شارك مع اصدقائك

04 أكتوبر 2011

برنامج بلدنا بالمصرى تقديم ريم ماجد على قناة ONTV حلقة الثلاثاء 4/10/2011 يوتيوب كاملة

برنامج بلدنا بالمصرى تقديم ريم ماجد على قناة ONTV حلقة الثلاثاء 4/10/2011 يوتيوب كاملة







صورة بالمفتشر: القناصة أهم يا سيادة الوزير



يسعد مساكم وحلقة جديدة من بلدنا بالمصري هنبدأها المرة ديه وعلى غير العادة، مش بكلمتين بالمفتشر وبالفم المليان، لكن بصورة بالمفتشر وتسد عين الشمس.. دول ماشالله وزي ما هو واضح كدة، مجموعة من عساكر الأمن المركزي بربطة المعلم.. ولو دققنا في الصورة هنلاقي هناك في الآخر العمارة الطويلة العريضة المكتوب عليها: " الشركة المصرية لأعمال النقل البري".. ودة معناه بالنسبة لأي مواطن ضليع في جغرافية وسط البلد، إن العالم ديه بربطة المعلم واقفين قدام نقابة الصحفيين.. والجزء اللي مش باين من الصورة نقدر نخمنه من غير اي نوع من أنواع الفتاكة أو حتى تشغيل المخ.. أكيد وحتماً ولابد إن فيه مجموعة تانية من البشر بالزي المدني، شايلين يفط أشكال وألوان، وواقفين يهاتوا على سلالم النقابة لما صوتهم اتنبح!!! بس لو دققنا كمان شوية صغيرين ومن غير ما نحتاج نمقق عينينا ولا حاجة، هنشوف بالعين المجردة حضرة الظابط أبو 3 نجوم ربنا يزيد ويبارك... بس كل اللي احنا شايفينه دة كوم واللي تحت النجوم التلاتة كوم تاني خالص، وبرده نقدر نفك الخط بالعين المجردة، ونقرا المكتوب على دراعه عيني عينك: "المهام القتالية".. وتحتها على طول بخط جميل ومزخرف: "القناصة"!!! طب ألف نهار أبيض وألف نهار مبروك.. يعني القناصة طلعوا لحم ودم زينا زيهم أهوه.. ماهماش يعني كائنات منقرضة لا سمح الله، ولا هم طير الأبابيل ولا هم عفاريت من تحت الأرض اللهم احفظنا!!! وعادي يعني بينزلوا المظاهرات، بقلب جامد وعلى عينك يا تاجر، لا متنكرين ولا لابسين طقية الإخفا ولا يحزنون!!! بس الصراحة والحق يتقال احنا مش عارفين الصورة الحلوة ديه اتاخدت امتى بالظبط.. لكن مش مهم تطلع بقة أيام الثورة ولا تطلع قبل الثورة، كله محصل بعضه، المهم إن المظاهرات في بلدنا كانت في عرف كبارات البلد واللي مشغلينهم "مهام قتالية" قد تستدعي استخدام "نيران صديقة" على إيد ظابط كبارة بدرجة "قناص" على سن رمح.. فما بالنا بقة بالثورة بجلالة قدرها!!! والله الموفق!!!




والد مايكل يناشد المشير بتأجيل محاكمته .. والإفراج عنه


لكن المؤكد إن اللي صدرت ضدهم أحكام سابقة للتاريخ دة لسة بينفذوها ولسة بيطعنوا عليها في انتظار العفو أو الفرج، بدليل إن النهاردة، المحكمة العسكرية العليا للطعون قررت النهاردة تأجيل نظر الطعن المقدم من دفاع المدون/ مايكل نبيل، المحكوم عليه بتلات سنين سجن بتهمة نشر أخبار كاذبة عن القوات المسلحة، والمضرب عن الطعام من يوم 23 أغسطس ليوم 11 أكتوبر اللي جاي.





بلدنا بالمصري: لا يوجد مدنيين أمام محاكم عسكرية !!


وخلونا نقول يا هادي يا رب، بس قبل ما نبدأ آخر أخبار بلدنا، امبارح واحنا بنتابع أول جلسات محاكمة عدد من المتهمين في أحداث السفارة الإسرائيلية اللي حصلت يوم 9/9، قدام القضاء العسكري، سألنا سؤال للأستاذ/ نديم أمين عضو مجموعة لا محاكمات العسكرية للمدنيين، عن ليه فيه مجموعة من المتهمين في نفس القضية وعددهم 38 محالين لنيابة أمن الدولة العليا طوارئ وبالتالي هيتحاكموا قدام محاكم أمن الدولة، وفيه مجموعة تانية من المتهمين وعددهم حوالي 83 قدام بيتحاكموا قدام القضاء العسكري.. والحقيقة إن مجموعة لا للمحاكمات العسكرية وغيرها من المجموعات المتطوعة للدفاع عن المتهمين ما كانش عندها رد، أو بمعنى أصح كانت بتسأل نفس السؤال.. النهاردة وصلنا الرد من مكتب رئيس هيئة القضاء العسكري كالآتي: أولاً: لا يوجد أي مدنيين أمام المحاكم العسكرية وتم تحويل جميع القضايا إما لمحاكم أمن الدولة أو للمحاكم العادية، سواء كانت قضايا قتل او اغتصاب او بلطجة، تنفيذاً لقرار المجلس الأعلى للقوات المسلحة بوقف إحالة المدنيين للقضاء العسكري إلا فيما يختص بيه.. أما في أحداث السفارة الإسرائيلية فالمتهمين اللي بيحاكموا قدام القضاء العسكري، من ضمن الاتهامات الموجهة ليهم الاعتداء على أفراد من الشرطة الشرطة العسكرية اللي كانت موجودة أمام السفارة في اليوم التالي للأحداث، يعني يوم 10/9 وبالتالي فالولاية هنا للقضاء العسكري.. لحد هنا انتهى رد هيئة القضاء العسكري، لكن من ضمن المعلومات المؤكدة بالنسبة لنا إن من ضمن المتهمين في القضية ديه واللي بيتحاكم قدام القضاء العسكري، المواطن فادي مصطفى السعيد، الطالب في معهد السينما قسم تصوير، واتقبض عليه يوم 9/9 مش يوم 10/9 وهو في طريقه لمقر عمله في شركة يوني-أي إتش إيه في 3 شارع ابن كثير المتفرع من ش مراد قرب السفارة ومديرية الأمن وسبق وعرضنا قبل كدة الجواب اللي بعتته الشركة لمن يهمه الأمر بالمعنى دة.
الحاجة التانية، إن الرد ممكن يتفهم منه وبالتحديد من عبارة " لا يوجد أي مدنيين أمام المحاكم العسكرية وتم تحويل جميع القضايا إما لمحاكم أمن الدولة أو للمحاكم العادية، تنفيذاً لقرار المجلس الأعلى للقوات المسلحة بوقف إحالة المدنيين للقضاء العسكري إلا فيما يختص بيه.." إنه كل اللي اتحاكموا عسكرياً اتحولوا للنيابة العامة أو للقضاء المدني، وبالتأكيد مش هو دة المقصود، لإن اللي اتحاكموا عسكرياً وصدرت ضدهم أحكام بيقضوا العقوبة على الأقل لحد دلوقتي، فأكيد المقصود هنا يمكن قضايا القتل والاغتصاب والبلطجة الجديدة، لكن حتى مش واضح من الرد دة ابتداءاً من أي تاريخ بالظبط، لكن على أي حال قرار المجلس صدر يوم السبت في بيانه اللي وقع عليه ال13 حزب!!




استدعاء والد مايكل نبيل للقضاء العسكرى غداً





بلدنا: تجديد حبس المقبوض عليهم في مسيرة وزارة الدفاع



من ناحية تانية، المفروض إن النهاردة كان يصدر قرار من النيابة العسكرية بتجديد حبس الـ13 متهم من المتظاهرين اللي تم القبض عليهم قدام محطة مترو كوبرى القبة يوم الجمعة اللي فاتت أثناء المسيرة لوزارة الدفاع..





اجتماع المرشحين للرئاسة لبحث إجراءات المجلس العسكري


التعديلات الدستورية الأخيرة وقوانين الانتخابات والبيان الأخير للمجلس العسكري اللي وقع عليه الأحزاب ال13، كانوا المواضيع الأساسية اللي اتناقشت امبارح ولمدة 4 ساعات تقريباً، في الاجتماع اللي جمع ستة من مرشحين الرياسة هم: د.عبد المنعم أبو الفتوح ود.محمد سليم العوا والأستاذ حمدين صباحي والمستشار هشام البسطويسي والشيخ حازم أبو اسماعيل والسيد عمرو موسي.. ومن المفترض إنهم هيعلنوا بكرة في مؤتمر صحفي مشترك عن موقفهم من المجلس العسكري ومن اجراءاته الأخيرة، خاصة فيما يخص الجدول الزمني لتسليم السلطة وحالة الطوارئ اللي اجمعوا على إنها انتهت من يوم 30 سبتمبر بموجب الإعلان الدستوري اللي صدر في 30 مارس.. وأصروا على مطالبهم اتلخمسة اللي رفعوها في مذكرة للمجلس العسكري يوم الخميس اللي فات، واعتبروا إن بيان المجلس الأخير تجاهلها تماماً.





بلدنا: الجمعية الوطنية للتغيير تدعو لجمعة 7 أكتوبر


الجمعية الوطنية للتغيير قررت فى اجتماعها الأخير اللي شارك فيه عدد من الائتلافات الشبابية، النزول لميدان التحرير يوم الجمعة اللي جاية، 7 أكتوبر للمطالبة بإنهاء محاكمة المدنيين عسكريا، وتطهير الإعلام والقضاء، وإنهاء الانفلات الأمنى قبل الانتخابات البرلمانية اللي تمسكوا بإجرائها وفقا للقائمة النسبية الكاملة.






بلدنا بالمصري: وقفة احتجاجية للمطالبة باستقلال القضاء


استقلال القضاء وتطهير القضاء، من أول لحظة وهم مطلب رئيسي من مطالب الثورة وحتى من قبل الثورة بسنين ومازالوا والنهاردة احنا محتاجينهم يمكن اكتر من أي وقت فات والأمل فيهم بيكبر يوم عن يوم خاصة بعد ما بدأت الخطوات الأولى لتعديل قانون السلطة القضائية وبالرغم من العقبات المصرة تقف في طريقه لكن القضاة ومن وراهم القوى السياسية والشعب كله مصممين على استقلال القضاء ويا حبذا لو تطهيره كمان.





بلدنا بالمصري: تأجيل الطعن على بطلان عقد ميدنتي



محاكم مجلس الدولة كانت النهاردة تقريباً كامل العدد ما بين الطعن على عقد مدينتي الجديد، والدعوى ببطلان وإلغاء عقد بيع 459 فدانا في القاهرة الجديدة، لرجل الأعمال محمد ثابت، ابن عم السيدة سوزان ثابت، زوجة الرئيس المخلوع.. خلونا نبدأ بجلسة مدينتي وبعدها نشوف قصة ال459 فدان دول.





بلدنا: انتصار أساتذة عين شمس واستقالة د. ماجد الديب



على ما يبدو إن اضراب مجموعة كبيرة من أعضاء هيئة التدريس في جامعة عين شمس وتضامن مجموعة من الطلبة معاهم، جت النهاردة بفايدة، بعد ما أعلن الدكتور ماجد الديب، رئيس جامعة عين شمس، وعمداء كل الكليات في الجامعة ماعدا كلية التربية وكلية الزراعة، عن تقديم استقالتهم لوزير التعليم العالى. والدكتور ماجد الديب صرح بالحرف الواحد انه قدم استقالته احتراما منه لرغبة أعضاء هيئة التدريس بأن إختيار رئيس الجامعة يكون من خلال انتخابات نزيهة وشفافة.





بلدنا: مظاهرة من أجل سوريا أمام سفارة روسيا بالقاهرة



تعالوا بقة نوصل لحد السفارة الروسية نشد على إيدين رفقاء الكفاح من السوريين اللي مش ناقصين كمان المساعدة الروسية للنظام السوري بكل وحشيته ضد الثوار.





بلدنا بالمصري: كتاب عرب مرشحون لجائزة نوبل للأدب 2011



بعد الأخبار اللي اترددت في الكام اليوم اللي فاتوا عن ترشيح نشطاء مرتبطين بالربيع العربي لجائزة نوبل للسلام زي حركة شباب 6 أبريل والناشطة إسراء عبد الفتاح، والناشط السياسي وائل غنيم من مصر ومن تونس المدونة لينا بن مهني، بدأت تتردد توقعات تانية لأسماء المرشحين لجايزة نوبل للآداب.. والعالم العربي ليه برده نصيب كبير فيها، المرة على عهدة التايمز اللي اتكلمت عن أسماء: الأديب السوري أدونيس، والروائي اللبناني أمين معلوف، والليبي إبراهيم الكوني، والشاعر المغربي الطاهر بن جلون والروائية الجزائرية آسيا جبار والدكتور علاء الأسواني من مصر.





بلدنا بالمصري: اعتصام امام ماسبيرو بعد حرق كنيسة أسوان



اعتصام 200 من الأقباط أمام كبنى الإذاعة والتليفيزيون بماسبيرو بعد حرق كنيسة مارجرجس بأسوان مطالبين بضبط ومحاسبة الجناة





بلدنا بالمصري: ما هي الهيئة العامة للإستعلامات


دلوقتي الهيئة العامة للاستعلامات حسب تعريفها لنفسها ولدورها ولرسالتها على موقع الهيئة الرسمي: هي هيئة حكومية تتبع لوزارة الإعلام المصرية وتضطلع بدورها " كجهاز الإعلام الرسمي والعلاقات العامة للدولة/ يرأسها حالياً السفير إسماعيل خيرت من سنة 2008، خلفاَ للسفير/ أيمن القفاص / منذ إنشائها عام 1954 قامت بأدوار عديدة على الصعيدين الداخلي والخارجي لشرح سياسة الدولة في المجالات المختلفة السياسية والاقتصادية والاجتماعية والثقافية، ومواقفها إزاء مختلف القضايا/ وفى الوقت الراهن .. تقوم الهيئة بعدد من المهمات الأساسية منها :
- توفير التسهيلات للصحفيين والمراسلين الأجانب في مصر لأداء عملهم على أفضل مستوى ممكن لنقل صورة حقيقية عما يجرى في مصر إلى العالم.
- تقديم صورة مصر إلى الرأي العام العالمي ونقل الحقائق عنها إلى وسائل الإعلام في مختلف أنحاء العالم وذلك عبر مكاتب الإعلام الملحقة بالسفارات المصرية في العديد من العواصم والمدن الكبرى. (32 مكتب على مستوى العالم)
- توفير مصدر للمعلومات الدقيقة والصحيحة والحديثة عن مصر في مختلف المجالات عبر موقع الهيئة على شبكة الانترنت باللغتين العربية والانجليزية كما يتم إصدار مطبوعات عن هذه الموضوعات باللغات المختلفة.
- تقوم الهيئة العامة للاستعلامات أيضا بدور مهم في التثقيف السياسي والتوعية الاجتماعية للمواطنين وشرح السياسات الوطنية لهم والمساهمة في التوعية بالقضايا والمشكلات الوطنية وكذلك بالقضايا المحلية والبيئية في المناطق الريفية والنائية في أنحاء مصر من خلال مراكز النيل للإعلام ومراكز الإعلام الداخلي.(68 مكتب على مستوى الجمهورية)
- كما توفر الهيئة مركز معلومات يتابع الإعلام الدولي ويوفر معلومة صحيحة ودقيقة عن صورة مصر في الإعلام العالمي.
- وللهيئة مقر يقع في ضاحية مدينة نصر بالعاصمة القاهرة، إضافة إلى مراكز الإعلام الداخلي التي تتبعها في جميع محافظات مصر ويعمل بالهيئة عدد كبير من الإعلاميين والفنيين والإداريين المدربين على استخدام تقنيات الاتصال والإعلام الحديثة في أداء مهامهم.




بلدنا: فساد بالجملة في الهيئة العامة للاستعلامات


دلوقتي الهيئة العامة للاستعلامات حسب تعريفها لنفسها ولدورها ولرسالتها على موقع الهيئة الرسمي: هي هيئة حكومية تتبع لوزارة الإعلام المصرية وتضطلع بدورها " كجهاز الإعلام الرسمي والعلاقات العامة للدولة/ يرأسها حالياً السفير إسماعيل خيرت من سنة 2008، خلفاَ للسفير/ أيمن القفاص / منذ إنشائها عام 1954 قامت بأدوار عديدة على الصعيدين الداخلي والخارجي لشرح سياسة الدولة في المجالات المختلفة السياسية والاقتصادية والاجتماعية والثقافية، ومواقفها إزاء مختلف القضايا/ وفى الوقت الراهن .. الظاهر كدة والله أعلم إن كل اللي احنا فيه دة كوم وحكاية الهيئة العامة للاستعلامات كوم تاني ما يتخيرش عن غيره من الاكوام اللي كانت للركب ومازالت من ساسنا لراسنا.. الحكاية بالظبط بالأوراق وبالمستندات هنعرفها من ضيوفنا النهاردة:
أ. علاء الصاوي: مدير الأمن السابق بالهيئة واللي تم نقله لوظيفة تانية لأسباب هنعرفها منه هو شخصياً
أ. أمير سالم: المحامى واللي اتقدم النهاردة بأربع بلاغات للنائب العام عن وقائع فساد في الهيئة العامة للاستعلامات
أ. هدى المزاريقي: وكيل الهيئة للإعلام الخارجي
فولكهارد فيندفورد: رئيس جمعية المراسلين الأجانب في مصر ومدير مكتب مجلة دير شبيجل الألمانية في القاهرة
أ. نبيل يوسف: مدير العلاقات العامة بجمعية المراسلين الأجانب
السفير/ إسماعيل خيرت: رئيس الهيئة العامة للاستعلامات
الأستاذ/ عطية شقران: رئيس المركز الصحفي بالهيئة العامة للاستعلامات

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق