شارك مع اصدقائك

19 نوفمبر 2012

برنامج جملة مفيدة من قناة MBC مصر حلقة السبت 10 نوفمبر 2012 يوتيوب كاملة - مذكرات وأسرار وملفات لم تذكر من قبل - محاكمة مبارك .. ما لم يعرض من قبل - لقاء مع الشاعر العملاق فاروق جويدة - الرئيس .. في جملة مفيدة



نشاهد برنامج جملة مفيدة

برنامج جديد تقدمه الإعلامية المصرية "منى الشاذلي" لتطرح فيه مجموعة من القضايا المتنوعة التي تمس الشارع المصري، هو ليس فقط برنامج سياسي ولا فني، بل هو خليط من الموضوعات المنوعة التي تهم المصريين.


الذى يذاع على قناة MBC مصر

يوتيوب كاملة

من السبت للأربعاء الساعة 10 مساءا

شارك الخبر مع اصدقائك على الفيس بوك و تويتر و جوجل +1 من اعلى الصفحة

مع تمنياتى بمشاهدة ممتعة

و لنبدأ

برنامج جملة مفيدة من قناة MBC مصر حلقة السبت 10 نوفمبر 2012 يوتيوب كاملة

يا أمل دق البيبان .. مقدمة منى الشاذلي في جملة مفيدة

يا أمل دق البيبان. يا جديد اظهر وبان. أكتب الحرية وأقرا. أنصري ولادك يا طاهرة اللي طالع في المظاهرة. واللي داخل الأمتحان. قومي ولادك وصحي يا ما ناس لازم تضحي لجل ساعة من الأمان. كلمات الشاعر فؤاد حداد وكأن الراحل فؤاد حداد بيكتب حاجة للنهاردة .. للبلد دي .. للبرنامج ده.



الرئيس .. في جملة مفيدة

لو قلنا نحط كلمة الرئيس في جملة مفيدة .. نقول أيه؟



مذكرات وأسرار وملفات لم تذكر من قبل

المذكرات .. جملة مفيدة أو جمل مفيدة من الماضي. هتقال لأول مرة في البرنامج ده لشخصيات مااتكلمتش قبل كده أو اتكلمت بس لم تكشف عن بعض الأسرار اللي كشفتها عندنا على سبيل المثال الوزير السابق الرجل المحترم محمد فايق. هيفاجئنا بحكايات لم يحكيها قبلاً وأسرار حدثت في حقبة من الزمان كالصندوق الأسود.



محاكمة مبارك .. ما لم يعرض من قبل

مش بس هنقول أو نعرض حاجات لأول مرة من التاريخ. لأ من الحاضر أو الماضي القريب جداً زي اللي هنقدمه لكم قريبا عن محاكمة مبارك ما لم يعرض من قبل.



جملة مفيدة في أفريقيا عند منابع النيل .. أوغندا

مش هنبحر عبر التاريخ بس القديم والجديد. لأ هنبحر عبر الجغرافيا.. قريباً هتبقوا في جملة مفيدة بس مش في الأستوديو ولا في القاهرة ولا في مصر .. لكن هتكونوا في أفريقيا عند منابع النيل في أوغندا.



حديث الليل والنهار عن الدستور - فاروق جويدة

في جملة مفيدة كلنا قلقانين من الدستور. وكل واحد إتجاه قلقه مختلف. حديث الليل والنهار عن الدستور .. أ. فاروق جويدة عضو الجمعية التأسيسية اللي بتضع الدستور. ومن النااس اللي رفضوا إنهم ينسحبوا. وكان دائما يقول ويصرح إنه مؤمن بسياسة النفس الطويل. والانسحاب قد تكون مضارة أكثر من نفعه. فهل صحيح سينسحب من التأسيسية للدستور؟ .. وهل صحيح إنه سيستقيل من الأهرام ؟ .. في برنامج جملة مفيدة



فاروق جويدة .. وعلاقته بالإخوان المسلمين

كانت دائماً علاقته بجماعة الإخوان المسلمين كما يرصد من كتابته متوازنة. ينتقدهم أحياناً .. يبارك على بعض أفكارهم أحياناً .. يساندهم عندما كانوا يتعرضون للإتهاض أو الظلم. إنما بقالنا فترة واخدين بالنا إنه في مقالاته في هجوم شديد جداً على الإخوان المسلمين. بس الهجوم ده ممكن يكون ليه مبرراته.



أغنية فيها حاجة حلوة - ريهام عبد الحكيم .. في جملة مفيدة

الأغنية دي هي الأكثر تحميلاً من على اليوتيوب من الأغاني الوطنية الجديدة. الناس اللي بتتفرج عليها وبتشيرها وبتغنيها في المدارس .. أغنية فيها حاجة حلوة للفنانة ريهام عبد الحكيم.




الشاعر العملاق فاروق جويدة .. في برنامج جملة مفيدة

ضيفنا النهاردة اللي هيكون أجمل بداية لحلقاتنا وللفكرة اللي إحنا بنقدمها للناس .. هو عملاقاً متواضع. هو شاعر بعقلانية .. الكبير أ. فاروق جويدة - ضيف أول حلقة من برنامج جملة مفيدة




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق