شارك مع اصدقائك

31 مارس 2012

برنامج بلدنا بالمصرى تقديم ريم ماجد على قناة ONTV حلقة الاربعاء 28 مارس 2012 يوتيوب كاملة - الكتاتني رئيساً لتأسيسية كتابة الدستور - لجنة المائة إلا ربع انتخبت الكتاتني - وحيد عبد المجيد: إنسحابي مؤقت من لجنة المائة - المنسحبين من التأسيسية منسحبوش رسمياً - هل ينسحب الإسلاميون من التأسيسية طواعية - وضع الجيش هيكون مميز مش خاص .....

نشاهد اليوم

برنامج بلدنا بالمصرى

تقديم ريم ماجد

على قناة ONTV


يوتيوب كاملة

تقديم ريم ماجد



يأتيكم من الأحد للخميس في الساعة 8:30 مساءا
الإعلامية المتميزة صاحبة الرؤية الثاقبة ريم ماجد تقدم برنامج بلدنا بالمصرى الذى يمزج السياسة بالقضايا الاجتماعية … يناقش القضايا التى تهم المصريين بوجهة نظر مصرية خالصة و يعبر عن رأى رجل الشارع … البرنامج يعيش مشاكل الشارع المصرى و يتكلم بلسانه، يشاغب الضيوف و يحاورهم و يجادلهم و يعبر عن رأى كل المصريين …ريم تكشف المستور من خلال فقرة كلام فى سركم و تقتحم الاسلاك الشائكة لعالم السياسة و تناقش الكبار … بلدنا بالمصرى … لسان المصريين


شارك الخبر مع اصدقائك على الفيس بوك و تويتر و جوجل +1

اتمنى مشاهدة ممتعة

ونبدا


برنامج بلدنا بالمصرى تقديم ريم ماجد على قناة ONTV حلقة الاربعاء 28 مارس 2012 يوتيوب كاملة



بلدنا بالمصري: الكتاتني رئيساً لتأسيسية كتابة الدستور



يسعد مساكم وحلقة جديدة من بلدنا بالمصري.. حلقة يوم الاربع 28 مارس 2012 الموافق أول اجتماع لأول جمعية تأسيسية لصياغة أول دستور بعد أول ثورة شعبية بمعنى كلمة في مصر.. شئنا أم أبينا، اتفقنا او اختلفنا، المؤكد ان تاريخ النهاردة هيفضل محفور في سجل التاريخ المصري ليوم الدين، أما اللي مش مؤكد فهو طبيعة الحروف اللي هيتكتب بيها هتكون من نور ولا هيكون لها طبيعة تانية.. وعلى حسب برده مين اللي هيكتب التاريخ!!!

لكن على اي حال مش متاكدة ان التاريخ هيكتب ان جلسة مجلس الشعب اتاخرت عن معادها لتاخر رئيس مجلس الشعب عن الحضور في المعاد لانشغاله في اعمال اول جلسة من جلسات الجمعية التاسيسية لكتابة الدستور قبل ما ينتخب رئيسها ب71 صوت من اصل 72.. يعني الدكتور سعد الكتاتني هو حاليا أول رئيس لمجلس الشعب بعد الثورة ورئيس اول جمعية تاسيسية لكتابة أول دستور بعد الثورة، وواحد من الاسماء المطروحة للترشح لأول انتخابات رئاسية بعد الثورة عن جماعة الاخوان المسلمين ان قررت التراجع عن قرارها وقررت تشارك في المنافسة على كرسي الرئيس.





بلدنا بالمصري: لجنة المائة إلا ربع انتخبت الكتاتني



زي ما هو واضح كدة من اجمالي عدد الاصوات ان لجنة ال100 النهاردة ماكانتش اسم على مسمى.. كانت لجنة ال100 الا ربع نتيجة لغياب الأعضاء المنسحبين من عضوية الجمعية التاسيسية احتجاجا.. والدكتور سعد الكتاتني كان حريص من البداية على التاكيد على ان لم يتلق اي اعتذارات رسمية عن عضوية الجمعية، غير اعتذارين: اعتذار بالتليفون من الدكتور محمد ابو الغار رئيس حزب المصري الديمقراطي الاجتماعي.. والدكتور هاني سري الدين وهو من الاعضاء الاحتياطيين.. وأكد انه لا يمكن الاستناد لتصريحات أعضاء في الإعلام بل حين يتم الإبلاغ الرسمي بذلك.. لكن قبل انتخاب الدكتور الكتاتني ونظرا لغياب ربع الأعضاء، وبمجرد ما فتح الدكتور محمد عمارة رئيس الجلسة باب الترشيح_ علما بان الدكتور محمد عمارة حل محل اكبر الاعضاء سنا وهو الدكتور محمود السقا اللي غاب عن الجلسة بعد اعلان حزب الوفد امبارح بالليل انسحابه من عضوية الجمعية_ ... بمجرد فتح بتاب الترشح بدأ الخلاف ما بين فريقين، فريق مع ضرورة تأجيل انتخاب رئيس الجمعية التأسيسية، ومعظمهم ان ماكانش كلهم من الأعضاء غير البرلمانيين.. والفريق تاني ومعظمه من البرلمانيين كان من رايه ضرورة السير خطوة للامام من خلال انتخاب رئيس الجمعية التأسيسية.. وقد كان.. وكانت النتيجة انسحاب الدكتور وحيد عبد المجيد والاستاذ عصام سلطان والاتنين من أعضاء اللجنة المنتخبين من داخل البرلمان اعتراضا على انتخاب رئيس الجمعية التاسيسية في ظل غياب ربع اعضاءها.





بلدنا - وحيد عبد المجيد: إنسحابي مؤقت من لجنة المائة



انسحاب الدكتور وحيد عبد المجيد والاستاذ عصام سلطان والاتنين من أعضاء اللجنة المنتخبين من داخل البرلمان اعتراضا على انتخاب رئيس الجمعية التاسيسية في ظل غياب ربع اعضاءها. ولتفاصيل أكتر إحنا معنا د/ وحيد عبد المجيد النائب بالبرلمان





بلدنا بالمصري: المنسحبين من التأسيسية منسحبوش رسمياً



صحيح ان الدكتور سعد الكتاتني كان اعلن عن عدم تلقي اي اعتذارات رسمية من المنسحبين الا انه تلقى بعد كدة من النائب زياد بهاء الدين، احد الاعضاء المنسحبين ورئيس الهيئة البرلمانية للحزب "المصرى الديمقراطى الاجتماعى"، خطابا رسمي باستقالة أعضاء الحزب الستة فى القائمة الأساسية والاحتياطية، للجمعية التأسيسية للدستور. وتشمل قائمة أعضاء الحزب المستقيلين الدكتور محمد أبو الغار والدكتور زياد بهاء الدين والدكتورة منى مكرم عبيد وإيهاب الخراط من القائمة الأساسية،و 2 فى القائمة الاحتياطية هما الدكتور عماد جاد والدكتور حازم الببلاوى.ولمزيد من المعلومات إحنا معانا د/ أحمد سعيد رئيس حزب المصريين الأحرار





بلدنا بالمصري: هل ينسحب الإسلاميون من التأسيسية طواعية



كان فيه النهاردة الحقيقة اكتر من مبادرة لاحتواء الموقف وكلهم ماكانلهمش اي صدى.. اولهم يمكن كانت مبادرة حزب الوسط باعادة النظر في تشكيل الجمعية التاسيسية واللي حاول يعرضها النائب عصام سلطان دون جدوى قبل ما يقرر ينسحب ونفس الشئ بالنسبة للدكتور وحيد عبد المجيد بدا بمبادرة وانتهى بالانسحاب.. ثم مبادرة الشاعر فاروق جويدة والنائب محمد البلتاجي، بأن عدد من ممثلي التيارات الإسلامية ينسحبوا طواعية ويحل محلهم عناصر متخصصة في كتابة الدساتير وعناصر تمثل أطياف المجتمع المصري وبرده مافيش فايدة.





بلدنا بالمصري: وضع الجيش هيكون مميز مش خاص




لكن اللي اتفق عليه تقريبا الجميع بعد ما انسحب اللي انسحب كان الاكتفاء النهاردة بانتخاب رئيس الجمعية التأسيسية وتاجيل انتخاب هيئة المكتب الجمعية لحين تشكيل لجنة لوضع اللائحة الداخلية ونظام عمل الجمعية.

الدكتور سعد الكتاتني رئيس مجلس الشعب وبعد انتخابه رئيسا للجمعية التاسيسية، كان ليه مجموعة من التصريحات في كلمته كرئيس للجمعية من ضمنها أو من اهمها:

"أن وضع المؤسسة العسكرية فى الدستور، لن يكون مميزاً، لكنه سيكون ذا خصوصية فى الوقت نفسه"

إن مقترحات اللجنة التأسيسية الموازية، المزمع تشكيلها من قبل القوى السياسية، ستكون محل ترحاب من البرلمان.

"انه لا توجد أزمة فى الجمعية التأسيسية للدستور، والاجتماع المشترك لأعضاء مجلسى الشعب والشورى توقع أن يكون هناك من لديه ظروف خاصة تمنعه من المشاركة فى اللجنة التأسيسية"

أن الجمعية التاسيسية ستفتح أبوابها لكل الآراء من الشعب, وتعقد اجتماعات مع كافة أطياف المجتمع.





بلدنا بالمصري: الشارع هيرضى بتراضي المجلس العسكري


بس كل اللي حصل النهاردة في الاجتماع الاول للجمعية التاسيسية مش لازم ينسينا ان كان فيه اجتماع امبارح مع المجلس العسكري واجتماع تاني بكرة مع المجلس العسكري الهدف العلن منه محاولة ايجاد حل توافقي وبالتراضي للخروج من ازمة الجمعية التاسيسية.. وبالتاكيد دور المجلس العسكري في المعادلة السياسية النهاردة وفي المرحلة اللي جاية هيكون كمان محور اساسي من محاور فقرتنا اللي جاية.. لكن السؤال اللي اجابته لسة مش معلومة ولا يمكن التنبؤ بيها حتى، الى اي مدى حل توافقي وبالتراضي المجلس العسكري جزء فاعل واساسي منه ممكن يرضي الجماهير اللي في الشارع او على الاقل اللي كانت واقفة التهاردة قدام مجلس الشعب احتجاجا واعتراضا.




بلدنا بالمصري: الدستورية العليا ترد على بيان الإخوان


من ضمن كمان الانسحابات من عضوية الجمعية التاسيسية اللي تم الاعلان النهاردة، انسحاب المستشار علي عوض صالح، نائب رئيس المحكمة الدستورية.. لكن تم الاعلان عنها في مؤتمر صحفي للجمعية العامة لمستشاري المحكمة الدستورية العليا للرد على بيان جماعة الاخوان المسلمين اللي اتهمها بالتبعية للمجلس العسكري.. المحكمة اكدت ان " أنه لا يستطيع أي أحد التدخل في أعمال المحكمة الدستورية، فيما تتخذه من قرارات.. وان أن المحكمة ليست في خصومة مع أحد، وهى تطلع لممارسة عملها بحيادية.. وان انسحاب ممثلها من تأسيسية الدستور، ليس له علاقة بالجدل حول شرعيتها. ولمزييد من المعلومات إحنا معانا
المستشارة/ تهاني الجبالي




بلدنا بالمصري: السماح لأيمن نور بممارسة حقوقه السياسية


من اهم آخر اخبار بلدنا النهاردة، القرار اللي اصدره القائد العام رئيس المجلس الأعلى للقوات المسلحة المشير محمد حسين طنطاوي بالسماح الدكتور أيمن نور، رئيس حزب غد الثورة بممارسة كافة حقوقه السياسية.







بلدنا بالمصري - بالفيديو: البديل تفجر فضيحة قضائية



النهاردة وفي مفاجأة وصفتها جريدة البديل "بالفضيحة القضائية" تقدمت البديل ببلاغ للنائب العام وللمستشار حسام الغرياني رئيس مجلس القضاء الأعلى للتحقيق في التصريحات اللي أدلى بها المستشار عصام اليماني أحد أعضاء هيئة قضية التمويل الأجنبي خلال اجتماع الجمعية العمومية لاستئناف القاهرة والموثقة بفيديو حصلت عليه البديل. ولمزيد من التفاصيل إحنا معانا أ/ خالد البلشي رئيس تحرير موقع البديل الإلكتروني





بلدنا بالمصري: معاناة أهل الأقصر في مستشفى اسنا



تخيلوا أن لسه في مصر مستشفيات حالتها لا تسر عدو ولا حبيب .. مستشفي إسنا واحدة منهم مع أنها بتخدم الجزء الجنوبي كله





بلدنا بالمصري: يوم مع مسجونات سجن القناطر



نروح لسجن النسا في القناطر .. وزي ما في الحبس مظاليم في كمان حكايات وحواديت مش كلها إجرام في حكايات كتير إنسانية وتقطع القلب





بلدنا بالمصري: تحرير الشرنوبي والقبض على خاطفيه



تمكنت قوات امن القليوبية من القبض على المتهمين بخطف الملحن صلاح الشرنوبى والمخرج عمرو أبو زهرة واللي خضفوهم وطالبوا فدية قدرها 2 مليون جنيه للإفراج عنهم .





بلدنا بالمصري: صدام الإخوان والعسكر حقيقي ولا تمثيلية



قالوها زمان في الأمثال: امشي سنة ولا تعدي قنا... وهو دة اللي احنا بنعمله فعلا بقى لنا سنة واكتر وكل ما نطلع من حفرة نقع في دحديرة لحد ما وصلنا يمكن لأخطر منحنى ومفترق طرق في نفس الوقت.. هنعمل ايه: هنفضل ماشيين في نفس الطريق اللي احنا ماشيين فيه بقى لنا سنة على امل ان اللي شبكنا يحن علينا ويخلصنا.. ولا هنلف ونرجع؟! ولو هنلف ونرجع هنرجع لحد فين؟! والنهاردة بالذات ودونا عن اي وقت تاني، لازم نحط عيننا على الخروج الأمثل من الأزمة وبلدنا كسبانة، ولا على الخروج الآمن باقل قدر من الخساير؟! مع الوضع في الاعتبار ان في كل الحالات فيه مزايا وفيه عيوب وفي كل الحالات في اتمان هتتدفع.. وفي كل الحالات يمكن لازم نحرص ولا نخون.. اسئلة ديه مطروحة النهاردة على ضيوفنا:
أ. سعد هجرس
أ. وائل قنديل


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق