شارك مع اصدقائك

13 ديسمبر 2011

برنامج بلدنا بالمصرى تقديم ريم ماجد على قناة ONTV حلقة الثلاثاء 13 ديسمبر 2011 يوتيوب كاملة - العلاقة الغريبة بين الصمت الانتخابي والدعاية - المرزوقي أقسم على الوفاء للشهداء والثورة - في ذكرى بوعزيزي .. شرارة الثورة - القضاء غير مختص بتنحي المجلس العسكري - تأجيل انتخابات القوائم ببعض الدوائر - هيمكنوا علاء من التصويت ولا لا....

نشاهد اليوم
برنامج بلدنا بالمصرى
تقديم ريم ماجد
على قناة OTV
يوتيوب كاملة
تقديم ريم ماجد



يأتيكم من الأحد للخميس في الساعة 8:30 مساءا
الإعلامية المتميزة صاحبة الرؤية الثاقبة ريم ماجد تقدم برنامج بلدنا بالمصرى الذى يمزج السياسة بالقضايا الاجتماعية … يناقش القضايا التى تهم المصريين بوجهة نظر مصرية خالصة و يعبر عن رأى رجل الشارع … البرنامج يعيش مشاكل الشارع المصرى و يتكلم بلسانه، يشاغب الضيوف و يحاورهم و يجادلهم و يعبر عن رأى كل المصريين …ريم تكشف المستور من خلال فقرة كلام فى سركم و تقتحم الاسلاك الشائكة لعالم السياسة و تناقش الكبار … بلدنا بالمصرى … لسان المصريين


شارك الخبر مع اصدقائك على الفيس بوك و تويتر و جوجل +1
اتمنى مشاهدة ممتعة
و نبدا


برنامج بلدنا بالمصرى تقديم ريم ماجد على قناة ONTV حلقة الثلاثاء 13 ديسمبر 2011 يوتيوب كاملة



العلاقة الغريبة بين الصمت الانتخابي والدعاية



هنبدأها بصورة وكلمتين والاتنين بالمفتشر وبصريح العبارة عن العلاقة الغريبة ما بين الصمت الانتخابي وما بين الدعاية الانتخابية.. الأصل في الموضوع إنهم متخاصمين ولا ممكن ابداً يتلموا على بعض وما فيش مكان يساعهم هم الاتنين: إكمن الصمت مالوش حس والدعاية صوتها عالي وعلى كل شكل ولون!!! طيب!!! أما عن الصورة فمش محتاجة قوالة وتسد عين الشمس.. واما عن الكلمتين: فاشوف كلامك اصدق ان قرار اللجنة العليا للانتخابات لازم يصير وان لا كلمة ولا حرف ولا حس ولا خبر يعلو على صوت الصمت الانتخابي واقول في عقل بالي: " يا سلاااام آدي الالتزام وإلا فلا"!!! لكن لو دققت في الصورة كدة وفكيت الخط وقريت الشعارات والتحيات بالبنط العريض فوق وتحت وداير ما يدور يافتة "الصمت الانتخابي": استعجب واضرب كف بكف: منين صمت انتخابي والقصد منه إن الدعاية تنزل في بركة هس وينكفي عليها ماجور لا نلمح لها طيف ولا يبان لها اثر.. ومنين الدعاية ماشالله على عينك يا تاجر واللي ما يشتري يتفرج؟!!! لأ والأكادة إن الدعاية النوبة ديه، على حس الصمت الانتخابي بذات نفسه وانشالله ما حد حوش!!! وعجبي!!!




بلدنا: المرزوقي أقسم على الوفاء للشهداء والثورة


عادة احنا بنبدأ كلامنا بآخر أخبار بلدنا لكن النهاردة وعلى غير العادة هنبدأها بآخر أخبار جيران الهنا في تونس الخضراء اللي خطوا النهاردة خطوة جديدة وتاريخية على طريق التحول الديمقراطي بعد ما أصبح عندهم من النهاردة رئيس _صحيح مؤقت_ لكن منتخب من المجلس التأسيسي التونسي المنتخب من الشعب التونسي بإرادة حرة.. الدكتور المنصف المرزوقي، المناضل الحقوقي وزعيم حزب "المؤتمر من أجل الجمهورية" حلف النهاردة اليمين الدستورية واصبح أول رئيس تونسي بعد الثورة وبالتالي اقسم بالله العظيم أن "يكون وفياً للشهداء وأهداف الثورة".




بلدنا: في ذكرى بوعزيزي .. شرارة الثورة


لولا إن الشعب التونسي أراد الحياة في يوم من الأيام ما كان استجاب القدر ولا كان القيد انكسر ولا كان الليل انجلي _نسبياً_ لا في تونس ولا في مصر ولا في ليبيا ولا في اي مكان تاني فيه شعب عربي اراد الحرية والحياة ولسة بيعافر عشان يستجيب القدر.. ولولا إنه زي النهاردة من سنة بالتمام والكمال، محمد البوعزيزي وهبنا باستشهاده إرادة الحياة، ما كان فتح الربيع العربي.
المجد لكل الشهدا الأحياء عند ربهم يرزقون، وربنا يقدرنا ونجيب حقهم ونكمل المشوار ونحقق الحلم اللي دفعوا حياتهم تمن غالي عشان احنا نعيشه حقيقة.. لو خذلناهم نبقى ما نستاهلش الحياة اللي هم وهبوهالنا.. وعلى فكرة في الحالة ديه لا قدر الله احنا الخسرانين، وهتنطبق علينا بحذافيرها المقولة الشهيرة: "الثورات يصنعها الحالمون ويموت فيها الشجعان ويستفيد منها الجبناء".. فربنا يكفينا شر الجبناء ويديم علينا الثورات نعمة تستفيد منها الشعوب اللي صنعتها واللي تستاهلها.. قولوا آمين



بلدنا: القضاء غير مختص بتنحي المجلس العسكري


نروح بقة لاخر أخبار بلدنا.. محكمة القضاء الإدارى، حكمت النهاردة بعدم اختصاصها بنظر الدعوى القضائية المطالبة بتنحى المجلس العسكرى عن إدارة شئون البلاد، باعتبارها من الأعمال السيادية.. وعلى ما يبدو إن مقدم الدعوى المحامي حمدي الشيوي، كان متوقع الحكم دة من البداية فأكد في دعواه مسبقاً إن مطلبه مش من أعمال السيادة،لإنه بيختصم المجلس العسكرى بصفته المدنية كقائم بإدارة البلاد لمرحلة انتقالية.. الدعوى كانت بتطالب بتنحية المجلس العسكرى، وتعيين لجنة المحكمة تحدد أسماء أعضائها لإدارة شئون مصر فى المرحلة الانتقالية، لإن حسب الدعوى، المجلس لعسكرى عاجز عن إدارة شؤون البلاد، وأخفق فى تحقيق مطالب الشعب ولم يتخذ الخطوات اللازمة والسريعة لإسقاط نظام مبارك، ومحاكمة رموزه، واسترداد أموال الشعب المنهوبة، بل إن خطواته جاءت ببطء لا يتلاءم على الإطلاق مع مطالب ثورة 25 يناير.. لكن محكمة القضاء الاداري حكمت بعدم الاختصاص.




بلدنا: تأجيل انتخابات القوائم ببعض الدوائر


بلدنا بتستعد النهاردة للمرحلة التانية من الانتخابات البرلمانية في تسع محافظات هي: (الجيزة وبني سويف والمنوفية والشرقية والاسماعيلية والسويس والبحيرة وسوهاج وأسوان).. لكن اللجنة العليا للانتخابات أصدرت بيان صحفي النهاردة أعلنت فيه عن تأجيل العملية الانتخابية للقوائم فى الدائرة الثانية بالبحيرة والدائرة الثانية بسوهاج والدائرة الأولى بالمنوفية، وإجراؤها أيام الأربعاء والخميس، 22 و23 ديسمبر، المقررين لإجراء انتخابات الإعادة على المقاعد الفردية في نفس المحافظات، التزاماً منها بتنفيذ الأحكام القضائية اللي صدرت امبارح بالليل بإضافة قوايم للأحزاب فى بطاقات التصويت في الدواير التلاتة.




بلدنا: هيمكنوا علاء من التصويت ولا لا


من ضمن كمان الأحكام الصادرة من محكمة القضاء الإداري وعلى اللجنة العليا للانتخابات تنفيذها، الحكم الصادر بتمكين الناشط علاء عبد الفتاح المحبوس حبس احتياطي على ذمة التحقيقات في قضية ماسبيرو، من الادلاء بصوته في المرحلة التانية من الانتخابات_المفروض هو واللي زيه من المحبوسين احتياطي على ذمة تحقيقات بما فيهم حتى فلول النظام ورموزه مادام الكل قدام القانون سواء_ اللجنة العليا للانتخابات وباقي الجهات المسؤولة عن تنفيذ الحكم: النيابة العامة ووزارات العدل والداخلية، هينفذوا الحكم ولا مش هينفذوه؟!!! خاصة وإن النهاردة محكمة جنايات القاهرة كانت بتنظر في تجديد حبس علاء و28 من المتهمين في القضية.





بلدنا بالمصري: تطورات مبادرة العدالة الانتقالية



من ضمن مبادرات فض الاعتصام، مبادرة اتشكلت خطوطها العريضة عندنا هنا في حلقة امبارح من بلدنا بالمصري وعلى يدكوا في حضور الآستاذ ناصر أمين مدير مركز استقلال القضاء والمحاماة، والأستاذ/ محمد حنفي: منسق واحدة من مبادرات فض الاعتصام واتنين من الشباب المعتصمين: باسم فتحي الناشط المستقل ومحمود المتحدث باسم حركة 6 ابريل، وكلمة السر فيها كانت: العدالة الانتقالية.. هل فيه اي تطورات حصلت النهاردة لتطوير المبادرة، دة اللي هنعرفه من:





بلدنا: عنان يبحث مبادرة لفض اعتصام مجلس الوزراء



احنا بقى لنا كام يوم متابعين عن قرب المبادرات المختلفة لفض اعتصام مجلس الوزرا بعد الاستجابة لعدد من المطالب على ما يبدو إن عليها نوع من التوافق ما بين المعتصمين وان اختلفوا على آليات الوساطة والتفاوض حواليها أو على آليات تنفيذها أو حتى على معنى الاستجابة.. هل مجرد وعود من باب اثبات حسن النية ولا قرارات حاسمة وفورية وجدول زمني محدد لتنفيذها قبل أي فض للاعتصام؟!!! آخر المبادرات كانت المبادرة اللي اجتمع لمناقشتها الفريق سامي عنان ب7 من شباب الثورة والمتحدثين باسم ميدان التحرير، حسب وصف نادر نبيل واحد من الشباب السبعة وعضو المكتب التنفيذي لمنظمة ثوار مصر





بلدنا بالمصري: أسئلة وإجابات عن الانتخابات


صحيح إن اللي ذاكر المفروض إنه ذاكر من زمان لكن الفقرة ديه هنعتبرها من باب المراجعة النهائية ليلة الامتحان خاصة وإن لسة فيه أمور يمكن مش واضحة كفاية ولسة فيه اسئلة شالغلة بال الناخبين والناخبات هنحاول نلاقي إجاباتها النموذجية عند ضيفنا النهاردة:
الدكتور/ علي الصاوي: استاذ العلوم السياسية




بلدنا: الجنزوري ينتقل للهيئة العامة للاستثمار



انفض الاعتصام أو ما انفضش، حكومة الدكتور الجنزوري بتمارس مهامها بشكل طبيعي، ماعدا إن الدكتور الجنزوري اضطر امبارح لتغيير محل ممارسة مهامه كرئيس لحكومة الانقاذ الوطني من مقر وزارة التخطيط لمقر الهيئة العامة للاستثمار من كتر الوقفات الاحتجاجية قدام مقر وزارة التخطيط.. _حق بس حد يبقى يميل على الدكتور الجنزوري ويقوله إن الوقفات الاجتجاجية والاعتصامات العمالية ديه سنة المرحلة لحد ما المايلة تتعدل فلو في كل مرة كترت حواليه الوقفات الاحتجاجية هيقرر يغير مكانه والله ما أنا عارفة ممكن يوصل لحد فين_؟!!! وعلى أي حال لحد دلوقتي المقر الرسمي المؤقت لرئاسة الحكومة في الهيئة العامة للاستثمار، واجتمع النهاردة لأول مرة باللجنة الوزارية لرعاية أسر الشهداء والمصابين وأعلن بعد الاجتماع إنه هيتم إنشاء مركز قومي لرعاية أسر الشهدا والمصابين تحت إشراف رئيس الوزرا.. ويكون المدير التنفيذي للمركز من المصابين ويضم مجلس الإدارة 2 من المصابين وأسر الشهداء. لتفاصيل اكتر عن نتايج الاجتماع





بلدنا: بنوك مصرية وعربية ترد على الجنزوري



من يومين وخلال المؤتمر الصحفي للدكتور الجنزوري عن أحوال الأمن والاقتصاد في بلدنا، رئس الوزرا قالها واضحة وصريحة إن حالة الاقتصاد أخطر مما نتصور ودلل على كدة، بقطاع البترول المديون ب61 مليار جنيه بعد ما كان بيحقق فائض ارباح قيمته من 3 ل4 مليار جنيه، لدرجة إن البنوك بتتحفظ حالياً على إقراض قطاع البترول.. والسؤال هنا اللي بيطرح نفسه هو ليه قطاع البترول اصلاً يكون مديون؟!!! مع الوضع في الاعتبار ان فيه عدد كبير من البنوك المصرية والعربية ابدوا النهاردة استعداهم لاقراض قطاع البترول رداً على تصريحات رئيس الوزرا من ساعة ما الدكتور كمال الجنزوري، اعلن في نفس المؤتمر الصحفي عن خطة للتقشف الحكومي لتخفيض عجز الموازنة والتضخم، والخبراء الاقتصاديين مستبشرين خير لكن بيطالبوا في نفس الوقت بوضع آليات واضحة واتخاذ اجراءات فورية لتنفيذ الخطة.. وعلى ما يبدو إن فيه تقرير بيتم اعداده حالياً لعرضه على رئيس الوزرا بآليات تطبيق خطة التقشف وخفض الانفاق الحكومي.





بلدنا: نحو إطار مؤسسى للمشاركة المجتمعية الفعالة



واحنا بنفكر في حلول لحالتنا الاقتصادية مش لازم ننسى إن العدالة الاجتماعية مطلب رئيسي من مطالب الثورة، مش هيتحقق في يوم وليلة ومش هينحقق واحنا واقفين نتفرج ومش هيتحقق الا لو كلنا حطينا ايدينا في ايدين بعض لتحقيقه، ومش هتحقق الا لو اقتنعنا اننا مش هنخترع العجلة وان فيه تجارب سبقتنا ممكن ويمكن لازم حتة نتعلم منها، حوالين الفكرة تحديداً نظم مركز العقد الاجتماعي مؤتمر "المجالس الاقتصادية والاجتماعية: نحو إطار مؤسسى للمشاركة المجتمعية الفعالة" لتسليط الضوء على تجارب عدد من الدول في المجال دة، علنا نستفيد.





بلدنا: حملات أمنية لاستعادة الأمن والانضباط



اذا احنا حالنا مش هينصلح الا بصلاح حال الأمن في بلدنا، خلونا نطمن على ان محاولات وزارات الداخلية لاستعادة الأمن في الشارع على قدم وساق.. أما عن شهداء الواجب من ظباط الشرطة فليكم مننا كل الفخر والاعتزاز وعزاءنا إنكم جميعاً أحياء عند ربكم ترزقون.





بلدنا: الأداء الإعلامى بالمرحلة الأولى للانتخابات


من بعد الثورة واحنا جميعاً في بلدنا في حالة من التجربة والخطأ، اللي يمكن تكون الحالة الأمثل للتعلم حتى لو كان التمن اغلى شوية، لكن على كل حال ما حدش بيتعلم ببلاش.. هامش الخطأ وارد لكن الشطارة إننا نتعلم من أخطاءنا ونشتغل على تصحيحها وما نكابرش... عشان كدة احنا في بلدنا بالمصري قررنا ليلة الامتحان نعرف اخطاءنا واخطاء غيرنا فيما يخص الآداء الاعلامي في المرحلة الأولى عشان نتعلم منها ونتفاداها ونصححها في المرحلة التانية والتالتة.. فاسمحوا لي ارحب بضيفنا
الدكتور/ صفوت العالم: رئيس لجنة رصد وتقييم الأداء الإعلامى في الانتخابات

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق