شارك مع اصدقائك

31 يناير 2012

برنامج بلدنا بالمصرى تقديم ريم ماجد على قناة ONTV حلقة الثلاثاء 31 يناير 2012 يوتيوب كاملة - مجلس الشعب فشر ماتشات الكورة - انتخاب اللجان النوعية لمجلس الشعب - الجنزوري في مجلس الشعب لأول مرة - عصام سلطان يطالب باستدعاء المجلس العسكري - لأول مرة .. نواب الشعب يسائلون وزير الداخلية ...

نشاهد اليوم
برنامج بلدنا بالمصرى
تقديم ريم ماجد
على قناة OTV
يوتيوب كاملة
تقديم ريم ماجد



يأتيكم من الأحد للخميس في الساعة 8:30 مساءا
الإعلامية المتميزة صاحبة الرؤية الثاقبة ريم ماجد تقدم برنامج بلدنا بالمصرى الذى يمزج السياسة بالقضايا الاجتماعية … يناقش القضايا التى تهم المصريين بوجهة نظر مصرية خالصة و يعبر عن رأى رجل الشارع … البرنامج يعيش مشاكل الشارع المصرى و يتكلم بلسانه، يشاغب الضيوف و يحاورهم و يجادلهم و يعبر عن رأى كل المصريين …ريم تكشف المستور من خلال فقرة كلام فى سركم و تقتحم الاسلاك الشائكة لعالم السياسة و تناقش الكبار … بلدنا بالمصرى … لسان المصريين


شارك الخبر مع اصدقائك على الفيس بوك و تويتر و جوجل +1
اتمنى مشاهدة ممتعة
و نبدا


برنامج بلدنا بالمصرى تقديم ريم ماجد على قناة ONTV حلقة الثلاثاء 31 يناير 2012 يوتيوب كاملة



بلدنا بالمصري: مجلس الشعب فشر ماتشات الكورة



يسعد مساكم وحلقة جديدة من بلدنا بالمصري.. هنبدأها من تحت قبة البرلمان اللي عشنا وشفنا جلساته فشر ماتشات الكورة اللي ماكانش حيليتنا زمان غيرها، نستناها بفارغ الصبر ونتلم بربطة المعلم قدامها في البيوت وعلى القهاوي ونتشد لما المباراة تشد ونشجع اللعبة الحلوة والأمر ما يسلمش من خيبة أمل لما تجلي من أحدهم او بعضهم.. مش عارفة ان كانت المقارنة في محلها لكن هي بالتأكيد مقارنة مع الفارق.. والفرق دة من ضمن اللي خدناه من الثورة والبركة فيها.





بلدنا بالمصري: انتخاب اللجان النوعية لمجلس الشعب



جلسة النهاردة وزي ما توقع الجميع كانت حافلة وعاصفة احياناً.. وفيها كتير من المشاهد واللقطات اللي لازم هنقف عند بعضها على قد ما نقدر.. بس خلونا نبدأ زي ما بدأت الجلسة بانتخاب هيئات مكاتب اللجان النوعية.. والمحصلة النهائية فيما يخص رئاسة اللجان: 12 لجنة من أصل 19 من نصيب الحرية والعدالة، 3 لحزب النور و4 ما بين مستقل وأحزاب الحضارة والكرامة والاصلاح والتنمية.





بلدنا بالمصري: الجنزوري في مجلس الشعب لأول مرة



دايماً فيه أول مرة، واحنا من هنا ورايح هنعيش وهنشوف حاجات كتير لأول مرة أو على الأقل لأول مرة من زمان.. النهاردة ولأول مرة يخطي رئيس الوزرا عتبة البرلمان، والجلسة منعقدة، من غير ما ترفع الجلسة مؤقتاً لاستقبال معالي رئيس الوزرا.. ولا تتوقف اللجنة تلقائياً ويقف النواب ددبان لتحية معالي رئيس الوزرا بالتصفيق الحاد.. بالعكس رئيس الحكومة دخل القاعة من سكات وتلقى تحيات من نوع الابتسامات والايماءات مش اكتر وحتى محاولة بعض النواب اللي بادروا بالتسقيف لما لاحظوا دخوله ما اتنقلتش بالعدوى لبقية النواب وكانت حاجة كدة على قد ما أوسم.. لحد ما أعلن السيد رئيس المجلس ان رئيس الحكومة طالب الكلمة فليتفضل.





بلدنا : عصام سلطان يطالب باستدعاء المجلس العسكري



الدكتور الجنزوري في كلمته قال بما معناه انه ماحدش يحاسب الحكومة على أي حاجة قبل 7 ديسمبر تاريخ تسلمها للسلطة.. فما كان من النائب/ عصام سلطان الا انه طالب باستدعاء المجلس العسكري كشريك فعلي لكل الحكومات بعد الثورة بموجب الاعلان الدستوري.






بلدنا: لأول مرة .. نواب الشعب يسائلون وزير الداخلية



النهاردة كمان ولأول مرة من سنين طويلة، يقف وزير الداخلية يقدم كشف حساب لنواب الشعب ويستقبل انتقاداتهم واحياناً هجومهم ويرد عليهم اما بالدفاع أو بالسكوت اللي يمكن يكون يكون علامة الرضا أحياناً والله أعلم.





بلدنا: فاكرين مين أخر وزير داخلية مثل أمام مجلس الشعب



تعالو نرجع بالذاكرة لورا شوية و نفتكر مين أخر وزير داخلية مثل أمام مجلس الشعب





بلدنا: انسحاب 15 نائب اعتراضاً على عدم إتاحة الكلمة لهم



من ضمن الحاجات اللي لأول مرة تحصل تحت القبة على الأقل في برلمان ما بعد الثورة، هي انسحاب 15 نائب مرة واحدة اعتراضاً على عدم اعطاءهم الكلمة للتعقيب على كلمة وزير الداخلية.





بلدنا: موقف مجلس الشعب من قانون الرئاسة بتاع العسكري



من امبارح ومن ساعة ما اكتشفنا بالصدفة بما فينا نواب البرلمان ان المجلس العسكري اصدر مراسيم بقوانين من ضمنها قانون انتخاب رئيس الجمهورية واتنشروا سكيتي في الجريدة الرسمية قبل انعقاد مجلس الشعب بكام يوم، والكل كان مستني على احر من الجمر وقفة نواب الشعب في أول محك.. والحقيقة انهم ما كدبوش خبر ولا خيبوا ظن وقالوا كلمة واحدة ما اختلفش عليها اتنين.





بلدنا: مسيرات لمجلس الشعب تطالب بتسليم السلطة



لو طلعنا من تحت القبة، هنشوف بعينينا مشهد المسيرات اللي بتحاول توصل لحد مجلس الشعب لرفع مطلب رئيسي وهو تسليم السلطة باسرع وقت ممكن وتقصير المرحلة الانتقالية والتعجيل بانتخاب الرئيس، الا ان المحاولات ديه ما كانتش بالساهل ابدا.





بلدنا: بين شباب الأخوان و شباب من أجل العدالة و الحرية



شباب الأخوان أصدروا بيان عشان أحداث النهاردة و اللي بيأكدو فيها أنهم مارحوش عند مجلس الشعب بإرادتهم و ليس أوامر من الجماعة لاحساسهم بالخطر على البرلمان ... من مين





بلدنا: آخر بيان عن عدد المصابين في أحداث اليوم



معانا الدكتورهشام شيحة وكيل أول وزارة الصحة للطب العلاجي عشان يطمنا كم وصل عدد المصابين النهاردة





بلدنا بالمصري: أحمد دومة على قيد الحياة



الناشط أحمد دومة تم التأكد من وجودة في سجن إستقبال طرة النهاردة عن طريق اهلة اللي تمت زيارتهم له و أطمنوا علية و أكيد هانتعمق في الموضوع دة بتفاصيلة في حلقة غداً إنشاء الله





بلدنا بالمصري: فظائع في تقرير تقصي حقائق محمد محمود



أهوه دة اللي صار واللي كان وفقاً للجنة تقصي الحقائق التابعة للمجلس القومي لحقوق الانسان واللي هنناقشه باكبر قدر ممكن من التفصيل.. لكن هنناقشه المرة ديه ولأول مرة من ساعة ما قامت الثورة واحنا عندنا مجلس شعب منتخب ملزم بتحمل مسؤولياته ومستعد لتحملها..
- الدكتور/ فؤاد عبد المنعم رياض: عضو المجلس القومي لحقوق الانسان وعضو لجنة تقصي الحقائق في احداث محمد محمود ومجلس الوزرا

- النائب/ محمد أنور عصمت السادات: رئيس لجنة حقوق الانسان في مجلس الشعب

ولإن من ضمن الانتهاكات الجسيمة لحقوق الانسان اللي تعرض ليها المتظاهرين خلال الأحداث، اللي سماها التقرير: جرائم الاحتجاز غير القانوني والتعذيب. فاسمحوا لي ارحب بواحد من ضمن أعداد من المتظاهرين الله اعلم بعددهم لحد دلوقتي من اللي اتعرضوا لجرائم الاحتجاز غير القانوني والتعذيب:


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق