شارك مع اصدقائك

29 فبراير 2012

برنامج بلدنا بالمصرى تقديم ريم ماجد على قناة ONTV حلقة الثلاثاء 28 فبراير 2012 يوتيوب كاملة - نواب مجلس الشورى حلفوا اليمين - نواب مجلس الشورى حلفوا اليمين - متقتلش صوتي .. متستخدمش الأسلحة النارية - إضراب موظفي نيابات ومحاكم مصر - حريق مروع في مزارع سيوة .......

نشاهد اليوم
برنامج بلدنا بالمصرى
تقديم ريم ماجد
على قناة OTV
يوتيوب كاملة
تقديم ريم ماجد



يأتيكم من الأحد للخميس في الساعة 8:30 مساءا
الإعلامية المتميزة صاحبة الرؤية الثاقبة ريم ماجد تقدم برنامج بلدنا بالمصرى الذى يمزج السياسة بالقضايا الاجتماعية … يناقش القضايا التى تهم المصريين بوجهة نظر مصرية خالصة و يعبر عن رأى رجل الشارع … البرنامج يعيش مشاكل الشارع المصرى و يتكلم بلسانه، يشاغب الضيوف و يحاورهم و يجادلهم و يعبر عن رأى كل المصريين …ريم تكشف المستور من خلال فقرة كلام فى سركم و تقتحم الاسلاك الشائكة لعالم السياسة و تناقش الكبار … بلدنا بالمصرى … لسان المصريين


شارك الخبر مع اصدقائك على الفيس بوك و تويتر و جوجل +1
اتمنى مشاهدة ممتعة
و نبدا


برنامج بلدنا بالمصرى تقديم ريم ماجد على قناة ONTV حلقة الثلاثاء 28 فبراير 2012 يوتيوب كاملة


بلدنا بالمصري: نواب مجلس الشورى حلفوا اليمين


يسعد مساكم وحلقة جديدة من بلدنا بالمصري.. هنبدأها كالعادة بآخر أخبار بلدنا وهنختمها بسؤال عن مجلس الشيوخ الشهير في بلدنا بمجلس الشورى: هل بعد ما نكتب دستور جديد للبلاد وعلينا خير هيكون لسة ليه عازة عندنا ولا نشيل دة من دة يرتاح دة عن دة، خصوصاً بعد ما انتخبناه المرة ديه بنسبة مشاركة تتعد على الصوابع؟!!! لكن لحد ما ييجي أوان السؤال ورده على اعتبار ما سيكون، الكائن فعلاً النهاردة ان أول مجلس للشورى بعد الثورة عقد النهاردة جلسته الاجرائية ونوابه المنتخبين حلفوا اليمين الدستورية "بما لا يخالف شرع الله"!!!




بلدنا بالمصري: رفض العفو عن المخلوع مبارك وعائلته


نروح للمحاكم والقضايا.. وهنبدأها بالقضية اللي كان رافعها أحد المحامين قدام محكمة القضاء الاداري ضد المجلس العسكري ومجلس الوزرا، وكان بيطالب فيها بالعفو عن الرئيس المخلوع هو وعيلته بعد استفتاء الشعب مقابل إنهم يتنازلوا عن أموالهم لصالح الدولة، على أساس إن إن الشعب بيمر بفترة عصبية وإن محاكمة مبارك مقسمة الشعب ما بين مؤيد ومعارض وإن الشعب بس هو اللي يملك قرار العفو.. واستند في طلبه الى ان سوزان مبارك تم حفظ التحقيقات معاها المتعلقة بالكسب غير المشروع مقابل التنازل عن بعض ممتلكاتها وبالتالي ايه اللي يمنع التعامل مع مبارك بالمثل؟!! لكن المحكمة حكمت النهاردة برفض الدعوى وأكدت في أسباب حكمها أنه ما فيش أي نص قانوني ولا دستوري يلزم الدولة بعمل استفتاء للعفو عن مبارك من عدمه وبالتالي ما فيش اصلاً قرار إداري، فحكمت المحكمة برفض الدعوى لانتفاء القرار الإداري من حيث الأصل... لكن السؤال بقة " طب اشمعنى سوزان مبارك وعلى أي أساس تم حفظ التحقيقات معاها والممتلكات اللي ردتها ديه كانت من حر مالها ولا من حر مالنا.. وإذا الشعب هو بس اللي يملك قرار العفو، هو مين اللي كان سأل الشعب ولا عبره لما اتحفظت التحقيقات معاها وكان الله بالسر عليم؟!!!




بلدنا بالمصري: متقتلش صوتي .. متستخدمش الأسلحة النارية


لسة في مجلس الدولة، محكمة القضاء الاداري قررت النهاردة تأجيل الدعوى القضائية المقامة من المركز المصرى للحقوق الاقتصادية والإجتماعية وعدد من المصابين، من ضمنهم مالك مصطفى والزميل بدر بنداري وانضم ليهم النهاردة أحمد حرارة وسلمى سعيد، لجلسة 8 مايو 2012.. الدعوى مرفوعة ضد رئيس المجلس الأعلى للقوات المسلحة ورئيس مجلس الوزرا ووزير الداخلية بصفتهم، وبتطالب بوقف تنفيذ القرار الوزاري الخاص باستخدام الأسلحة والذخيرة فى فض المظاهرات.. ليه بقة الناس ديه بتقول بعلو صوتها "لا لاستخدام الأسلحة النارية في فض المظاهرات"؟!!! لإن مطلبهم ببساطة وبالنيابة عن كل المتظاهرين المحتملين، اللي هم في النهاية كل المواطنين: "ما تقتلش صوتي"




بلدنا بالمصري: إضراب موظفي نيابات ومحاكم مصر


صحيح ان العمل في المحاكم يبدو انه ماشي بشكل طبيعي، لكن دة في محاكم مجلس الدولة، أما في بقية المحاكم وفي النيابات على مستوى الجمهورية، فالوضع مختلف بعد استجابة الموظفين لدعوة النقابة العامة للعاملين في نيابات ومحاكم مصر للاضراب عن العمل لحين الاستجابة لمطالبهم المادية والمعنوية من وزارة شعارها "وان حكمتم بالناس فاحكموا بالعدل"




بلدنا بالمصري: حريق مروع في مزارع سيوة


دلوقتي في خبر عن حدوث حريق مروع في مزارع سيوة و لمزيد من التفاصيل إحنا معانا على الهاتف اللواء أركان حرب / مدحت النحاس قائد المنطقة الغربية العسكرية




بلدنا بالمصري: عمرو موسى يكشف حقيقة أحداث الشرقية


حقيقة ما حدث أمس في الشرقية مع حملة السيد عمرو موسى: دة عنوان الرسالة اللي وصلت لعدد من الاعلاميين اللي زي حالاتنا ومرفق بيها الفيديو اللي هنشوف جزء منه.





بلدنا: ٦ أبريل تنفي مسئوليتها عن واقعة عمرو موسى


امبارح وفي أول تصريحات ليه بعد الواقعة، السيد عمرو موسى نفى احتجازه واشار الى ان ربما تكون 6 ابريل هي اللي رتبت للهجوم عليه وعلى حملته وانه ربما يكون احد خصومه السياسيين هو اللي ورا الهجوم.. أما حركة 6 ابريل فأصدرت بيان استنكرت فيه الواقعة ونفت علاقتها بيه




بلدنا بالمصري: بلاغات لأهالي الشرقية ضد حملة عمرو موسى


من ناحية تانية، فيه عدد من أهالي الشرقية ومن المصابين اتقدموا بتلات بلاغات ضد حملة السيد عمرو موسى واتهموها بالاعتداء عليهم، وهم كمان وصلنا منهم فيديو عن حقيقة ما حدث.




أحمد صلاح: حركة منظمة خططت للأعتداء على عمرو موسى


أحنا معنا على الهاتف د/ أحمد صلاح المنسق الإعلامي لحملة السيد عمرو موسى عشان ينقل لنا صورة ما حدث و ما تعليق السيد عمرو موسى نفسه




بلدنا بالمصري: مشروع قانون للعزل السياسي للفلول


اتحاد شباب الثورة أعلن النهاردة عن إعداد مشروع قانون للعزل السياسي للي سماهم بال"فلول" من الانتخابات الرئاسية وتطهير مؤسسات الدولة من عناصر نظام مبارك.. وحسب بيانهم مشروع القانون هيكون جاهز لتقديمه لمجلس الشعب خلال الأسبوع اللي جاي.




بلدنا بالمصري: صباحي ينفي ترحيبه بالتوافق حول مرشح


في أول تعليق لمرشح من المرشحين المحتملين للرئاسة على المبادرة اللي تم الاعلان عنها مؤخرا تحت مسمى مبادرة لجنة المئة أو هيئة المئة للتوافق على "مشروع رئاسي" مكون من رئيس و2 نواب، اتنشرت تصريحات منسوبة للاستاذ حمدين صباحي بما معناه انه مرحب تماما من حيث المبدأ بالسعي نحو توحيد صف مرشحي قوى الثورة للالتفاف حول مرشح واحد لانتخابات الرئاسة واختيار نواب له وتشكيل رئاسي يخوض المعركة بناءا على تصور جماعي، بشرط انه يكون فيه معايير جادة وحقيقية للاختيار.




بلدنا: فصل طلاب الجامعة الألمانية بسبب مظاهرة


دلوقتي في خبر بيقول أن تم فصل طلاب الجامعة الألمانية بسبب المظاهرات و تأكيداً للخبر ده أحنا معنا على الهاتف أحمد حسن نائب رئيس إتحاد الطلبة بالجامعة الألمانية




بلدنا بالمصري: ضبط ١٠٥ مليون قرص مخدر في ٢٠١١


بمناسبة إطلاق التقرير السنوى للهيئة الدولية لمراقبة المخدرات، إدارة التعاون الدولى بالإدارة العامة لمكافحة المخدرات أعلنت النهاردة في المؤتمر الصحفي اللي عقد في مقر المركز الإعلامى للأمم المتحدة في القاهرة، أن جهود الإدارة أسفرت عن ضبط 105 مليون قرص مخدر من المخدرات اللي بتأثر على الحالة النفسية خلال 2011، مقابل 132 مليون قرص في 2010.




بلدنا بالمصري: تنحي هيئة محكمة قضية التمويل الأجنبي


خبر تناقلته كل معظم المواقع الإخبارية عن تنحي هيئة محكمة قضية التمويل الأجنبي




بلدنا بالمصري: الزبالين من أهل المحروسة في منشية ناصر


أهل مصر المحروسة في كل شبر في أرضها ليهم دايما نصيب في البرنامج على ما يبقى ليهم نصيب في بلدنا بالمصري الوطن... النهاردة نصيب أهل منشية ناصر




بلدنا بالمصري: الأثر في الأقصر أهم من البشر


وقبل الفاصل، خلونا نروح مشوار لحد الأقصر نسمع شكوى أهالي منطقة هابو الأثرية ونفهم منهم وبعضمة لسانهم ايه اللي مخليهم حاسين ان الاثر أهم من البشر.




بلدنا بالمصري: فارس غرقانة ووزير الري مردش


أحنا بقالنا حوالي 3 أيام منتظرين رد وزارة الري عن شكوى أهالي قرية فارس.. و حتى الأن لا حياء لمن تنادي




بلدنا بالمصري: تاريخ مجلس الشورى المصري


ما بين مطالب بإلغائه أو تأجيله لما بعد تسليم السلطة، دار جدل طويل حول مجلس الشورى، وجدوى تشكيله وسط أجواء فترة انتقالية تحدد معايير المرحلة، ولا تتطلب دور هذا المجلس "الاستشارى" بالأساس.. لكن ذلك الجدل انتهى بتشكيل المجلس فى انتخابات لم تزد نسبة المشاركة فيها عن سبعة بالمائة..




بلدنا بالمصري: مجلس الشورى ليه عازة ولا ملوش؟


أما واننا انتخبنا أول مجلس للشورى بعد الثورة بنسبة مشاركة عدت يادوب ال7% يبقى وجب السؤال على اعتبار ما سيكون بعد ما نكتب الدستور: مجلس الشورى ليه عازة ولا مالوش عازة عندنا؟!!!

ديه حدوتة مجلس الشورى من أول ما كان مجلس شورى النواب مروراً بمجلس الشيوخ لحد أول مجلس للشورى بعد الثورة، وآن الأوان نسأل: هل أول مجلس للشورى بعد الثورة وجب يكون آخر مجلس للشورى في الحياة النيابية في بلدنا ولا لسة ليه عازة عندنا.. وفي الحالتين بأي أمارة؟!!! ضيوفنا عندهم آراء مختلفة وكل واحد فيهم حجته معاه:
- محمدعبد المجيد الفقى: عضو مجلس الشورى عن حزب الحرية والعدالة
- د.محمد سلمان: أستاذ العلوم السياسية بجامعة القاهرة
- نبيل ذكى: الكاتب الصحفى والمتحدث الإعلامى باسم حزب التجمع


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق