شارك مع اصدقائك

04 أكتوبر 2011

برنامج صباح ON حلقة الاثنين 3/10/2011 من قناة ONTV كاملة يوتيوب

برنامج صباح ON حلقة الاثنين 3/10/2011 من قناة ONTV كاملة يوتيوب


ارتفاع الدين الخارجي لمصر ٣.٦ بالمائة


نبدأ بخبر اقتصادي عن ارتفع الدين الخارجي لمصر بنسبة 3.6 % أى بمقدار مليار ومئتي مليون دولار ليصل فى نهاية يونيه الماضي إلى 34.9 مليار دولار، مقارنة بشهر يونيه 2010 نتيجة لارتفاع أسعار صرف معظم العملات المقترض بها أمام الدولار، وبلغ إجمالي الدين العام المحلي (المتراكم) نحو 1044.8 مليار جنيه في نهاية يونيه، 77.3 % منه مستحق على الحكومة و6.4 % على الهيئات العامة الاقتصادية و16.3 % على بنك الاستثمار القومي. الكلام ده كله يعني ايه يا إيمان.
معناه إن في أزمة اقتصادية بتمر بيها مصر .. أحدث تقرير للبنك المركزي، كشف عن أن صافى رصيد الدين المحلي المستحق على الحكومة بلغ نحو 808 مليارات جنيه فى نهاية يونيه 2011، فيما بلغت مديونية الهيئات العامة الاقتصادية نحو 66.8 مليار جنيه بتراجع مليار جنيه،.
عشان نعرف معلومات أكتر ونفهم اللي حاصل معانا على التليفون الدكتور رشاد عبده الخبير الاقتصادي




أزمة المعلمين في طريقها للحل


الخبر اللي جاي بيؤكد إن الدنيا في طريقها للحل بعد اصدار الدكتور عصام شرف، رئيس مجلس الوزراء، قراراً أمس الأحد، بزيادة إجمالى حوافز الأداء المقررة للمعلمين، على أن تزيد للمعلم المساعد إلى 125% بدلاً من 75%، و للمعلم إلى 75% بدلاً من 50% وللمعلم الأول إلى 50% بدلاً من 25%، واستبعاد مكافأة الامتحانات من إجمالى الحوافز، وذلك فى استجابة لمطالب المعلمين
جميل إن الحكومة تلبي مطالب جميع الفئات عشان نخلص من قصة المظاهرات .. لكن الأزمة إن الحكومة هتجيب فلوس لكل ده منين .. ولا هتطبع فلوس على حساب الاحتياطي وبعد شوية نلاقي نفسنا بنشحت.. خصوصا إن الدكتور حازم الببلاوي قال إمبارح إن حجم العجز في الميزانية يبلغ 134 مليار جنيه.. طب إزاي هتدي الناس دي فلوسها؟




عمال النقل العام يتهمون البرعي بالكذب


عمال النقل العام .. لسه في اضراب عن العمل .. والأزمة ما اتحلتش رغم كل التصريحات الواردة من وزارة القوى العاملة عن حلها ..و قال عمال هيئة النقل العام إن الوزير أحمد حسن البرعى كذب عليهم ولم ينفذ أى من التصريحات التى أطلقها على الفضائيات، وادعى فيها أنه تم حل أزمة عمال هيئة النقل العام، وأنهم سيعودوا للعمل فورا.
عمال هيئة النقل العام، أكدوا إنهم بالفعل ذهبوا للجراجات للعمل، ولكنهم فوجئوا بمنشور مغاير تماماً لما صرح به الوزير أحمد البرعى، المفوض من الدكتور عصام شرف لحل المشكلة.وطالب العمال، الدكتور عصام شرف بأن يتولى التفاوض معهم، مستنكرين موقف الهيئة




صحافة الإثنين ٣ أكتوبر - أ. ياسر الزيات



نشوف مع ضيفنا الكاتب الصحفي الأستاذ ياسر الزيات الجرايد كاتبة إيه النهاردة





صباح ON: سرت وأجوارها .. معركة محتدمة ومعاناة أهالي


وتتوالى العمليات العسكرية في ليبيا ؛ وتتواصل المعارك في سرت وبني وليد بين الثوار والقوات الموالية للعقيد الليبي الهارب معمر القذافي مع استمرار نزوح المواطنين المدنيين هربا من النيران
فلا الثوار توقفوا عن مهاجمة سرت وبني وليد ولا قوات القذافي التي لا تتردد في استخدام جميع انواع الاسلحة الثقيلة، استسلمت للامر الواقع والقت بسلاحها.
مدينة سرت .. تشهد وضعا انسانيا صعبا بسبب انتشار القناصة الموالين للقذافي ويسيطر الثوار فيها على المطار لكنهم لم يتمكنوا من احكام قبضتهم بصورة كاملة على بقية انحاء المدينة في معركة يبدو انها بعيدة عن الحسم في الوقت الراهن. سرت وأجوارها هي محور فقرتنا اللي جاية ومعانا عشان نتكلم بشكل موسع عنها في الأستديو الدكتور علي عبدالجواد أبو سدرة أستاذ القانون الدولي والدكتور على الصلابي ، القيادي الاسلامي الليبي
ليبيا .. ربما تكون الثورة هناك الأصعب في ربيع الثورات العربية ولا يعلم احد على ماذا ستنتهي الأزمة




صباح ON: الحقيقة في قضية منجم السكري



ده موعد فقرتنا المصرية وفيها هنفتح ملف منجم السكري مرة تانية .. الموضوع مش محتاج مقدمات لأننا سبق وفتحنا الملف الأسبوع اللي فات وكان معانا على التليفون العميد عصمت الراجحي اللي وعدنا يكون معانا في الاستديو ووفى بوعده وهو مشرفنا هنا النهاردة اسمحولنا نرحب بضيوفنا في الاستديو الدكتور إبراهيم فوزي ، وزير الصناعة الأسبق و العميد عصمت الراجحي، مدير العلاقات العامة بمنجم السكري وأحد المساهمين فيه .. أهلا بكما .. كاميرات صباح اون راحت موقع منجم السكري وصورت هناك الوضع على الطبيعة .. نشوف تقرير من أرض الموقع ونرجع عشان نفتح الملف مع بعض.


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق