شارك مع اصدقائك

13 أكتوبر 2011

برنامج بلدنا بالمصرى تقديم ريم ماجد على قناة ONTV حلقة الاربعاء 12/10/2011 يوتيوبكاملة

برنامج بلدنا بالمصرى تقديم ريم ماجد على قناة ONTV حلقة الاربعاء 12/10/2011 يوتيوبكاملة


بلدنا: مؤتمر صحفي للمجلس العسكري بشأن أحداث ماسبيرو


يسعد مساكم وحلقة جديدة من بلدنا بالمصري هنبدأها بآخر أخبار بلدنا وأولهم إن المجلس الأعلى للقوات المسلحة قال النهاردة كلمته اللي طال انتظارها حوالين رؤيته لأحداث ماسبيرو في مؤتمر صحفي عالمي في كلية القادة والأركان، على لسان اللواءات عادل عمارة ومحمود حجازي أعضاء المجلس.. احنا في فقرتنا اللي جاية بعد آخر الأخبار هيكون عندنا وقت كافي نقرا فيه ونحلل مضمون المؤتمر واللي دار فيه باللي ليه واللي عليه.. لكن مبدئياً فيه مجموعة من الثوابت المجلس العسكري كان حريص يأكد عليها في البداية، من ضمنها إن الحقيقة الآن هي إن هناك قتلى، وإن الشرطة العسكرية لم تطلق النار على الشعب، وإن عناصر التأمين من قوات الجيش غير مجهزة بذخيرة حية وإنما بأدوات فض شغب وطلقات فشنك.. وإن فكرة الدهس غير موجودة في قاموس القوات المسلحة ولا في عقيدتها القتالية ولا حتى مع العدو.. وإن شعب مصر هو كل من يعيش على الأرض المصرية، أيا كان لونه أو عقيدته أو انتمائه، وأن الأقباط مواطنون مصريون وليسوا فئة طارئة على الشعب المصرى.... دة مبدئياً بس، لكن بعد الفاصل هيكون لسة كلام كتير وشرحه يطول، خاصة وإن حالة الارتياح اللي يمكن تكون كانت متوقعة أو على الأقل مأمولة بعد ما المجلس العسكري يقول كلمته ما اتحققش بالقدر الكافي ويمكن تكون ادت لردود فعل عكسية في بعض الأوساط... على أي حال كل دة هنتكلم فيه بالتفصيل في فقرتنا اللي جاية.







بلدنا: "كلمة حق" إسماعيل عثمان والتليفزيون المصري


بس قبل ما يبدأ المؤتمر الصحفي، اللوا/ إسماعيل عتمان، مدير إدارة الشؤون المعنوية للقوات المسلحة، صرح للصحفيين بجملة تصريحات، جزء منها كان "كلمة حق" على حد تعبير اللوا اسماعيل عتمان فيما يخص تغطية التلفزيون الرسمي لأحداث ماسبيرو.





بلدنا: ردود الفعل على كلمة ل. عثمان للتليفزيون المصري



بعد الكلمة: رأي اللوا إسماعيل عتمان وبالتالي رأي المجلس العسكري في تغطية التلفزيون الرسمي لأحداث ماسبيرو، على ما يبدو ما مرش مرور الكرام، خاصة ومبدئياً على الصحفيين والإعلاميين اللي كانوا حاضرين، ولاحقاً بالنسبة للصحفيين والإعلاميين اللي ما كانوش حاضرين.





عظة البابا شنودة الثالث وأحداث الأحد الدامي الأسود



النهاردة كانت أول عظة للبابا شنودة بعد يوم الحد الدامي، سبقتها وقفة بالشموع في الكاتدرائية حداداً على شهداء ماسبيرو اللي كانوا حاضرين بقوة في عظة البابا نفسها اللي لم تتجاهل الأحداث المرة ديه.





بلدنا بالمصري: بيان هيئة الأقباط العامة للمجلس العسكري



هيئة الأقباط العامة قالت هي كمان كلمتها النهاردة، في صورة بيان موجه للمجلس العسكري أعلنت عنه في مؤتمر صحفي في حضور عدد من الشخصيات العامة والصوفية وممثلين عن عدد من القوى السياسية.





بلدنا: تقرير الطب الشرعي لشهداء ماسبيرو 20 أكتوبر


النهاردة في المؤتمر الصحفي للمجلس العسكري، اللوا عادل عمارة فرق بوضوح ما بين تصاريح الدفن اللي صدرت للشهدا وفيها أسباب الوفاة وبين التقارير النهائية للطب الشرعي اللي لسة ما صدرتش لحد دلوقتي، ودة اللي أكده في سياق تاني، الدكتور إحسان كميل جورجى، كبير الإطباء الشرعيين، اللي أعلن إن التقرير النهائى حوالين الصفة التشريحية للمجنى عليهم فى أحداث ماسبيرو، مش هيصدر قبل يوم 20 أكتوبر بعد ما تنتهي لجنة طبية مكونة من 14 طبيب من إعداده.
مداخلة: ماجد لويس مدير عام بمصلحة الطب الشرعي أو سعاد عبدالغفار رئيس قسم التشريح بمصلحة الطب الشرعي




د. حازم الببلاوي يحسم قرار الإستقالة في بلدنا بالمصري



لحد امبارح بالليل، كان الدكتور/ حازم الببلاوي بيأكد إنه لم يتراجع عن استقالته من منصبه كوزير للمالية ونائب لرئيس الوزرا للشؤون الاقتصادية، لأسباب سياسية وليست اقتصادية.. لكن كمان كان بيأكد إنه محتاج يومين راحة قبل ما ياخد قرار نهائي، لكن على ما يبدو إن النهاردة جدت في الأمور أمور.





بلدنا: فتح باب الترشيح في الانتخابات البرلمانية


النهاردة فتح باب الترشيح لاول انتخابات برلمانية بعد الثورة، يعني أول خطوة على الطريق اللي المفروض نوصل في آخرها لأول سلطة مدنية منتخبة في انتخابات حرة ونزيهة ومعبرة عن إرادة الشعب الحرة.. دة المفروض أما الواقع فالله أعلم بيه لسة.
مداخلة من الاستاذ علي حسن نائب رئيس تحرير وكالة انباء الشرق الاوسط
واحمد فوزي الامين العام للجمعية المصرية للنهوض بالمشاركة المجتمعية




بلدنا بالمصري: حال الشارع المصري بعد أحداث ماسبيرو



المؤكد إن يوم فتح باب الترشيح لأول انتخابات بعد الثورة تاه إلى حد كبير في عز زحمة الأحداث وتقلها على قلوب المصريين.. خلونا ننزل الشارع نجس نبضهم كدة.





بلدنا بالمصري: علي خالد المصور المصاب في أحداث ماسبيرو



علي خالد، شاب زي الورد وغاوي تصوير، كان موجود في المظاهرة من أولها وما عليه إلا غير إنه بيسجل بالكاميرا بتاعته كل اللي يحصل قدام عينه، لحد ما ساح دمه بعد ما خد رصاصة من ساعتها وهي لسة في فكه والمفروض انه هيعمل بكرة عملية مش سهلة لاستخراجها.. احنا رحنا لحد المستشفى اللي هو راقد فيها نطمن عليه ونتمنى له الشفا ونعرف بالظبط إيه اللي جرى له.





السفارة اليونانية تشيد بحسن تعاون هيئة الإستعلامات



حق الرد لهيئة الاستعلامات المصرية في خطاب مرسل لبرنامج بلدنا بالمصري تشيد فيه السفارة اليونانية بحسن تعاون الهيئة معها





قراءة في مؤتمر المجلس العسكري بشأن أحداث ماسبيرو


المجلس الأعلى للقوات المسلحة قال النهاردة ولأول مرة، كلمته اللي طال انتظارها فيما يخص أحداث ماسبيرو الأخيرة، مع التأكيد على إن المؤتمر جاء بعد اتضاح العديد من المعلومات ودون التعرض لما هو معروض أمام الجهات القضائية.. قراءة مفصلة لمضمون المؤتمر الصحفي العالمي للمجلس الأعلى للقوات المسلحة حوالين رؤيته لأحداث ماسبيرو، أولاً بصفته الحاكم الفعلي للبلاد حتى الآن وثانياً: بحكم إنه طرف أصيل في الأحداث من وجهات نظر مختلفة، هي وجهات نظر ضيوفنا النهاردة
- اللواء/ عبد الحميد عمران: الخبير الاستراتيجي
- أ. وائل قنديل: مدير تحرير الشروق

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق