شارك مع اصدقائك

28 ديسمبر 2011

برنامج بلدنا بالمصرى تقديم ريم ماجد على قناة ONTV حلقة الثلاثاء 27 ديسمبر 2011 يوتيوب كاملة - سميرة إبراهيم كسبت رهانها .. منع كشوف العذرية - حيثيات الحكم بوقف كشوف العذرية - حكم وقف كشوف العذرية غير قابل للتنفيذ - تأجيل محاكمة المتهمين بدهس المتظاهرين - التحقيق مع ١٢٨ متهم في أحداث مجلس الوزراء....

نشاهد اليوم
برنامج بلدنا بالمصرى
تقديم ريم ماجد
على قناة OTV
يوتيوب كاملة
تقديم ريم ماجد



يأتيكم من الأحد للخميس في الساعة 8:30 مساءا
الإعلامية المتميزة صاحبة الرؤية الثاقبة ريم ماجد تقدم برنامج بلدنا بالمصرى الذى يمزج السياسة بالقضايا الاجتماعية … يناقش القضايا التى تهم المصريين بوجهة نظر مصرية خالصة و يعبر عن رأى رجل الشارع … البرنامج يعيش مشاكل الشارع المصرى و يتكلم بلسانه، يشاغب الضيوف و يحاورهم و يجادلهم و يعبر عن رأى كل المصريين …ريم تكشف المستور من خلال فقرة كلام فى سركم و تقتحم الاسلاك الشائكة لعالم السياسة و تناقش الكبار … بلدنا بالمصرى … لسان المصريين


شارك الخبر مع اصدقائك على الفيس بوك و تويتر و جوجل +1
اتمنى مشاهدة ممتعة
و نبدا


برنامج بلدنا بالمصرى تقديم ريم ماجد على قناة ONTV حلقة الثلاثاء 27 ديسمبر 2011 يوتيوب كاملة

سميرة إبراهيم كسبت رهانها .. منع كشوف العذرية


بسعد مساكم وحلقة جديدة من بلدنا بالمصري.. والحمد لله اليومين دول ربنا كارمنا بأخبار حلوة نقول بيها يا هادي يارب وتدينا أمل إن كل الدنيا ما تغيم أو حتى تضلم، ربنا دايماً هيفتح لنا طاقة نور.. والبركة النهاردة في بنت جدعة من بنات البلد وطالعة لأبوها: لا بتخاف ولا بتطاطي وتفضل تجري ورا الحق بالمشوار مهما كان التمن.. سميرة إبراهيم راهنت مرة على القضاء ومرة على الشعب، بيقين تتحسد عليه إنهم مش هيخزلوها.. وقد كان!!!




بلدنا: حيثيات الحكم بوقف كشوف العذرية


حيثيات الحكم او أسباب المحكمة بأن أجرائات الكشف عن العذرية على المحتجزات مخالف لقوانين القضاء العسكري و تنظيم السجون . كما ان هذا الأجراء مخالف ايضا لحقوق الإنسان




بلدنا: حكم وقف كشوف العذرية غير قابل للتنفيذ


طيب دلوقتي محكمة القضاء الإداري حكمت "بوقف تنفيذ قرار الجهة الإدارية بالكشف عن عذرية الفتيات المقبوض عليهن، أثناء التحقيقات التى تجريها النيابة العسكرية وجهات التحقيقات" للحيثيات السابقة.. لكن البيان الصادر من هيئة القضاء العسكرى بمجرد صدور الحكم بيأكد إنه حكم "غير قابل للتنفيذ".. (اطبعوا لي البيان)
الكلام دة معناه إيه واذا كانت لايحة السجون العسكرية خالية من أي نصوص بالمعنى دة يبقى الحكم صدر على أي أساس؟!!



بلدنا: تأجيل محاكمة المتهمين بدهس المتظاهرين


من ناحية تانية، وفي قضية ماسبيرو، وزي ما احنا عارفين إن القضية ديه فيها شقين: شق منظور قدام قضاة تحقيق منتدبين من وزارة العدل، وشق منظور قدام القضاء العسكري والمتهم فيه عسكريين، وهو تحديداً الشق الخاص بدهس المتظاهرين بس، بعد ما استبعدت المحكمة مينا دانيال وبقية شهداء الرصاص الحي.. النهاردة المحكمة العسكرية حكمت بتأجيل محاكمة تلاتة من جنود القوات المسلحة بتهمة "القتل الخطأ" وديه جنحة مش جناية، لجلسة 8 يناير..




بلدنا: التحقيق مع ١٢٨ متهم في أحداث مجلس الوزراء


أما عن آخر الأحزان الشهيرة بأحداث مجلس الوزرا: النهاردة قضاة التحقيق المنتدبين من وزارة العدل للتحقيق في القضية حققوا في مقر محكمة القاهرة الجديدة مع 128 متهم.. والاتهامات ما بين إثارة الشغب وإتلاف الممتلكات العامة والخاصة والتعدى على أفراد الأمن.. قرارات النيابة بخصوص المتهمين هنعرفها من





بلدنا: رفض بلاغ شاهد تعرية وسحل ست البنات



ضاة التحقيق ضموا البلاغات الخاصة بحرق المجمع العلمي، لكن على ما يبدو إنهم رفضوا استلام بلاغ حسن شاهين، الصحفي في جريدة البديل والشاهد على واقعة سحل وتعرية "ست البنات" اللي تم فيها الاعتداء عليه هو شخصياً وعلى السيدة عزة هلال (الشهيرة بذات البلوفر الأحمر) أثناء محاولة كل واحد فيهم على حدى انقاذها من تحت ايدين ورجلين العساكر.





بلدنا: بلاغ لفك المتهمين المصابين من السراير



من يومين كنا بنتكلم على المعاملة اللي بيتعرضو ليها المعتقلين على ذمة أحداث شارع مجلس الوزراء و كلهم كان من المصابين و كان في عدد منهم في مستشفى سيد جلال و الدكتور أحمد حسين قد أكد على ما يتعرض ليه المصابين من معاملة سيئة و من ضمنها تقيدهم في السرير بالكلبشات





بلدنا: لسه بننظر قضية قتل المتظاهرين بالسيدة زينب



من ماسبيرو لمجلس الوزرا وبالراجع لحد ايام الثورة وما بينهم، محكمة جنايات القاهرة كانت بتنظر النهاردة في قضية قتل الثوار في السيدة زينب يوم جمعة الغضب، واللي بدأت بعد ست شهور من الأحداث، والمتهمين من ظباط الشرطة أحرار طلقاء وعلى قوة وزارة الداخلية في خدمة الشعب.





بلدنا: استئناف محاكمة مبارك وشركاه غداً


طيب بما إننا في المحاكم مع قضايا قتل الثوار وسحلهم ودهسهم والكشف عليهم، بكرة هتستأنف مرة تانية محاكمة الرئيس المخلوع وأولاده وأعوانه بتهمة قتل المتظاهرين بعد طول غياب بسبب طلبات رد المحكمة اللي اتحكم فيها بالرفض وبالتالي القضية هيستكمل نظرها قدام محكمة جنايات القاهرة برئاسة المستشار أحمد رفعت، ومن المفترض ان الجلسات هتتم بشكل يومي ابتداءاً من أول الأسبوع اللي جاي لحد ما يتم النطق بالحكم فيها. قرار عدم اذاعة جلسات المحاكمة مازال ساري.. فريق الدفاع عن الرئيس المخلوع بيأكد انه هيستند لأحداث محمد محمود ومجلس الوزرا الأخيرة لاثبات براءة موكلهم من تهمة قتل المتظاهرين!!!! وفريق الدفاع عن المدعين بالحق المدني بيأكدوا انهم هيقدموا للمحكمة أدلة جديدة تثبت تورط الشرطة في قتل المتظاهرين.. أما نقابة المحامين فقررت تشكيل هيئة للادعاء المدنى للدفاع عن حقوق اهالي الشهداء برئاسة الأستاذ/ سامح عاشور، نقيب المحامين وعضوية أربعة أعضاء مجلس النقابة، بالإضافة لعدد من كبار المحامين من خارج مجلس النقابة.





بلدنا: سجنوه علشان بيوزع منشورات .. والقتلة بيرتعوا



طب اهوه ادينا داخلين على سنة من ساعة ما قامت الثورة ولسة مافيش ولا حكم صدر ضد أي واحد من رموز النظام اللي قامت ضده_وقال يعني اسقطته_ ولا عرفنا لحد دلوقتي مين اللي قتل ومين اللي دهس ومين اللي سحل ومين اللي فتح النار ومين اللي ادى الأوامر لا أيام الثورة ال18 ولا في أي يوم من الأيام اللي عدت علينا في ال11 شهر اللي فاتوا.. لكن سبحان الله، جريدة الشروق ناشرة خبر النهاردة بيأكد إن محكمة جنح الوايلي، حكمت بالحبس سنة وكفالة ألف جنيه، وغرامة 200 جنيه، على متظاهر وزع منشورات يوم الجمعة اللي فاتت ديه على طول_يعني من 4 إيام_ المنشورات بتدعوا لترك المجلس العسكري للسلطة وتسليمها لمجلس رئاسي مدني والتعجيل بانتخابات رئاسة الجمهورية!!! بقية المتظاهرين في العباسية مسكوه وسلموه للأمن واتعرض على النيابة والنائي العام أمر بإحالته لمحاكمة عاجلة واتحكم عليه في اربعة إيام..





بلدنا: جلسة ١ فبراير بدء محاكمة كاطو



ما فيما يخص "حرق المتظاهرين"!!! والمقصود هنا التصريحات الصحفية للواء عبد المنعم كاطو، المستشار بإدارة الشؤون المعنوية للقوات المسلحة، اللي قال فيها بالحرف الواحد لجريدة الشروق: "انتوا خايفين على ولد صايع لازم يتحط في أفران هتلر"!!! النهاردة محكمة جنح مدينة نصر حددت جلسة 1 فبراير 2012، لبدء محاكمة اللواء عبد المنعم كاطو، في الدعوى اللي أقامتها ضده الشبكة العربية لمعلومات حقوق الإنسان ومؤسسة حرية الفكر والتعبير، وبتتهمه فيها بسب وقذف المتظاهرين والتحريض ضدهم وبث خطاب الكراهية.





بلدنا: تأجيل محاكمة المتهمين في تصدير الغاز



المحاكم والقضايا واخدة حدها النهاردة وليها نصيب الأسد، بس آخر خبر عندنا من المحاكم النهاردة هو خبر تاجيل محاكمة المتهمين في قضية تصدير الغاز لاسرائيل واولهم وزير البترول الاسبق سامح فهمي، لجلسة 22 يناير.





بلدنا:من سيحتفل بالثورة المصرية ٢٥ يناير



في حلقة امبارح، وبعد دليل العطلات الرسمية لسنة 2012 الصادر من البنك المركزي المصري، اللي فيه يوم 25 يناير 2012 عطلة رسمية بمناسبة عيد الشرطة، طلبنا ان حد يرسينا اليوم المفترج دة هيبقى عيد الشرطة بس ولا عيد الشرطة وعيد الثورة ولا عيد الثورة بس؟!!!! النهاردة بقة، وعلى عهدة بوابة الأهرام، وزير الخارجية أصدر تعليماته لكل السفارات والقنصليات المصرية بالاحتفال بالثورة المصرية يوم ٢٥ يناير اللي جاي، من خلال تنظيم حفلات استقبال للجاليات المصرية ودعوة كبار الشخصيات السياسية وأعضاء السلك الدبلوماسي الأجنبي.... طيب هانيالهم الجاليات المصرية في الخارج وعقبال عند الجاليات المصرية الشقيقة في الداخل!!! السؤال بقة هل دة قرار رسمي من الحكومة المصرية الشهيرة ب"حكومة انقاذ الثورة" ولا قرار رسمي منفرد من وزارة الخارجية.





بلدنا بالمصري: مبادرة تحالف جديد للقوى المصرية



في محاولة للم شمل التحرير على العباسية، كان فيه مبادرة النهاردة تحت شعار "تحالف جديد للقوى المصرية" بهدف تحقيق اللي اتسمت بالمصالحة بين الكتلة الصامتة وائتلافات التحرير وشارك فيه حوالي 125 حركة وائتلاف و20 حزب سياسي و15 حزب تحت التأسيس..






بلدنا: أحوال المنيب بعد حملة وزير الداخلية



وقبل الفاصل، خلونا نطمن على استتباب الأمن في منطقة المنيب بعد الحملة الامنية اللي قادها وزير الداخلية شخصياً.





بلدنا بالمصري: أداء شباب حزب الوعي في الانتخابات


الشباب هو الحل: واحد من الشعارات الرئيسية لحزب الوعي اللي بيقدم نفسه على إنه صوت الثورة في البرلمان مع التأكيد على إن "وعيك هو مستقبلك".. عن الحزب والانتخابات واللي حققه في المراحل الأولى والتانية والمتوقع يحققه في المرحلة الأخيرة هيكون كلامنا مع ضيوفنا النهاردة:
- شادي الغزالي حرب: مؤسس الحزب
- مصطفى الدسوقي: مرشح الحزب عمال في دايرة ميت غمر وأجا والدقهلية
سعد الشاذلي: مرشح الحزب فلاح في الغربية
- رامي بربش: مرشح الحزب فلاح في القليوبية




حبس 100 متهم في أحداث مجلس الوزراء على ذمة التحقيق



أ. وائل غانم - عضو منظمة لا للمحاكمات العسكرية: أخلاء سبيل 22 متهم في أحداث مجلس الوزراء و تجديد حبس 100 متهم 30 يوم على ذمة التحقيق





إستدعاء أول منظمة مجتمع مدني للتحقيق فى مزاعم التمويل



النهاردة تم استدعاء اول منظمة حقوقية للتحقيق وهي منظمة مرصد الموازنة العامة و حقوق الأنسان في تلقي أموال من الخارج


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق