية تؤكد فيه على موافقتها على استئناف مباريات الدورى الممتاز على ملاعب القوات المسلحة فى بداية فبراير المقبل .. معانا محمد القاعود نائب رئيس القسم الرياضي بجريدة الشروق .



من جديد: أفضل شخصية سياسية مصرية لعام 2012

من جديد اهلا بحضراتكوا .. خلاص عام 2012، بتودعنا بحلوها ومرها، صحيح المر كان زيادة شوية، لكن نتمنى ان شاء الله ان 2013 تكون أفضل حال، وتكون سنه مليانة بالخير والاستقرار والأفضل لكل المصريين، .. وزي ما حضرتكوا عارفين بنهاية كل سنة بتظهر تنبؤات بالعام الجديد، وبتظهر كمان عمليات رصد واستطلاعات رأي لأبرز وجوده واحداث العام الماضي ..
أخر استطلاع تم الاعلان عنه ، هو استطلاع قام به المركز المصري لبحوث الرأي العام "بصيرة"، بيقول أن الرئيس محمد مرسي، هو أفضل شخصية سياسية مصرية لعام 2012.. يليه السيد عمرو موسي والسيد حمدين صباحي، دا بالإضافة لنتائج تانية هناقشها مع حضرتكوا، ونعرف ايه دلالتها ، وازاي بيتم اجراء الاستطلاع، وازاي بيتم اخيار العينة، واية ابرز الصعوبات اللى بتواجه القائمين بعمل استطلاعات الرأي ..
بنرحب بضيوفنا الدكتور ماجد عثمان مدير المركز المصرى لبحوث الرأى العام، اللى اصدر الاستطلاع، ووزير الاتصالات الاسبق، والدكتور أحمد عبد ربه استاذ العلوم السياسية بجامعة القاهرة... اهلا بيك معانا في من جديد






ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق