شارك مع اصدقائك

16 يناير 2012

برنامج بلدنا بالمصرى تقديم ريم ماجد على قناة ONTV حلقة الاثنين 16 يناير 2012 يوتيوب كاملة .. اتبسطوا .. احنا معندناش حاجة خالص معاملة مصابين آل إيه الثورة بعد سنة منها .. افتتاح محور السلام .. وزير الداخلية يدعو السياح لزيارة مصر .. احتواء اعتصام سائقي النقل.....

نشاهد اليوم

برنامج بلدنا بالمصرى

تقديم ريم ماجد

على قناة ONTV


يوتيوب كاملة

تقديم ريم ماجد



يأتيكم من الأحد للخميس في الساعة 8:30 مساءا
الإعلامية المتميزة صاحبة الرؤية الثاقبة ريم ماجد تقدم برنامج بلدنا بالمصرى الذى يمزج السياسة بالقضايا الاجتماعية … يناقش القضايا التى تهم المصريين بوجهة نظر مصرية خالصة و يعبر عن رأى رجل الشارع … البرنامج يعيش مشاكل الشارع المصرى و يتكلم بلسانه، يشاغب الضيوف و يحاورهم و يجادلهم و يعبر عن رأى كل المصريين …ريم تكشف المستور من خلال فقرة كلام فى سركم و تقتحم الاسلاك الشائكة لعالم السياسة و تناقش الكبار … بلدنا بالمصرى … لسان المصريين


شارك الخبر مع اصدقائك على الفيس بوك و تويتر و جوجل +1

اتمنى مشاهدة ممتعة

ونبدا


برنامج بلدنا بالمصرى تقديم ريم ماجد على قناة ONTV حلقة الاثنين 16 يناير 2012 يوتيوب كاملة



بلدنا بالمصري: اتبسطوا .. احنا معندناش حاجة خالص


يسعد مساكم وحلقة جديدة من بلدنا بالمصري.. هنبدأها ببشرة خير إننا والحمد لله ما عندناش حاجة خالص: ما عندناش قناصة وما عندناش كوتشي وما عندناش رصاص حي ولا خرطوش ولا قنابل غاز ولا أي حاجة وكله تمام والآشية معدن.. وعلى فكرة، ولا عندنا كمان "أزمة بنزين".. إيزيكم بجاااه؟!!! احنا الحمد لله قدر ولطف ماعندناش غير هم شوية "تهيآت" بسبب تغيير الجو، ويروحوا لحالهم ويا دار ما دخلك شر وبالشفا انشاء الله!!!

طيب نسمع تصريحات وزير البترول النهاردة نصدقه ونقول فرجت والحمد لله، نشوف الأمور في بر مصر نستعجب.. ما هو يا نكدب عينينا يا نكدب عينينا وناخدها من قاصرها ونكدب نفسنا!!




بلدنا: معاملة مصابين آل إيه الثورة بعد سنة منها



وبالمناسبة الحلوة ديه، تعالوا بقة نطل طلة على مصطفى ونطمن على الطريقة اللي بيتعامل بيها مصابين الثورة على دخلة عيدها





بلدنا بالمصري: افتتاح محور السلام



بس دة ما يمنعش ان فيه برده انجازات وحاجات جميلة، زي مثلاً افتتاح محور السلام النهاردة.





بلدنا: وزير الداخلية يدعو السياح لزيارة مصر



ومن ضمن الحاجات الجميلة كمان ودليل على ان مصر اتغيرت بعد الثورة ان وزير الداخلية شخصياً هو اللي بيدعو السياح بنفسه لزيارة مصر بلد الامن والامان.





بلدنا بالمصري: احتواء اعتصام سائقي النقل



اما عن اعتصام سواقين النقل التقيل لتالت يوم قدام هيئة الطرق الكباري فعلى ما يبدو إن وزارة النقل نجحت في احتواؤه.





بلدنا بالمصري: عندنا أزمة بنزين ولا دي أوهام


هانحاول بس نعرف أسباب أزمة البنزين من أ/حسام عرفات رئيس الشعبة العامة للمواد البترولية لأن عندنا أسئلة كتير أكيد عند أ/ حسام إجابات ليها




بلدنا: التوافق على الكتاتني رئيساً لمجلس الشعب


ثبتت الرؤية وتوافقت النهاردة الكتل الحزبية الأكبر في البرلمان على دعم مرشح الأغلبية لرئاسة مجلس الشعب، الدكتور/ سعد الكتاتني أمين عام حزب الرية والعدالة، ويفضل ترشيح الوكيلين من نصيب أحزاب النور والوفد أصحاب المراكز التانية والتالتة في برلمان ما بعد الثورة.




بلدنا: اجتماع الخميس للتوافق على تقسيم لجان البرلمان


بعد الاعلان عن ما تم الاعلان عنه من توافقات حزبية داخل البرلمان.. فيه خبرين شبه مؤكدين بدأوا يتنتوروا: واحد بيتكلم عن اجتماع طارئ، يوم الخميس اللي جاي، بين أحزاب الوفد والحرية والعدالة والنور و"الكتلة المصرية"، بهدف التوافق حوالين تقسيم لجان مجلس الشعب. والخبر التاني بيتكلم عن انشقاقات محتملة داخل الكتلة المصرية بعد تنسيق الحزب المصري الديمقراطي الاجتماعي بشكل منفرد مع الحرية والعدالة بعيداً عن المصريين الأحرار والتجمع.




آخر نتائج المرحلة التكميلية لانتخابات مجلس الشعب


كل دة بيتم في نفس الوقت اللي الانتخابات التكميلية لمجلس الشعب مازالت مستمرة، لكن في النهاية هي تحصيل حاصل فيما يخص تركيبة البرلمان من حيث الأغلبية والأقلية.. بس خلونا سريعاً نتعرف على آخر النتايج اللي تم الاعلان عنها.




بلدنا: أهالي قرية بسوهاج يحطمون زجاج القطار بالحجارة


شهدت قرية مشطا بمحافظة سوهاج قيام الأهالى برشق قطار السكة الحديد المميز بالحجارة مما تسبب فى تحطيم زجاج شبابيك القطار وتحطيم زجاج الجرار مستخدمين فى ذلك الحجارة والطوب. كما قام الأهالى أيضا بإشعال النيران فى شريط السكة الحيد فى محاولة منهم لإيقاف القطار لكن القطار قام بالمرور على النيران ومر فى إتجاه سوهاج . ومازالت الجهود تبذل من أجل إثناء الأهالى عن موقفهم وإعادة حركة السير على شريط السكة الحديد بسوهاج.




بلدنا: قبول طعن هشام طلعت مصطفى ومحسن السكري


في خمس دقايق مافيش غيرهم، تحول لقب هشام طلعت مصطفى ومحسن السكري من متهم مدان بالقتل وأو التحريض عليه ومحكوم عليه بالسجن المشدد، لمتهم برئ من أول جديد حتى تثبت ادانته، بعد قبول محكمة النقض لطعنهم التالت على الحكم الصادر ضدهم.




بلدنا: إعتصام خبراء وزارة العدل


من ضمن الإعتصامات إعتصام لحوالي 500 من خبراء وزارة العدل أعلنو إعتصام مفتوح داخل الوزارة و الأخبار بتقول أنهم أقتحموا مبنى الوزارة بالقوة وهم ليهم مطالب من قبل الثورة و هنعرف تفاصيل أكتر من أ/ محمد عطية رئيس خبراء وزارة اعدل




بلدنا: دعوة وحياتك يا شيخ إنزل أحتفل معايا


هي دعوة على قررنا نشاركهم فيه و هي من على الفيس بوك و الدعوة بتقول إنزل أحتفل بمرور عام على الثورة و بنودها كلها بتسخر من أن مطالب الثورة لسه محصلش منها حاجة





بلدنا: مصر المصرية بعيون المبدعين من أهلها


المبدعين المصريين من أعضاء جبهة الابداع المصري اللي تأسست واصدرت بيانها وخرجت بتوصياتها يوم السبت اللي فات كخطوة أولى، أقسموا بالله العظيم الذي منحنا الحرية ووهبنا العلم أن يكونوا مخلصين لقيم الحرية وأن يدافعوا بكل كيانهم عن حرية الإبداع في الفكر و الأدب والفن و العلم وعن هوية مصر وملامحها و تراثها الحضاري وانهم على استعداد للتضحية بحياتهم ثمناً لحق كل واحد فيهم على حدى وحقهم جميعاً و حق الآخرين في التعبير عن الرأي بكل حرية.. أولاً: مين هم المبدعين المصريين وهل هم بس المثقفين والفنانين والأدباء والشعراء ولا هم كل مواطن مصري من حقه ينعم بحرية الرأي والتفكير والتعبير وله حق المعرفة.. وهل حماية الحقوق والحريات ديه مسؤولية بس المثقفين والفنانين والأدباء والشعراء ولا مسؤولية كل مواطن مصري؟! وإيه الدور اللي ممكن تلعبه جبهة الابداع المصري في ضمان الحقوق والحريات ديه والحفاظ عليها من كل شر؟!!! دة اللي هنناقشه مع ضيوفنا:
الكاتبة الصحفية/ فريدة الشوباشى
الكاتب والأديب/ يوسف القعيد

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق