شارك مع اصدقائك

06 أكتوبر 2011

برنامج بلدنا بالمصرى تقديم ريم ماجد على قناة ONTV حلقة الاربعاء 5/10/2011 يوتيوب كاملة

برنامج بلدنا بالمصرى تقديم ريم ماجد على قناة ONTV حلقة الاربعاء 5/10/2011 يوتيوب كاملة






بالمفتشر: كان ليه استفتاء لما فيه دستور



يسعد مساكم وحلقة جديدة من بلدنا بالمصري هنبدأها بسؤال بالمفتشر وعلى بلاطة.. بس الصراحة والحق يتقال إنه ماخطرش على بالنا احنا.. لكن هيطير برج من عقل الجماعة اللي هاتك يا تغريد وصوصوة على أخينا تويتر، بما قل ودل وجاب من الآخر.. الجماعة دول بقى لهم يومين يا ولداه عقلهم عمال يودي ويجيب وبيضربوا كف بكف _على حاجات كتير ياما كلها وأغلبها تحت بند المايلة اللي راسها وألف سيف ما تتعدل_ نهايته.. من ضمنها السؤال الآتي: " إلا هم ليه وبأمارة إيه كانوا بيستفتونا وياخدوا رأينا وشورتنا في الشروط اللي لازم يستوفيها رئيس الجمهورية بحذافيرها، من أول سِنه لحد جنسية أهله بما فيهم الست حرمه والأنجال اللي حسهم عينهم يكونوا من غير أهالي المحروسة أو يكونوا قلوا عقلهم في يوم من ذات الأيام وشالوا جنسية تانية غير جنسية المحروسة.. يبقى مالوش دية ولا ليه عازة عندنا حتى لو انهم اتنازلوا عنها من زمان وعن طيب خاطر.. برده متشكرين ما نعطلكش ونشوفك في ظروف احسن من كدة!!! وعشان نبقى على بينة من أمرنا، واللي ناسي نفكره إن المادة إياها اللي هتطير برج من عقل الجماعة بتقول بالحرف الواحد: " يشترط فيمن ينتخب رئيسا للجمهورية أن يكون مصرياً من أبوين مصريين و أن يكون متمتعاً بحقوقه المدنية والسياسية وألا يكون قد حمل أو أي من والديه جنسية دولة أخرى وألا يكون متزوجاً من غير مصري و ألا تقل سنه عن أربعين سنة ميلادية".. لكن بغض النظر عن المادة باللي فيها باللي ليها وباللي عليها.. أصلاً كان لزمتها إيه من أساسه، لما هو القصد والنية من الأول إننا ما نوعى ننتخب رئيس إلا لما نبقى نكتب الدستور الجديد إنشاءالله وعلينا خير ونبصم عليه بالعشرة كمان؟!!! وعجبي؟!!!






بلدنا: مقابلة والد مايكل نبيل رئيس هيئة القضاء العسكري



قبل بس ما نكمل آخر أخبار بلدنا، ومين عارف يمكن دة يكون خبر حلو.. امبارح احنا كنا مجرد همزة الوصل أو واسطة الخير.. بعد سمعنا صوت الأستاذ/ نبيل سند وهو بيناشد المجلس الأعلى للقوات المسلحة الإفراج عن ابنه مايكل نبيل_ الدكتور والمدون والمحكوم عليه بتلات سنين سجن والمضرب عن الطعام من 44 يوم_ تلقينا مكالمة من مكتب رئيس هيئة القضاء العسكري لتحديد معاد النهاردة الصبح للأستاذ/ نبيل سند مع رئيس الهيئة في مكتبه.. وقد كان.. وإنشالله نسمع منه أخبار حلوة





بلدنا: تجديد حبس المتهمين في أحداث السفارة 15 يوماً



امبارح برده واحنا بنتكلم عن المحاكمات العسكرية وعن المتهمين في أحداث السفارة الإسرائيلية ومين متحول أمن دولة ومين متحول قضاء عسكري.. اتكلمنا عن فادي مصطفى الطالب في معهد السينما اللي اتقبض عليه يوم 9/9 وهو رايح شغله جنب السفارة وقلنا إنه من ضمن المتهمين المتحولين للقضاء العسكري.. لكن الحقيقة ديه كانت غلطة، لإن فادي من ضمن ال38 متهم في نفس القضية اللي اتحولوا لنيابة أمن الدولة العليا طوارئ.. والنيابة قررت النهاردة تجديد حبسهم 15 يوم على ذمة التحقيقات.






بلدنا: بعد فض اعتصامهم بالقوة، الأقباط يعودون لماسبيرو



بعد فض اعتصامهم بالقوة امبارح بالليل، قدام ماسبيرو، على إيد الشرطة العسكرية والأمن المركزي في ساعة واحدة، خرج تاني النهاردة الضهر عدد كبير من الأقباط والمتضامنين معاهم في مسيرة ضخمة من شبرا الخيمة في اتجاه ماسبيرو.. وحسب الجهات الرئيسية اللي دعت للاعتصام امبارح وأهمها "اتحاد شباب ماسبيرو" إن الاعتصام مازال وارد ومفتوح لحين الاستجابة لمطالبهم وأهمها: ضبط الجناة المتهمين بحرق كنيسة ماريناب في أسوان، إقالة محافظ أسوان وإعادة بناء الكنيسة، غير بالتأكيد المطلبين الي ريقنا نشف نهاتي فيهم من سنين: إصدار قانون دور العبادة الموحد وقانون تجريم التمييز، اللي وعدنا بيهم الدكتور عصام شرف رئيس الوزرا في خلال شهر من بعد أحداث امبابة ومن ساعتها لا حس ولا خبر..






بلدنا بالمصري: الرسالة رقم 76 للمجلس العسكري



المجلس الأعلى للقوات المسلحة بعت النهاردة رسالته رقم 76 للشعب المصري العظيم بمناسبة الاحتفال بالذكرى ال38 لحرب أكتوبر ولأول مرة بعد الثورة





بلدنا بالمصري: طنطاوي يؤكد عدم ترشح عسكري للرئاسة



وبنفس المناسبة المشير حسين طنطاوي، كان بيفتتح النهاردة أعمال تطوير المجمع الطب للقوات المسلحة في كوبري القبة، ورده كان قاطع على سؤال بخصوص الإشاعات اللي بدات تتردد عن احتمالات إن المؤسسة العسكرية يكون لها مرشح للرئاسة في الانتخابات اللي جاية، فكان رد المشير بالحرف الواحد: "هذه شائعات لا ينبغى التوقف عندها ولا يجب استهلاك الوقت فى الحديث عن شائعات.. ولن نترك مصر الا بعد تنفيذ ما تم التعهد به من قبل وتنفيذ التزاماتنا تجاه الشعب وليس للمجلس العسكري مصلحة في الاستمرار لفترة طويلة". وأكد من ناحية تانية إن قانون الغدر تحت الدراسة.





بلدنا: أعضاء الوطني ينظمون اتقوا شر الصعيد إذا غضب



بمناسبة بقة قانون الغدر والعزل السياسي لقيادات وأعضاء الحزب الوطني المنحل.. الموضوع دة موقف الدنيا على رجل في أوساط المقصودين بالتشريعات ديه، وخصوصاً في الصعيد.. بعد ما هددوا بالتصعيد من أول مليونية، مروراً بقطع الطرق والسكك الحديد وكبلات الكهربا، لحد احتلال الصعيد إذا المجلس العسكري وافق على قوانين الغدر أو العزل السياسي.. النهاردة كان يوم " اتقوا شر الصعيد إذا غضب"، دة عنوان المؤتمر اللي نظمه النهاردة في نجع حمادي، عدد من أعضاء الحزب الوطني المنحل ونوابه السابقين في مجلس الشعب المنحل ومجموعة من الأحزاب الجديدة اللي أسسها عدد من أعضاء الحزب المنحل.. وبكرة إنشاءالله هتكون معانا تفاصيله، على ما تيجي بس من الصعيد مسافة السكة.. من ناحية تانية، فيه مجموعة تانية من أعضاء الحزب الوطني المنحل حينظموا وقفة احتجاجية يوم الجمعة بعد الصلاة، اعتراضا برده على قانون الغدر أو العزل، وعلى رأسهم حزب المواطن المصري.. الوقفة هتكون فين بقة.. قدام ضريح الزعيم الراحل جمال عبد الناصر.. يعني برده فركة كعب من وزارة الدفاع!!! هتيجي بقة العواقب سليمة وهتعدي على خير ولا كإن فيه حاجة ولا إيه الله أعلم..





بلدنا بالمصري: الحشد لجمعة عودوا إلى ثكناتكم -- 7 أكتوبر



على ذكر يوم الجمعة، مازال الحشد مستمر لكن المرة ديه وزي ما احنا عارفين مش ضد قانون الغدر لكن للمطالبة بسرعة إصداره ضمن مطالب تانية كتير أهمها تحديد جدول زمني باليوم والساعة والثانية لتسليم السلطة لإدارة مدنية منتخبة، بمعنى برلمان ورئيس.. الجمعية الوطنية للتغيير وعدد كبير من القوى والأحزاب والائتلافات السياسية بدأوا الحشد من امبارح، والنهاردة، الجبهة السلفية أكدت مشاركتها ومعاها عدد من الحركات الإسلامية، من ضمنها: حملة الشيخ حازم أبو إسماعيل، في مظاهرات يوم الجمعة اللي على ما يبدو اتسمت بـجمعة: "عودوا إلى ثكناتكم".





بلدنا: الإخوان والجماعة الإسلامية يغيبون عن 7 أكتوبر



أما حزب الحرية والعدالة التابع لجماعة الإخوان المسلمين والجماعة الإسلامية، فرفضو الدعوة أو المشاركة في جمعة "عودوا إلى ثكناتكم"..





بلدنا بالمصري: موقف ائتلاف شباب الثورة من جمعة 7 أكتوبر



أما ائتلاف شباب الثورة فأعلن النهاردة في مؤتمر صحفي مش بس عن موقفه من المشاركة في مظاهرات يوم الجمعة لكن كمان عن موقفه من البيان الأخير للمجلس العسكري ببصمة الأحزاب ال13.





بلدنا بالمصري: مرشحوا الرئاسة يعلنون خطة زمنية بديلة



أقام المرشحون المحتملوان للرئاسة مؤتمراً صحفياً اليوم أعلنوا فيه عن خطة زمنية بديلة للمرحلة الانتقالية بعد اجتماعاتهم .. تفاصيل المؤتمر الصحفي وما توصلوا إليه من نتائج هنعرفها من أ. علي البهنساوي مدير حملة د. عبدالمنعم أبو الفتوح





بلدنا بالمصري: التحقيقات في قضية قتل سيد بلال



نيابة غرب إسكندرية الكلية استمعت النهاردة لأقوال عدد من الشهود في قضية قتل الشاب السلفي سيد بلال أثناء التحقيق معاه في قضية تفجير كنيسة القديسين ومن ضمنهم اللواء جعفر محمد، الضابط في جهاز "أمن الدولة" المنحل.





بلدنا بالمصري: تهديد أصحاب 20 ألف مخبز بالإضراب



تهديد أصحاب 20 ألف مخبر بالإضراب العام هنعرف أسبابه وتفاصيله ومطالبهم من أ. عبدالله غراب رئيس شعبة المخابز





بلدنا بالمصري: الصحف بيضاء احتجاجاً على الرقابة



النهاردة في عدد لا بأس بيه أبداً من الجرايد خرج علينا بعواميد لصحفيين وكتاب ورؤساء تحرير على سن ورمح، بيضة من غير ولا كلمة واحدة كوسيلة للتعبير عن الاحتجاج على كل صور انتهاك حرية الرأي والتعبير وأهمها الرقابة العسكرية على حد وصفهم.. وفي نفس اليوم "لا للرقيب العسكرى على الصحافة" كان الشعار اللي رفعه النهاردة عدد تاني من الصحفيين في وقفتهم الاحتجاجية قدام النقابة، قبل ما يضطروا للتصعيد اكتر من كدة واللي ممكن يوصل لحد الاضراب عن العمل لو استمر انتهاك حرية الرأي والتعبير على حد تعبيرهم.. وما اعتقدش بقة إن ساعتها ممكن حد يفتح بقه ويقولهم امسك فئوية





بلدنا: وزارة التربية والتعليم تحتفل بيوم المعلم



في عز اللي المعلم فيه من أزمات وفي عز جريه ورا كرامته ولقمة عيشه وصلاح حال التعليم في بلدنا، وزارة التربية والتعليم بالتعاون مع اليونسكو احتفلت النهاردة بيوم المعلم.





بلدنا: مشاركة القطاع الخاص في مشروعات البنية التحتية



وزير المالية وعمدة لندن عملو مائدة مستديرة لمناقشة مشاركة القطاع الخاص فى مشروعات البنية التحتية والتفاصيل فى تقريرنا اللى جاي






بلدنا: تشغيل تجريبي للمرحلة الأولى للخط الثالث للمترو



وقبل الفاصل تعالوا ناخد لفة بمترو الأنفاق بمناسبة التشغيل التجريبى للمرحلة الاولى للخط التالت.





بلدنا: بلاغ رئيس هيئة الاستعلامات ضد بلدنا بالمصري



بلاغ السفير إسماعيل خيرت رئيس هيئة الاستعلامات ضد بلدنا بالمصري ودريم





بلدنا بالمصري: الشعب يريد استقلال القضاء


تعددت الآراء والاختلافات ويمكن حتى الخلافات لكن المفروض إن الهدف واحد في النهاية وهو إن الشعب يريد استقلال القضاء وماعادش هيرضى بأقل من الاستقلال التام ومؤك إن أنصاف الحلول ماعادش ليها مكان لا في القضاء ولا في غير القضاء بعد الثورة.. أو يعني على الأقل نرجو ذلك.

أ. ناصر أمين مدير المركز العربي لاستقلال القضاء والمحاماة وعضو المجلس القومي لحقوق الإنسان

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق