شارك مع اصدقائك

27 مايو 2012

برنامج من جديد تقديم شريهان ابو حسن و حلقة الثلاثاء 22 مايو 2012 من قناة ONTV يوتيوب كاملة و الانتخابات الرئاسية .. الرهان على الشعب و كيف ستتم مراقبة الانتخابات الرئاسية و إحالة إعلان الجمهورية والأخبار للنيابة .........



نشاهد اليوم
برنامج من جديد
و الذى يذاع على قناة ONTV
تقديم شريهان أبوحسن

برنامج سياسي يومي يعرض على قناة اون تي في لايف, هدفه الرئيسي هو زيادة الوعي السياسي عند الجمهور المصري من خلال عرض وجهة نظر مختلفة, أيضًا سيقوم البرنامج بقراءة الأخبار المختلفة والتي ليست مرتبطة ببعضها البعض وذلك لكشف جميع الحقائق ووضعها امام المشاهدين , ويهدف البرنامج أيضًا إلى ان يكون له موقف اجابي في معالجة المسائل.

شارك الخبر مع اصدقائك على الفيس بوك و تويتر و جوجل +1 من اعلى الصفحة
مع تمنياتى بمشاهدة ممتعة
و لنبداء

برنامج من جديد تقديم شريهان ابو حسن و حلقة الثلاثاء 22 مايو 2012 من قناة ONTV يوتيوب كاملة


من جديد: الانتخابات الرئاسية .. الرهان على الشعب



السلام والتحية على حضراتكم وأهلا بيكم ساعات قليلة وويتوجه 51 مليون مصري لصندوق الانتخابات عشان يختار رئيسه بعد 10 ساعات من دلوقتي حتستقبل 13 ألف لجنة فرعية الناخبين .. خلال اللحظات اللي فاتت ولغاية دلوقتيتقريبا الكل بيستعد .. سواء كان القضاة اللي تسلموا لجانهم وأستقروا في اماكنهم بعد ما تم نقلهم وسائل نقل مختلفة بما فيها الطايرات الحربية في المناطق البعيدة زي الوادي الجديد أو الموظفين ومندوبي المرشيحن ورجال الشرطة والجيش اللي حيامنوا الإنتخابات أو أعضاء منظمات المجتمع المدني اللى حيراقبوا .. بالتأكيد الرهان ديما على الشعب اللي لا كيس سكر حيشتريه ولا حيقصر في قراره لاختيار رئيسه، ومرة تانية نبهر العالم بتحضرنا زي ما ابهرناه في الـ18 يوم بتوع الثورة اللي اكيد لولاها ولا لولا شهداءها مكناش حنقف وقفتنا ديه بكرة قدام صندوق الانتخاب عشان باختيارنا نصدر اول قرار تعين لاول رئيس جمهورية بالانتخاب.





من جديد: كيف ستتم مراقبة الانتخابات الرئاسية


استاذ حازم .. في البداية عايزة اعرف كم عدد المراقبين اللى يحق لهم مراقبة الانتخابات الرئاسية وبيمثلو كام منظمة؟
المراقبين دول هل تم تدريبهم على كيفية المراقبة .. واية ابرز النصائح او التعليمات اللى بتوجهوها للمراقب ؟
المجلس القومي هو اللى كان بيقوم بدور الوسيط بيم اللجنة العليا والمنظمات في عملية استرخاج التصاريح .. عايزة اعرف اية الشروط الواجب توافرها في المنظمة اللى هتراقب .. وكام منظمة رفضتم طلبها واستخراج تصريح لها ؟
هل عدد المنظمات اللى هتراقب انتخابات الرئاسة اكبر من عدد المراقبين في انتخابات الشعب ولا اقل ؟
المجلس النهاردة بدأ تجهيز غرفة العميات الخاصة بتلقي االشكاوي .. عايزة اعرف اية الية عمل الغرفة دي وازاي بتتواصل مع المراقب ؟
طيب اية الية الغرفة او المجلس في التعامل مع الشكوي وهل بيقدر على حلها في الحال ولا المسالة بتاخد وقت ؟
هل غرفة عمليات المجلس بتكون على اتصال باللجنة العليا للرئاسة .. واية شكل التنسيق بينكم وبين اللجنة في الموضوع ده ؟





من جديد: إحالة إعلان الجمهورية والأخبار للنيابة


اللجنة العليا للانتخابات الرئاسية قررت إحالة الإعلان المنشور إمبارح والى قولنا لحضراتكم عليه فى إحدى الصحف القومية واللي بيحتوى على تأييد لأحد المرشحين للنيابة العامة للتحقيق في انتهاكه للصمت الإنتخابي





من جديد: أول حكم بالسجن على قتلة المتظاهرين


حكم جديد نقدر نقول أنه مختلف تماما عن الأحكام السابقة المتعلقة بقضايا قتل المتظاهرين اللي ديما كانت بتكون براءة غالبا أو احكام حبس مع إيقاف التنفيذ.. النهاردة محكمة جنايات الجيزة أصدرت حكم بالسجن المشدد 10 سنوات لــ 5 أمناء شرطة وسنة مع الإيقاف لضابط وأمين شرطة بتهمة قتل المتظاهرين في أحداث جمعة ، وبرأت 10 متهمين آخرين .




ل. العصار يعلن الترتيبات النهائية للانتخابات الرئاسية


المجلس الاعلى للقوات المسلحة عقد مؤتمر صحفي للإعلان عن الترتيبات النهائية لتأمين الإنتخابات واللواء محمد العصار عضو المجلس قال أن 150 ألف ضابط ومجند من القوات حيشاركوا في عمليات التأمين وتمنى أن تكون الانتخابات الرئاسية مسك ختام الفترة الانتقالية..





من جديد: يوتيوب والميديا الجديدة في مصر بعد الثورة



بالتأكيد مواقع التواصل الاجتماعي زي فيس بوك .. يوتيوب .. تويتر، بقا لها دور كبير في عملية التواصل بين المواطنين خاصة الشباب منهم .. مش كدا وبس دا الوسائل دي كمان بقت بديل قوي لوسائل التوصل التقليدية اللى هي زي السينما والتليفزيون، وبقينا بنلاقي شباب بيعملوا اعمال فنية ويعرضوها من خلال وسائل التواصل الحديثة ، للى بتكون وسيلة لشهرتهم ومعرفة الناس بهم ...
بالاضافة لكل دا وسائل التواصل الحديثة لعبت كمان دور كبير جدا في توثيق الثورة بالصوت والصورة لانها مكنت اي مواطن عادي شاف مشهد قدامه انة يوثقة يعرضة عل كل الناس ..
احنا النهاردة هناقش مع ضيفنا المهندس وائل الفخرانى مدير عام جوجل مصر والشرق الاوسط وشمال افريقيا.. دور الميديا الجديدة في مصر ما بعد الثورة وازاي مكن تعظيم الاستفادة من هذا النوع الجديد من الميديا




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق