شارك مع اصدقائك

29 مايو 2012

برنامج من جديد تقديم شريهان ابو حسن و حلقة الاثنين 28 مايو 2012 من قناة ONTV يوتيوب كاملة و الاختيار بين الإخوان ورئيس وزراء مبارك و اللجنة العليا تعلن نتيجة الانتخابات الرئاسية و شفيق يغازل البرادعي ويعرض عليه المستشارية .......



نشاهد اليوم
برنامج من جديد
و الذى يذاع على قناة ONTV
تقديم شريهان أبوحسن

برنامج سياسي يومي يعرض على قناة اون تي في لايف, هدفه الرئيسي هو زيادة الوعي السياسي عند الجمهور المصري من خلال عرض وجهة نظر مختلفة, أيضًا سيقوم البرنامج بقراءة الأخبار المختلفة والتي ليست مرتبطة ببعضها البعض وذلك لكشف جميع الحقائق ووضعها امام المشاهدين , ويهدف البرنامج أيضًا إلى ان يكون له موقف اجابي في معالجة المسائل.

شارك الخبر مع اصدقائك على الفيس بوك و تويتر و جوجل +1 من اعلى الصفحة
مع تمنياتى بمشاهدة ممتعة
و لنبداء

برنامج من جديد تقديم شريهان ابو حسن و حلقة الاثنين 28 مايو 2012 من قناة ONTV يوتيوب كاملة


من جديد: الاختيار بين الإخوان ورئيس وزراء مبارك


السلام والتحية على حضراتكم واهلا بيكم معانا .. خلاص رسميا أصبحنا امام خيارين لا ثالث لهما إما الفريق أحمد شفيق آخر رئيس وزراء في عهد الرئيس السابق حسني مبارك الذي قامت ثورة 25 يناير المجيدة عليه أو الدكتور محمد مرسي مرشح جماعة الإخوان المسلمين التي يتهمها البعض بسرقة ثورة الشباب وارتكاب العديد من الأخطاء والمخالفات في حق الثوار وفي البرلمان والجمعية التأسيسية اللى تم حلها ... ودا بعد ما اعلنت رسميا اللجنة العليا للانتخابات الرئاسية عن نتيجة الجولة الأولى من انتتخابات الرئاسة .. إذن الخيارات محددة وانتخابات ستجرى في موعدها بدون دستور يفصل بين السلطات .. تخوفات من انتخاب رئيس من فصيل سياسي معين يجعله يختار ويضع الدستور كيفا يشاء وما بين اختيار رئيس من نظام سقط يضعه على رأس السلطة بدون دستور بصلاحيات مطلقة وإضافة إلى كل ذلك مجلس شعب مطعون في شرعيته وقد يحل إذا ما حكمت المحكمة الدستورية بذلك، مزيد من المعادلات الصعبة بنخش فيها في كل خطوة بنقرب فيها على انتهاء المرحلة الانتقالية وحندخل فيها على مستقبل مش عارفين حيودينا على فين .. خلونا نشوف ايه اللي حصل في مصر النهاردة ونرجع نبتدي من جديد.





من جديد: اللجنة العليا تعلن نتيجة الانتخابات الرئاسية



النهاردة اللجنة العليا للانتخابات الرئاسية اعلنت رسميا عن نتيجة الجولة الأولى من انتتخابات الرئاسة واللي اسفرت عن حصول الدكتور مرسى على 5 ملايين و764 ألفا و952 صوت و حصل الفريق شفيق على 5 ملايين و505 آلاف و327 صوتا... وهما اعلى من حصلوا على عدد أصوات من بين المرشحين الآخرين وبالتالي ستتم الإعادة بينهم ... كمان انهت اللجنة الجدل والكلام حولين تنازل الدكتور مرسي لصالح حمدين صباحي الللى حصل على المركز التالت ليكون المرشح التوافقي ، بإنه اكدت على أنه لا يجوز لمرشح أن يتنازل لمرشح آخر





من جديد: شفيق يغازل البرادعي ويعرض عليه المستشارية



مغازلة الأحزاب السياسية والشخصيات العامة ذوي الشعبية بدأت منذ اللحظة الأولى اللى اكدت فيها النتائج ان جولة الاعادة حتكون ما بين الفريق أحمد شفيق والدكتور محمد مرسي ، والنهاردة شكل جديد من المغازلة ومحاولة كسب دعم جماهير شخص في مواحعة الآخر كانت من نصيب الدكتور البراعي بعد ما اصدر الفريق احمد شفيق بيان أثني فيه على أراء وطريقة تفكير الدكتور محمد البرادعي.الفريق أحمد شفيق رئيس الوزراء الأسبق والمرشح لانتخابات رئاسة الجمهورية، الدكتور محمد البرادعى وكيل مؤسسى حزب "الدستور" بأن أطروحاته عبر حسابه الشخصى على "تويتر" تمثل نافذة ضوء ومنهج تفكير، موضحًا أنه يتابع التصورات التى يطرحها "صاحب نوبل" للوطن وتتعلق بالوضع السياسى فى مصر. وأكد اتفاقه مع البرادعي على ان "معركتنا هى الدستور وليست الرئيس".وطرحت فى وسائل إعلام مختلفة رغبتى فى أن يكون الدكتور محمد البرادعى مستشارًا للدولة، ولكن لابد أن هناك آفاقًا تتسع للكثير من الأفكار الأخرى.شايف ازاي بيان الفريق شفيق النهاردة .. وهل مغازلتة لدكتور البردعي ممكن تأتي بنتيجة ايجابية ... وتتوقع يكون ايه رد البرادعي على البيان ده ؟هل مغازلة البرادعي هي محاولة استقطاب واستمالة الفوى الثورية لدعم شفيق ؟واضح كده من خلال خطابات شفيق اليومين اللى فاتو ان بيحاول طمأنة الجميع .. تفتكر هل يسير شفيق في الاتجاه السليم .. بمخاطبته لجميع القوى والاطياف ؟





من جديد: تحالف الدفاع عن مدنية الدولة


النهاردة كمان عدد من الأحزاب السياسية والقوى المدنية وبعض مرشحي الرئاسة اللى خرجوا من الجولة الأولى اجتمعوا واعلنوا عن تحالفهم للدفاع عن مدنية الدولة واللي اصبح البعض يرااها انها على وشك الأنهيار بعض ما بقينا في خيار ما بين الدولة العسكرية ممثلة في الفريق أحمد شفيق والداولة الدينية ممثلة في الدكتور محمد مرسي .. تفاصيل اكتر حنعرفها في التقرير اللى جايحضرتك كنت حاضر اللقاء ده .. يا ريت تعرفنا انتهى على اية .. واية كان الهدف من انعقادة ومدى التوافق اللى حصل فية ؟هل الوثيقة اللى اقرها الحضور بالاجتماع ملزمة للي يوقع عليها ولا غير ملزمة .. واية موقفكم من المرشح اللى هيرفض انة يوقع عليها ؟طيب المرشح اللى هيوافق عليها ويوقع هيكون موقفكم اية منه هل هتدعموة .. طيب لو شفيق وقع معني كدة دعمة من هذة الاحزاب ؟عرفنا انه من ضمن نتائج اجتماع النهاردة هو تشكيل لجنة تعرف باسم لجنة التعبئة الشعبية تضم كل حضرتك وخالد على المرشح للرئاسة وأحمد فوزى ومصطفى حجازى الخبير السياسى ووظيفتها هو تعبئة التيار الثالث من أجل الدولة المدنية. .. اية وظيفة اللجنة دي ويعني اية تعبئة للدولة المدنية ؟





أبو الفتوح ينشئ كيان سياسي ويخوض سباق الرئاسة القادم


اما عن المرشحين اللى خرجوا من حلبة المنافسة زي الدكتور عبد المنعم ابو الفتوح اللى عقد مؤتمر صحفي النهاردة اكد على أنه سيخوا الانتخابات المقبلة اللى حتكون بعد الانتخابات دي بعني بعد 4 سنين وفقا للاعلان الدستوري وأعلن اعتزامه انشاء "كيان سياسى" قد يكون حزب للمنافسة على انتخابات المحليات والبرلمان المقبلةتعليقك اية على كلمة الدكتور ابو الفتوح في مرتمرة النهاردة بان الانتخابات مش نزيهة وشابها تجاوزات كاستخدام المال السياسي وغيرة؟أعلان الدكتور ابو الفتوح اعتزامه انشاء "كيان سياسى" ممكن يكون حزب وده علشان ينافس على انتخابات المحليات والبرلمان المقبلة ... هل ده الخيار الافضل وهل الحزب ده ممكن يكون مكان لشباب جماعه الاخوان في الفترة الجاية .تتوقع باقي المرشحين اللى موفقوش في الانتخابات يعملوا كدا ويخوضوا التجربة الحزبية ؟تتوقع يكون اية شكل خريطة التحالفات الانتخابية في جولة الاعادة ؟





عمرو موسى يرفض خلط الدين بالسياسة وعودة النظام السابق



كمان السيد عمرو موسى عقد مؤتمر صحفي قال فيه انه يوجد العديد من علامات الاستفهام حول نتيجة الجولة الأولى من الانتخابات وأكد على رفضه استغلال الدين فى السياسة كمان رفضه عودة النظام السابق نظام مبارك ونفى انه يكون في حتى الآن اية اتصالات بينه وبين أيا من الفريق شفيق أو الدكتور محمد مرسياصوات السيد عمرو موسي تتوقع تروح لمين .. وهل تتوقع استمرارة في الحياة السياسية خاصة وانه النهاردة قال انه هيستمر في خدمة الوطن .. تفتكر لية مفكرش في انشاء حزب زي ابو الفتوح ؟





من جديد: إشتعال النيران بمقر حملة أحمد شفيق بالدقي





هل سيدعم حزب التحالف الإشتراكي أحمد شفيق رئيساً



زي ما حضراتكم شوفتوا في التقرير انه خلاص انتهى الأمر واللجنة رفضت الطعون اللى تقدم بيها بعض المرشحين الخاسرين في الجولة الأولى واصبحت الإعادة قاصرة على الفريق شفيق والدكتور مرسي ، رئيس اللجنة اللعيا كمان اكد النهاردة في المؤتمر انه لا صحة لما تم نشره وااتقال في بعض الجرايد والقنوات الفضائية بأنه في أكتر من 900 ألف من أفراد الشرطة ورجال القوات المسلحة صوتوا في الإنتخابات
هل اعلان النتيجة النهاردة قطع الباب على الدعوات اللى ترددت في لايام اللى فاتت بان الاعادة هتكون بين مرسي وصباحي بعد استبعاد شفيق ... وتفتكر لية اللجنة اعلنت النتيجة النهاردة بالرغم انمفروض معادها كان بكرة ؟
انتم في حزب التجمع قررت عدم دعم مرسي لكن محددوتش اذا كنتوا هتدعموا شفيق ولا هتروحو لخيار المعارضة ؟
شايف ازاي دعوات المعارضة .. ومش دي تعتبر سلبية بردة ؟
هل نسبة المشاركة الرسمية 46% نسبة متوقعه .. وهل تتوقع انها تقل في جولة الاعادة ؟





من جديد: الحقوق والحريات بين دستور 1954 و دستور 1971



هل نصوص الحقوق والحريات في دستور 54 افضل منها في دستور 71، .. علشان نستعين بها في كتابة الدستور... امبارح لو حضرتكوا تابعتوا الدكتور البرادعي أكد فى تغريدة نشرها عبر حسابه على موقع التواصل الاجتماعى "تويتر" أن معركتنا هى الدستور وليست الرئيس، مشددًا على ضرورة التوافق على لجنة تأسيسية لوضع دستور ديمقراطى يضمن الحقوق والحريات كما وردت فى دستور 1954. سؤلنا النهاردة .. هل يتفق الضيوف مع تصريحات الدكتور البرادعي .. بمعنى هل معركتنا هي الدستور مش الرئيس .. وهل نصوص الحقوق والحريات في دستور 54 افضل من نظيرتها في دستور 1971 ؟طيب احنا ممكن نستعرض مع حضرتكوا ابزز النصوص في دستور 54والخاصة بالحقوق والحريات واللى هي 47 ماردة تقريبا في الباب التاني .. ممكن نستعرض بعض المواد مع ضيوفنا ونرجع ناخد تعليقهم عليها ....برحب بضيفي الفقيه الدستوري دكتور جابر نصاراستاذ القانون الدستوري جامعه القاهرة ..





من جديد: محاولة لفهم ألغاز تأسيسية الدستور


من جديد اهلا بحضرتكوا .. ايام وننتهي من انتخاب الرئيس .. لكن يا عالم امتا هننتهي من كتابة الدستور اللي مفروض انه هيحدد سلطات وصلاحيات الرئيس .. الله اعلم .. امبارح لو حاضرتكوا تابعتو الدكتور محمد البرادعى، قال أن معركتنا هى الدستور مش الرئيس، وشدد على اهمية التوافق على لجنة تأسيسية لوضع دستور ديمقراطى يضمن الحقوق والحريات زي ما جه فى دستور 1954... والنقطة دي تحديدا هتكون محور حوارنا مع حضرتكوا .. الغاز كتير في تأسيسية الدستور هنحاول نفهمها مع ضيوفنا الكرام .. وهنحاول كمان نشوف هل نصوص الحقوق والحريات في دستور 54 افضل منها في دستور 71، .. علشان نستعين بها في كتابة الدستور.برحب بضيفي الفقيه الدستوري دكتور جابر نصاراستاذ القانون الدستوري جامعه القاهرة ..




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق