شارك مع اصدقائك

01 مايو 2012

برنامج من جديد تقديم شريهان ابو حسن و حلقة الاحد 29 ابريل 2012 من قناة ONTV يوتيوب كاملة - عبد المجيد: ما نتوقعه هو تعديل محدود للغاية بالحكومة - بداية أسبوع مشحونة بالأحداث - الكتاتني يعلق جلسات مجلس الشعب أسبوع - التأسيسية وتوصيات اجتماع العسكري بالأحزاب - حزب النور يعلن دعم أبو الفتوح للرئاسة


نشاهد اليوم
برنامج من جديد
و الذى يذاع على قناة ONTV
تقديم شريهان أبوحسن

برنامج سياسي يومي يعرض على قناة اون تي في لايف, هدفه الرئيسي هو زيادة الوعي السياسي عند الجمهور المصري من خلال عرض وجهة نظر مختلفة, أيضًا سيقوم البرنامج بقراءة الأخبار المختلفة والتي ليست مرتبطة ببعضها البعض وذلك لكشف جميع الحقائق ووضعها امام المشاهدين , ويهدف البرنامج أيضًا إلى ان يكون له موقف اجابي في معالجة المسائل.

شارك الخبر مع اصدقائك على الفيس بوك و تويتر و جوجل +1 من اعلى الصفحة
مع تمنياتى بمشاهدة ممتعة
و لنبداء

برنامج من جديد تقديم شريهان ابو حسن و حلقة الاحد 29 ابريل 2012 من قناة ONTV يوتيوب كاملة

عبد المجيد: ما نتوقعه هو تعديل محدود للغاية بالحكومة


معنا على الهاتف النائب أ/ وحيد عبد المجيد للتعليق على أزمة البرلمان




من جديد: بداية أسبوع مشحونة بالأحداث


السلام والتحية على حضراتكو .. أهلا بيكم معانا .. الاسبوع اللي فات شهدت نهايته تصاعد وسخونة في الأحداث والاسبوع ده على ما يبدو فيه ان الأحداث حتتصاعد أكتر من ازمة ناشط لأزمة بين بلدين العلاقة دايما كان بيمكن وصفها بالزواج الكاثوليكي .. قصدي طبعا ..العلاقات المصرية السعودية اللي شهدت تدهور كبير بعد استدعاء السعودية لسفيرها في القاهرة للتشاور .. مش كدة وبس ختام الاسبوع اللي فات كان بيتم فيه الاستعدادات لمليونية ..اتحولت دلوقتي لاعتصام عند وزارة الدفاع.. سقط فيها قتيل وحوالي 120 مصاب .
أزمة سحب الثقة بين الحكومة وتشكيل تأسيسية الدستور .. لأزمة تعليق جلسات مجلس الشعب .. والآن الحديث عن حكومة جديدة أو ربما تعديل بسيط..
أهلا بيك أستاذ عماد الدين حسين مدير تحرير الشروق




من جديد: الكتاتني يعلق جلسات مجلس الشعب أسبوع


حنروح سريعا لمجلس الشعب ونشوف قرار الدكتور سعد الكتاتني وبعد كدة نرجع نشف الزمات الكتيرة اللي موجودة معانامن أزمة لأزمة .. وخليني أبدأ معاك من الاخر ، كيف تقرأ قرار مجلس الشعب تعليق جلساته حتى يوم 6 مايو المقبل .. هل الخطوة دي نوع جديد من التصعد مع العسكري ومحاولة اختلاق ازمة من قبل البرلمان ؟من وجهة نظرك اية سر تمسك الاخوان الرهيب بتشكيل حكومة انتقالية في الوقت الحالي رغم رفض العسكري اكتر من مرة ؟




من جديد: التأسيسية وتوصيات اجتماع العسكري بالأحزاب


التوافق اللى حصل في اجتماع امبارح خرج بتوصية تقول: "ضرورة انتهاء الدستور قبل الانتهاء من جولة الإعادة في الانتخابات الرئاسية" من غير ما يحدد موعدًا محددًا للاستفتاء نفسه على الدستور، وهل سيكون بعد الانتخابات أم قبلها وأيضًا ماذا سيكون الوضع لو تم رفض الدستور من قبل الناخبين، ودخلنا في جولة جديدة من إعداده؟ وبأي مرجعية سيحكم الرئيس الجديد في ظل عدم وجود دستور للبلاد؟ وهل سيحتاج الامر إعلان دستوري جديد أم عودة لدستور 71..
كل دي أسئلة مش عارفين هل سقطت سهوًا أم عمدًا عن المجتمعون مع المجلس العسكري ؟




من جديد: حزب النور يعلن دعم أبو الفتوح للرئاسة


بمناسبة الانتخابات الرئاسية النهاردة أعلن رسميا حزب النور موقفه من مرشحي الرئاسة وأعلن دعم الدكتور عبدالمنعم أبوالفتوح .




من جديد: نسبة أساتذة القانون في تشكيل التأسيسية


نرجع تاني للتأسيسية .. هل نسبة اساتذة القانون اللى تم التوافق عليها واللي عددهم هيكون 10 .. نسبة كافية ولا غير كافية ؟




من جديد: اشتباكات وزارة الدفاع وعودة الطرف الثالث


نروح بقا للاشتباكات اللى حصلت امام مقر وزارة الدفاع امبارح بين المتظاهرين والبلطجية .. هل نقدر نقول كدا من اللى بيحصل من امبارح لحد النهاردة .. ان اللهو الخفي او الطرف التالت رجع من جديد ؟ برأيك هل مسيرة وزارة الدفاع امبارح لبعض القوى السياسية لها مببرها ولا هي مجرد افتعال ازمة جديدة ؟




أزمة الجيزاوي ومستقبل العلاقات المصرية السعودية


أزمة جدبدة بتمر بها مصر في علاقتها مع دول الجوار ... الازمة المرة دي مش مع دولة عادية او دولة معادية زي اسرائيل، الأزمة المرة دي مع دولة يفترض انها دولة شقيقة بها حوالي 2 مليون مصري بيعملو في مجالات مختلفة، دولة وكانت في وقت من الاوقات من اقرب الدول في علاقتها الدبلوماسية مع القاهرة ....
الخلاف المرة دي جدة مع دولة المملكة العربية السعودية اللى العلاقات اتوترت معاه بشكل مفاجي ومتلاحق وربما غير مبرر .. وزي ما حضرتكوا تابعتو امبارح المملكة العربية السعودية قررت بشكل مفاجئ استعداء سفيرها للتشاور واغلاق قنصلياتها في القاهرة السويس والاسكندرية .. وده ردد على الاعتصامات اللى تكررت امام مقر السفارة احتجاجا على اجتجاز السلطات السعودية للمحامي المصري احمد الجيزاوي بتهمة تعاطي المخدرات ..
الأزمة الحالية بين مصر والسعودية بتعيد للأذهان تاريخ التوتر بين البلدين وحالات الشد والجذب على مر التاريخ، لكن الخلاف المرة دي وصفته وسائل اعلام اجنبية بانه "صدع دبلوماسى بين أكبر قوتين فى المنطقة ، والأسوأ منذ احداث عام 1979، لما قطعت الدول العربية علاقاتها الدبلوماسية مع مصر بعد توقيعها لـ"اتفاق سلام مع إسرائيل"
احنا النهاردة في من جديد هنحاول نناقش ابعاد وحقيقية الازمة الناشئة بين القاهرة والرياض ونشوف مستقبل العلاقات المصرية السعودية .. بنرحب بضيفنا السفير هاني خلاف مساعد وزير الخارجية للشئون العربية الساب




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق