شارك مع اصدقائك

09 يناير 2012

برنامج بلدنا بالمصرى تقديم ريم ماجد على قناة ONTV حلقة الاحد 8 يناير 2012 يوتيوب كاملة - مرافعة المدعين بالحق المدني في محاكمة مبارك - استدعاء أيمن نور ومظهر شاهين للنيابة - وقفة احتجاجية لمصابي وأهالي شهداء الثورة - تجاوزات الجولة الأولى للمرحلة الثالثة للانتخابات - قطع السكة الحديد اعتراضاً على نتيجة الانتخابات ...

نشاهد اليوم
برنامج بلدنا بالمصرى
تقديم ريم ماجد
على قناة OTV
يوتيوب كاملة
تقديم ريم ماجد



يأتيكم من الأحد للخميس في الساعة 8:30 مساءا
الإعلامية المتميزة صاحبة الرؤية الثاقبة ريم ماجد تقدم برنامج بلدنا بالمصرى الذى يمزج السياسة بالقضايا الاجتماعية … يناقش القضايا التى تهم المصريين بوجهة نظر مصرية خالصة و يعبر عن رأى رجل الشارع … البرنامج يعيش مشاكل الشارع المصرى و يتكلم بلسانه، يشاغب الضيوف و يحاورهم و يجادلهم و يعبر عن رأى كل المصريين …ريم تكشف المستور من خلال فقرة كلام فى سركم و تقتحم الاسلاك الشائكة لعالم السياسة و تناقش الكبار … بلدنا بالمصرى … لسان المصريين


شارك الخبر مع اصدقائك على الفيس بوك و تويتر و جوجل +1
اتمنى مشاهدة ممتعة
و نبدا


برنامج بلدنا بالمصرى تقديم ريم ماجد على قناة ONTV حلقة الاحد 8 يناير 2012 يوتيوب كاملة

بالمفتشر: كل سنة واحنا بنعيد على بعض


يسعد مساكم وحلقة جديدة من بلدنا بالمصري.. هنبدأها بدعوة حلوة ان ربنا يكتر من أعيادنا ويديم علينا نعمة اننا نعيد على بعض ويا حبذا لو نعيد مع بعض وخصوصاً في الأعياد اللي بتعدي علينا ولسة فيه جروح مفتوحة ولسة فيه مواجع بتتقلب علينا ولسة الفاعل حر طليق معزز مكرم وعلى الرحب والسعة!!! لكن معلش.. كل شئ بأوان.. وعلى ما يئون أوان الحق والعدل ويرحل أوان الظلم والباطل، نحمد ربنا على لمتنا الحلوة وعلى وقفتنا جنب بعض في الشدايد قبل الأعياد وندعي ربنا يخلينا لبعض وما يحرمناش ابداً من بعض ويورينا اليوم اللي نستاهل نعيش ونشوفه ويورينا يوم في كل اللي مستكتر علينا أو مستخسر فينا أو ناوي يحرمنا من أيامنا الحلوة اللي مستنيانا.. بس احنا بقة وشطارتنا واللي عايزينه هيكون: عايزين نكمل المشوار؟ يبقى أكيد هنوصل لطاقة النور ولبر الأمان... عايزين نحط في الأرض وبكفايانا على قد كدة؟ يبقى أكيد احنا ما نستاهلش اكتر من كدة!!! وفي كل الحالات: اللي احنا عايزينه هيكون... وفي كل الحالات كل سنة واحنا طيبين وكل سنة وبلدنا مالهاش مثيل ومافيش في جمالها.




غداً مرافعة المدعين بالحق المدني في محاكمة مبارك


نروح بقة لآخر أخبار بلدنا، وهنبدأها بالسيناريوهات المحتملة لجلسات محاكمة الرئيس المخلوع وأعوانه واللي هتستأنف من بكرة بسماع مرافعة المحامين عن المدعين بالحق المدني.. وخصوصاً في ظل "قلنا وقالوا" عن احتمالات النطق بالحكم قبل يوم 25 يناير.




بلدنا: استدعاء أيمن نور ومظهر شاهين للنيابة


من امبارح وفيه خبر منسوب لمصادر قضائية _وكالعادة بدون الكشف عن هويتها_ بيأكد إن قضاة التحقيق في أحداث مجلس الوزرا، قرروا استدعاء مجموعة من الناشطين والشخصيات السياسية والعامة لسماع أقوالهم يوم التلات اللي جاي فيما ورد في أقوال واحد من المتهمين بانهم كانوا بيحرضوا على الاعتداء على مجلس الوزرا وعلى افراد الأمن. من ضمن الشخصيات ديه: الدكتور أيمن نور، الدكتور ممدوح حمزة والشيخ مظهر شاهين ونوارة نجم.




بلدنا: وقفة احتجاجية لمصابي وأهالي شهداء الثورة


النهاردة كان أول يوم عمل للمجلس القومي لرعاية المصابين وأهالي الشهدا برئاسة الدكتور حسني صابر.. داخل مقر المجلس كان فيه لقاء مع عدد من المصابين وأهالي الشهدا لكن برة في الشارع قدام المجلس كانت فيه وقفة احتجاجية برده للمصابين وأهالي الشهدا.




تجاوزات الجولة الأولى للمرحلة الثالثة للانتخابات


كلها يومين وتنتهي العملية الانتخابية لأول برلمان بعد الثورة بعد ما تخلص على خير انشاءالله جولة الاعادة للمرحلة التالتة يوم التلات ويوم الربع اللي جايين.. لكن كالعادة الأمر ما يسلمش من شوية تجاوزات على انتهاكات في الجولة الأولى، أعلن عنها النهاردة الائتلاف المستقل لمراقبة الانتخابات.




قطع السكة الحديد اعتراضاً على نتيجة الانتخابات



أعلنت هيئة السكك الحديدية عودة حركة القطارات بين محافظتي قنا وأسوان بعد توقف دام نحو ثلاثين ساعة، قام خلالها العشرات من أنصار ومرشحي النظام الفردي والقائمة بالدائرة الثالثة ومقرها مركز شرطة نجع حمادي بقطع شريط السكك الحديدية من أمام مزلقان المدينة الرئيسي، ووضعوا المتاريس الحديدية والأخشاب على شريط السكك الحديدية، اعتراضا على نتائج انتخابات الجولة الأولى من المرحلة الثالثة لانتخابات مجلس الشعب.





بلدنا: آخر تطورات قضية منظمات المجتمع المدني



عن أخر التطورات في قضية المجتمع المدني التي أتهمت بالتميويل من الخارج أكد أ/ ناصر أمين مدير المركز العربي لاستقلال القضاء أنهم أستلموا مقر المركز اليوم كما ذكر القضية الان في يد قضاة التحقيق و أنهم منتظرين النتيجة و أكد ان كان من السيئ مداهمة المراكز الحقوقية بهذا الشكل و هذة المداهمات تعطي رسائل مرعبة للعالم





بلدنا: الجنزوري يوجه المحافظين برفع القمامة



بشرى لأهالي القاهرة والجيزة والقليوبية، الدكتور كمال الجنزورى، رئيس الوزرا أصدر تعليمات للمحافظين في المحافظات التلاتة بالبدء اعتبارًا من بكرة ولحد نهاية الأسبوع في رفع القمامة ومخلفات البناء من بعض المناطق والشوارع، في القاهرة والجيزة على وجه الخصوص، وإقامة مراكز لشباب جناين ومتنزهات وأكشاك في المناطق التى سيتم رفع القمامة عنها.





بلدنا: جولة مدير أمن القاهرة لضبط ميدان الجامع



في إطار الحملات الأمنية المكثفة لوزالرة الداخلية كان في حملة النهاردة لمدرية أمن القاهرة في ميدان الجامع و صدر بيان من المدرية لبعض تفاصيل الحملة





بلدنا: عمرو البحيري - لا للمحاكمات العسكرية للمدنيين



عمرو البحيري هو المواطن المصري اللي تم القبض عليه في أحداث مجلس الوزراء الأولى لأقالة حكومة الدكتور أحمد شفيق ... عمرو كان هو الملهم لحركة لا للمحاكمات العسكرية عمرو أتحكم علية بخمس سنين سجن و أترفض الطعن المدقدم على الحكم و في جلسة تخصة يوم الثلاثاء اللي جاي و في وقفة بكرة من ميدان التحرير لدار القضاء العالي





بلدنا: أخر تطورات قضية طارق شمس الدين



أخر من تم صدور قرار بحبسهم كمتهمين في أحداث مجلس الوزراء هو المواطن طارق شمس الدين الشاب ده اللي ظهر منفعل جدا في فيديو في أحداث هيئة الطرق و الكباري مع أن الفيديو مبينش حاجة و معا أنه محبوس على قضية المجمع العلمي أخر أخبار القضية أنه محبوس 15 يوم على ذمة التحقيق





بلدنا: مين هم المواطنين الشرفاء وهياخدونا لفين؟



سيناريو "المواطنين الشرفاء": مأخوذ عن قصص حقيقية ولا من وحي خيال المخرج، ولا بدأ بالمخرج عايز كدة: فقلب بفيلم اكشن وعلى وشك ينتهي بفيلم رعب؟!!!
من موقعة الجمل لموقعة مجلس الوزرا مروراً بقة بالعباسية الجزء الأول والجزء التاني وماسبيرو ومحمد محمود وغيرهم من الأحداث المتنورة زي وقفة هنا ولا هنا.. ولا حد بيرسم رسمة على الحيطة أو بيوزع ورقتين على الناس في الشارع ، ولا حتى جنازة حد من الشهدا سواء كان مينا دانيال أو الشيخ عماد عفت: في كل المشاهد ديه: "المواطنين الشرفاء": كانوا فعلاً مواطنين وشرفاء ولا كانوا كومبارس؟! والسؤال التاني: على ما يهل علينا يوم 25 يناير:هيكون دورهم إيه وعشان يوصلونا لأي نهاية؟! هنستعين على اجابة الأسئلة ديه بضيوفنا النهاردة:
- الكاتب الصحفي/ وائل قنديل: مدير تحرير جريدة الشروق
- الدكتور/ سعيد صادق: استاذ علم الاجتماع السياسي بالجامعة الأمريكية





بلدنا: الثورة مستمرة ولا محتاجة تصحيح مسار




هل الثورة مستمرة ولا محتاجة تصحيح مسار؟! وفي الحالتين بأي أمارة؟! والسؤال الأهم: هل فيه تعارض ما بين استمرار الثورة وتصحيح مسارها في نفس الوقت؟! دة اللي هنناقشه مع ضيوفنا:

- الدكتورة/ كريمة الحفناوي

- المستشار/ أحمد الخطيب: أحد منسقي مبادرة "تصحيح مسار الثورة" اللي تم الاعلان عنها يوم الخميس واجتمع أعضاءها من الشخصيات العامة والسياسية لأول مرة النهاردة





بلدنا: مبادرة ٦ أبريل لحماية الجيش المصري



في عز كل الاتهامات مرة بالخيانة ومرة بالعمالة ومرة بمحاولة قلب نظام الحكم واسقاط الدولة واهانة المؤسسة العسكرية وغيرها من الاتهامات اللي تودي ورا الشمس: شباب 6 إبريل لسة ليهم قلب وليهم عين يعملوا مبادرة باينة من عنوانها: "حافظوا على الجيش المصري"!!!

قالوا مبادرة ل"حماية جيش مصر العظيم" فكان الرد ما بين "شدوا الحيل وبالتوفيق" وما بين "الشيطان يعظ واطلعوا انتوا منها وهي تعمر"!!! والكلام من والى اصحاب المبادرة: "شباب 6 ابريل" واللي معاهم لانهم على ما يبدو مش لوحدهم.

الناشط/ محمود عفيفي

الناشطة/ انجي حمدي


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق